Pentru multi dintre ortodocsi, Biblia este o carte pe care 'este bine sa o ai in casa>> chiar daca, de cele mai multe ori, nici nu o deschid. Este firesc, deci, sa incercam sa discutam despre locul si rolul Sfintei Scripturi in spatiul ortodox. Pent
Pentru multi dintre ortodocsi, Biblia este o carte pe care 'este bine sa o ai in casa>> chiar daca, de cele mai multe ori, nici nu o deschid. Este firesc, deci, sa incercam sa discutam despre locul si rolul Sfintei Scripturi in spatiul ortodox. Pentru aceasta, vom face ample referiri la articolul „Ortodocsii si Biblia sau distinctia intre persoane si lucruri“, semnat de pr. prof. dr. Constantin Coman, care a fost publicat de site-ul crestinortodox.ro.

De la inceput trebuie spus ca, spre deosebire de traditia romano-catolica sau de Bisericile si confesiunile protestante sau neoprotestante, in spatiul ortodox Biblia se citeste mai putin.

Cautarea raspunsurilor la diferite probleme cu care se confrunta credinciosul nu-l indreapta in primul rand spre Biblie, ci mai degraba spre biserica sau spre preot. Acest aspect nu inseamna nici pe departe ca el minimalizeaza rolul Sfintei Scripturi. Iata cum explica pr. prof. dr. Constantin Coman aceasta 'relatie>>: 'Sfanta Scriptura nu se citeste in primul rand pentru a satisface setea de cunoastere teoretica sau pentru a invata si a afla lucruri despre Dumnezeu sau raspunsuri la intrebari care te framanta. Citirea Sfintei Scripturi este pur si simplu o cale de a comunica cu Dumnezeu, de a te hrani cu cuvantul lui Dumnezeu, asa cum se intampla cu lectura scrisorii de la o persoana draga>>.

Lectura Bibliei este parte a lucrarii Duhului lui Dumnezeu
Cele afirmate mai sus sunt, dupa parerea reputatului profesor, evidente si in viata liturgica propriu-zisa a Bisericii, unde Sfanta Scriptura este prezenta si ocupa un loc important in cult, Sfanta Evanghelie tronand permanent pe Sfanta Masa din altar si fiind citita solemn in multe momente liturgice. Dar, in timpul Liturghiei, momentul central nu este cel al lecturilor biblice, ci momentul prefacerii painii si vinului in Cinstitul Trup si Sfantul Sange al Domnului Hristos si impartasirea credinciosilor. 'Lectura Sfintei Scripturi este parte a lucrarii care se savarseste de catre preot, prin puterea Duhului lui Dumnezeu>>, spune pr. prof. Coman.

Aceeasi situatie se poate observa si in spiritualitatea monahala, unde ascultarea, infranarea, postul si rugaciunea, privegherea, metaniile sunt prioritare in viata monahului.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.