Ipoteza unei participari la vot sub pragul prevazut de lege agita spiritele. Mentinerea suspendarii, repetarea referendumului, sau revenirea la starea de dinaintea votului dat de "cei 322"? Oricare ar fi solutia indicata de Curtea Constitutionala cu ocazia constatarii eventualei ne-valabilitati a plebiscitului pe motiv de prezenta, contestatiile vor fi puternice. Aceasta nedorita situatie putea fi evitata, daca decidentii politici ar fi tras ceva invataminte la referendumul pentru revizuirea Constitutiei, in 2003.
Atunci, ca si acum, momentul consultarii populatiei a fost precedat de o intensa dezbatere nascuta din temerea politicienilor ca romanii nu vor veni la vot in numar suficient de mare. Ingrijorarile s-au dovedit cu temei. Doar 14,29% dintre alegatorii inscrisi in listele de votare s-au prezentat la urne in prima zi dedicata referendumului pentru revizuire. Noroc ca, precauti, guvernantii PSD legiferasera, pe ultima suta de metri, votul de a doua zi. Chiar si asa - cu toata destoinicia maestrului organizator Cozmanca si vrednicia purtatorilor de urne mobile, care se intorceau cu mai multe buletine de vot decat plecasera - abia s-a ajuns la o prezenta de 55,7%. Si asta dupa doua zile! Si o noapte. In care, spun observatorii carcotasi, nu toti presedintii sectiilor de votare au dormit cu stampilele sub cap.
Pe atunci sef al statului, Iliescu a incercat sa traga concluziile. A adus in discutie propunerea ca scrutinurile sa fie validate indiferent de procentul celor care se prezinta la urne. Liberalii nici n-au vrut sa auda. Nicolaescu a calificat drept "bizare" si "antidemocratice" propunerile privind elaborarea unei legislatii care sa permita adoptarea unor decizii politice majore in functie de cei care se prezinta la vot. Democratii, prin Boc, au apreciat ca o asemenea masura ar putea fi acceptata in principiu, dar marele ei dezavantaj consta in faptul ca un document supus unui referendum, cum este Constitutia, sau o persoana care candideaza pentru o demnitate publica, nu ar avea legitimitate in cazul in care asupra lor nu s-ar pronunta jumatate plus unu din electorat. Bolcas (PRM), care acum cere eliminarea conditiei de valabilitate, a catalogat drept absurda propunerea, banuind, ironic, ca ar fi rodul unor fantezii nascute din cosmarurile avute de Iliescu in noaptea referendumului. Ervin Szekely (UDMR) considera ca propunerea lui Iliescu nu isi are rostul pentru ca "esenta referendumului este tocmai consultarea populara", iar poporul nu trebuie eliminat din aceasta consultare. Din zona civica, Alina Mungiu a gasit legitima propunerea, aratand ca sunt tari in care pragul de 50% plus unu nu este necesar.
In 2003, dezbaterea s-a stins dupa cateva zile, Legea referendumului ramanand neatinsa, cu al ei "jumatate plus unu" cu tot. Astazi, tema este reluata. Cu foarte multa patima si prea putina luciditate.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Baboon, roboții antrenați să îți automatizeze rapid și eficient afacerea
Sursa: start-up.ro
-
Programul Sezamo de Paște: până când putem face cumpărături și ce reduceri a...
Sursa: retail.ro
-
5 trucuri pentru a evita problemele digestive de Paște. Așa te poți bucura de...
Sursa: garbo.ro
-
Sunt bolnavă de tine, deși nu ești al meu...
Sursa: kudika.ro
-
Raiffeisen Bank are o ofertă la creditele ipotecare
Sursa: futurebanking.ro
-
Nouă români au fost scoși din Fâșia Gaza și vor reveni în țară
Sursa: wall-street.ro