Grupul de Presa ZIUA contesta decizia Consiliului National al Audiovizualului de a suspenda difuzarea spotului ZIUA denumit "Intoarcerea" si a depus o contestatie ce va fi analizata astazi la ora 10.00. In sedinta de marti, CNA a hotarat oprirea s
Grupul de Presa ZIUA contesta decizia Consiliului National al Audiovizualului de a suspenda difuzarea spotului ZIUA denumit "Intoarcerea" si a depus o contestatie ce va fi analizata astazi la ora 10.00. In sedinta de marti, CNA a hotarat oprirea spotului publicitar pentru ca ar promova mesaje politice.
Potrivit opiniei unui specialist din mediul juridic, CNA incalca legislatia care-i reglementeaza activitatea. "Sunt doua legi pe care Ralu Filip ar trebui sa le respecte: Legea 504/2002 a CNA-ului si cealalta Ordonanta 2 cu privire la regimul contraventiilor. Potrivit Legii 504/2002 el poate sa ia masuri impotriva radiodifuzorilor doar cu emiterea unei somatii prealabile, lucru pe care nu-l face niciodata. Aceasta somatie prealabila trebuie sa prevada termene si conditii de intrare in legalitate. Ralu Filp incalca prevederile Ordonantei 2 pentru ca nu poate sa constate decat existenta unei publicitati inselatoare. El trebuie sa intocmeasca proces verbal iar daca ar face asa ceva, eu pot sa fac plangere care suspenda executarea". In aceeasi sedinta doua spoturi publicitare ale ziarului Cancan au fost suspendate "pana la intrarea in legalitate".
ZIUA face recurs
Directorul General al ziarului ZIUA, Sorin Rosca Stanescu, ne-a facut urmatoarea declaratie: "Miercuri la ora 15.00 nu aveam decat o informatie vaga si anume ca spotul nostru a fost interzis intrucat l-ar leza pe presedintele Romaniei. Am avut o discutie telefonica cu Ralu Filip, presedintele CNA, care a confirmat ca s-a creat supozitia ca spotul ziua ar avea un caracter politic. In mod oficial, nu am primit nimic. Este uluitor. Am cheltuit zeci de mii de euro pentru a concepe spotul publicitar si peste un milion de euro pentru a-l difuza. Prejudiciile aduse Grupului de presa ZIUA sunt uriase. Daca am incalcat cumva vreo prevedere ar fi corect sa fim si noi informati. Vom actiona pe toate caile pentru a obtine satisfactie. Acest spot nu a incalcat nici o lege. Nu exista vreun om politic care sa fi fost lezat prin continutul acestuia, sau vreun om politic sau partid care sa fi fost favorizat. Spotul a fost difuzat timp de o luna, iar la CNA nu a fost oficial inregistrata nici o plangere in acest sens. Astazi, la ora 10.00, atacam prin recurs decizia CNA. Dar, probabil CNA se va tine tare pe pozitii asa cum a facut si in alte ocazii. Anunt public ca vom intreprinde toate demersurile necesare pentru ca vinovatii sa plateasca pentru prejudiciile morale si financiare aduse ziarului ZIUA si nu vom ezita sa ne adresam, solicitand sprijin, si organismelor internationale".
Horia Tabacu : "Abuz provocat de niste slugarnici marunti"
CNA a suspendat si trei spoturi publicitare care promovau ziarul Cancan. Horia Tabacu, directorul acestui ziar, apreciaza ca aceasta decizie este un abuz, provocat de niste slugarnici marunti fara a fi macar solicitati de cineva de la Cotroceni sau de cineva din zona presedintelui. Cred ca vom contesta decizia, dar noi ne vom lua masuri sa punem spoturile pe panouri stradale prin zona Dorobanti. Spoturile respective vor fi pe site-ul ziarului si pe panourile stradale. Fata de alte publicatii, noi am facut mai multe spoturi publicitare pentru ca noi ne asteptam sa fie oprite. Ne asteptam sa le opreasca din considerente politice. Pe de alta parte, cei de la CNA ne-au facut un serviciu destul de mare pentru ca ziarul este la inceput si este inca un motiv sa se vorbeasca despre noi.
Reclama, bagata la publicitate politica
"Consiliul National al Audiovizualului, intrunit in sedinta publica in data de 17.04.2007, a decis sa va solicite intrarea de indata in legalitate in legatura cu spotul de promovare a ziarului ZIUA, care, in varianta actuala, incalca prevederile art. 155 (2) din Codul de reglementare a continutului audiovizual si Recomandarea nr. 2 a CNA din 16 martie 2004 cu privire la publicitatea politica, pozitiva sau negativa - care este interzisa - cu exceptia perioadelor de campanie electorala. In respectivul spot exista conotatii politice legate de prezenta recognoscibila a presedintelui tarii, ceea ce contravine prevederilor legislative mentionate mai sus" se arata in instiintarea transmisa posturilor de televiziune.
