Montata pentru prima data in Romania, piesa lui Albee, considerat la ora actuala unul dintre cei mai importanti dramaturgi americani in viata, detinator a trei premii Tony si trei premii Pulitzer, propune un subiect aflat undeva la intersectia dintre
Montata pentru prima data in Romania, piesa lui Albee, considerat la ora actuala unul dintre cei mai importanti dramaturgi americani in viata, detinator a trei premii Tony si trei premii Pulitzer, propune un subiect aflat undeva la intersectia dintre comic-scandalos si tragic. Casatoria fericita si senina a unui barbat intre doua varste este distrusa de aparitia unei pasiuni devastatoare pentru... o capra. Construita pe un schelet de piesa bulevardiera, cu replici de bulevard, montarea de la Teatrul Act dezvolta in fapt o poveste cu accente tragice. Regizorul Alexandru Dabija construieste minutios, cu fiecare scena, un joc in care subiectul principal al textului trece in plan secundar, lasand loc intrebarilor si deschizand porti catre o intelegere periculos de tentanta a unui love story grotesc. "Note pentru o definire a tragediei", cum si-a subintitulat piesa Edward Albee, isi dezvaluie in interpretarea regizorala si actoriceasca de la Teatrul Act tocmai acele valente tragice cu care autorul a incarcat textul. In rolul lui Martin, barbatul bantuit de o patima matura pentru "altcineva", dupa ani intregi traiti intr-o iubire conjugala lipsita de suisuri si coborasuri, Marcel Iures se misca undeva pe muchia dintre adevar asumat si absurd, construind un personaj ce poate fi introdus oricand in randul eroilor tragici ai acestui secol. Depasirea limitei este in fond miza spectacolului de la Act. Si un soi de eroism contemporan, caraghios si aparent lipsit de substanta, se naste din confruntarea acestui nou erou cu noile limite. Iubirea pentru capra Sylvia este, in fapt, o poveste care depaseste problema zoofiliei si devine una ce tine de amoralitate. Insingurarea cumplita, pustiul unui suflet care se confrunta cu un soi de uitare de sine manifestata pe fondul unei amnezii ce functioneaza ca un sistem de autoaparare, se pierd intr-o materializare a suferintei, confundabila cu fericirea daruita de o "relatie imposibila". Capra Sylvia devine o prelungire a propriului eu, transferat unei fiinte cu care comunicarea se face pe alte cai, iar relatia erotica trece in planul al doilea. De altfel, intreaga montare atenueaza eroticul violent al textului lui Albee, in care relatiile homosexuale, incestuoase sau zoofile sunt mult mai pronuntat puse in evidenta. Spectacolul lui Alexandru Dabija alege sa dezvolte lumea interioara a personajelor lui Albee si reuseste pe alocuri aproape imposibilul: transmite reciprocitatea iubirii dintre Martin si Sylvia. Si asta pentru ca miza nu este una sexuala, ci aceea a comunicarii speciale dincolo de cuvant si de trup. Meritul apartine intregii distributii, care reuseste, de-a lungul intregului spectacol, sa pastreze un extraordinar echilibru intre comic si tragic, ambele la fel de absurde. Ea ramane fidela firescului intr-o situatie care ar fi putut aluneca usor in umor facil.
Teatrul Act, Bucuresti * "Capra sau Cine e Sylvia?" * Regia Alexandru Dabija * Distributia: Marcel Iures, Emilia Dobrin (foto), Constantin Draganescu, Marius Damian


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.