Aproximativ 16 miliarde euro au unda verde pentru a fi investiti in tara noastra. Recent, Comisia Europeana si-a dat acordul pentru demararea investitiilor cu fonduri europene aferente Programelor Operationale Sectoriale (POS). Banii vor putea fi fol
Aproximativ 16 miliarde euro au unda verde pentru a fi investiti in tara noastra. Recent, Comisia Europeana si-a dat acordul pentru demararea investitiilor cu fonduri europene aferente Programelor Operationale Sectoriale (POS). Banii vor putea fi folositi in patru mari domenii - transport, mediu, regional si cresterea competitivitatii.Greul insa de-abia incepe. Un mare semn de intrebare planeaza asupra capacitatii de absorbtie pe care o au autoritatile romane. Şi aceasta pentru ca pana acum ar fi trebuit sa fie finalizate si depuse deja mai multe proiecte, situatie departe de realitate. Cu toate acestea, guvernantii incearca sa ne linisteasca si gasesc deja explicatii pentru previzibilul esec al absorbtiei banilor europeni, cel putin in acest prim an. Astfel, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a precizat ca banii trebuie cheltuiti dupa formula n+2, adica bugetul alocat pentru 2007 trebuie cheltuit pana la finalul anului 2009. In plus, tarile care au aderat au beneficiat de extensia termenului. „Din acest motiv, absorbtia pentru anul 2007 poate fi evaluata la finalul lui 2010, iar pentru 2009 la sfarsitul lui 2011", a declarat ministrul. Cea mai mare parte din banii alocati cu generozitate de europeni vor merge catre transporturi si mediu. Infrastructura din transporturi va beneficia de un buget de 5,7 miliarde de euro pentru perioada 2007 - 2013. Din acest buget, circa 1,09 miliard de euro va trebui sa fie asigurati din bugetul national. Banii vor fi cheltuiti, in principal, pentru promovarea circulatiei internationale si de tranzit a persoanelor si a bunurilor in Romania, prin asigurarea de conexiuni pentru Portul Constanta si cresterea tranzitului dinspre UE catre sud. Şi sectoarele feroviar, naval si intermodal vor fi sustinute financiar cu bani de la Uniunea Europeana. Printre principalii beneficiari se numara Compania Nationala de Autostrazi, CFR, administratiile porturilor si aeroporturilor si Ministerul Transporturilor. Un alt capitol important pentru care vom primi bani este cel de mediu. Suma alocata, de 4,5 miliarde de euro, este destinata „implementarii proiectelor privind protectia si imbunatatirea calitatii mediului si a standardelor de viata", extinderii si modernizarii sistemelor de apa si apa uzata, dezvoltarii sistemelor de management integrat al deseurilor si reabilitarii terenurilor contaminate, modernizarii sistemelor municipale de termoficare in scopul reducerii poluarii. In plus, vor fi sprijinite financiar si actiuni pentru asigurarea unui management corespunzator al ariilor protejate si stoparea degradarii biodiversitatii si a resurselor naturale, masuri de protectie impotriva inundatiilor si a eroziunii costiere a Marii Negre. Sume importante vor primi si actori din domenii precum dezvoltarea regiunilor si cresterea competitivitatii economice. Ramane de vazut daca vom fi in stare sa folosim miliardele de euro care vor veni peste noi. Şi aceasta pentru ca, pe langa slaba pregatire a functionarilor implicati in gestionarea fondurilor europene, avem de furca si cu o lipsa a unor consultanti specializati instruiti, dar si o adevarata penurie de constructori, cei buni fiind deja plecati peste hotare pe bani mai multi. De mentionat si ca cel mai important program, cel pe agricultura - Planul National de Dezvoltare Rurala - nu a primit inca girul comisarilor europeni, fiind trimis la Bruxelles cu mare intarziere. Pe baza PNDR, agricultura ar putea primi circa 12 miliarde euro. Uniunea Europeana ne-a dat, iar guvernantii nu ar trebui sa astepte sa ne bage si in traista.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.