Proiectul privind Legea invatamantului preuniversitar impune ca „planurile- cadru ale invatamantului obligatoriu sa includa religia ca disciplina de invatamant“(articolul 10).

Aceasta reglementare  provoaca un adevarat sc
Proiectul privind Legea invatamantului preuniversitar impune ca „planurile- cadru ale invatamantului obligatoriu sa includa religia ca disciplina de invatamant“(articolul 10).

Aceasta reglementare provoaca un adevarat scandal, deoarece acelasi text de lege admite, ca alternativa pentru elevii care nu vor sa studieze religia, doar disciplina Educatia moral-religioasa.

In opinia mai multor reprezentanti ai societatii civile, acest demers legislativ transforma religia intr-un „optional obligatoriu“, fara a acorda tanarului dreptul de a-si alege sau nu confesiunea.

Principala cauza o constituie „secretarul de stat cu preuniversitarul din Ministerul Educatiei, Svetlana Preoteasa, militant liberal si sotie de preot“, asa cum ne-a declarat analistul politic Cristian Parvulescu.

Ultima varianta a proiectului privind Legea invatamantului preuniversitar impune ca planurile-cadru ale invatamantului obligatoriu sa includa religia ca disciplina de invatamant. Daca elevul nu doreste acest „optional obligato riu“, atunci poate opta pentru disciplina „Educatie moral-religioasa“. Aceasta reglementare provoaca o noua confuzie in sistem, mai ales ca vine dupa scandalul icoanelor din scoli.

„Planurile cadru ale invatamantului obligatoriu includ religia ca disciplina de invatamant. La solicitarea scrisa a parintelui sau a tutorelui legal instituit al elevului de pana la 10 ani, respectiv la solicitarea scrisa a elevului de peste 10 ani, disciplina religie poate fi inlocuita cu disciplina Educatie moral-religioasa“, se stipuleaza la articolul 10, alin 1 si 2. Mai mult sau mai putin voalat, religia ajunge sa fie impusa ca disciplina obligatorie, chiar daca se pastreaza caracterul ei de studiu optional ca in prezent. „Este un optional obligatoriu. La acest articol de lege, juristii ar trebui sa mai lucreze, in sensul ca textul documentului ar trebui sa fie mult mai explicit in aceea ce priveste libertatea tanarului de a alege mai intai disciplina si apoi confesiunea. Trebuie stipulata si o varianta laica a Educatiei moral-religioase, precum cea de acum: Educatia civica“, ne-a declarat Gheorghe Radulescu, profesor de romana la Liceul „George Enescu“ din Bucuresti. La randul sau, Adrian Niculescu, lector doctor de istorie la SNSPA, ne-a declarat: „Este o situatie scandaloasa. Este nevoie nu de o singura alternativa, ci de doua. Pe de o parte, Educatia civica, care trebuie in fapt studiata de toata lumea, si de Istoria religiilor. Repet, Istoria religiilor, ca sa invete elevii cand au aparut musulmanii, protestantii, toate celelalte confesiuni“. Privitor la alegerea confesiunii, acelasi aliniat din lege stipuleaza: „Elevii in varsta de peste 10 ani aleg singuri confesiunea si religia pentru studiu“.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.