Abuz si lipsa de informare
"In opinia noastra, spotul nu are nimic de a face cu campania electorala, iar suspendarea difuzarii lui este un abuz pe care speram ca CNA l-a comis din lipsa de informare si nu cu buna stiinta", ne-a declarat Andrei Stoiciu director de comunicare al ziarului ZIUA.
"Am aflat cu surprindere de decizia CNA de a recomanda suspendarea difuzarii spotului ziarului ZIUA numit <<Intoarcerea>>. Din punctul nostru de vedere, spotul ZIUA nu poate fi interpretat ca o aluzie la o decizie politica in favoarea sau in detrimentul unui candidat cu atat mai putin poate fi considerat ca propaganda electorala. Asa cum este conceput, spotul este o constructie narativa alternand intre fantezie si ironie, cu o tonalitate pozitiva. Personajul ipoteticului presedinte nu este nominalizat, nu apare filmat de aproape, si nu poate fi in nici un caz confundat cu un personaj politic real, fiind profund diferit in ceea ce priveste inaltimea si fizionomia sa de presedintele in functie sau de contracandidatii sai. In acelasi sens, spotul insista pe nota de umor, aratand un personaj de origine africana care pretinde ca s-a intors in tara, evocand acceptarea Romaniei in Consiliul de Securitate ca membru permanent si mentionand ca Romania are peste 30 de milioane de locuitori. Aceste exagerari au ca scop de a induce de la inceput tonalitatea de ironie si de a face clar telespectatorilor ca suntem intr-un registru al umorului de buna credinta. In saptamana in care Institutul National de Statistica ne anunta ca Romania se afla intr-un declin demografic, in care stim ca avem un deficit de forta de munca, o Romanie de 30 milioane de locuitori nu poate exista decat in acest registru al umorului si al fanteziei narative, registru in care cotidianul ZIUA isi propune sa capteze atentia unui public saturat de vesti rele. Spotul ZIUA a fost testat in focus grup (studii calitative) inainte de a fi difuzat si nici unul dintre participanti nu a interpretat mesajul spotului intr-un registru de competitie politica. El este perceput de public ca o fantezie, mai mult sau mai putin reusita, in ton cu zeci de alte emisiuni de umor televizate care se difuzeaza permanent. In acest sens, consideram ca recomandand suspendarea spotului, CNA s-a aflat intr-o confuzie si va solicitam o intrevedere, pentru a va prezenta pe larg argumentele care stau la baza acestei convingeri. De asemenea va stam la dispozitie cu materialele obtinute din focus-grupuri si studii calitative, care dovedesc fara tagada ca publicul nu percepe acest spot ca fiind de natura a influenta un comportament politic. Intelegem contextul politic in care ne aflam dar, totodata, fiind in plina campanie de relansare a cotidianului nostru, nu dorim ca eforturile noastre sa fie interpretate gresit iar fantezia noastra creativa sa fie deturnata de sensul ei, pentru a deveni miza unei competitii politice. Spotul ZIUA nu are nici o legatura cu propaganda politica. In acest sens, contestam decizia CNA, considerand ca nu ati avut la dispozitie toate informatiile necesare pentru a lua o decizie bine fundamentata si va solicitam respectuos o noua discutie pe aceasta tema" se arata in scrisoarea transmisa CNA-ului, de directorul de comunicare al ziarului ZIUA.
Persoana presedintelui era recognoscibila
Gabriela Stoica (foto) - purtator de cuvant CNA ne-a declarat ca decizia s-a luat pornind de la analiza rapoartelor de monitorizare si a spotului publicitar referitor la ziarul ZIUA unde s-au constatat mesaje politice si conotatii politice, lucru interzis de legislatia audiovizualului.
foto: Rompres "Noi nu permitem, conform legii, difuzarea de publicitate politica decat in timpul campaniilor electorale. Prin publicitate politica se inteleg si mesaje subliminale, mesaje politice publicitate politica pozitiva sau negativa. In acest sens, CNA-ul are o mai veche recomandare care spune clar ca radio difuzorii vor evita transformarea publicitatii comerciale in publicitate politica pozitiva sau negativa, vor verifica anterior difuzarii daca prin continut spotul publicitar are un caracter politic si radiodifuzorii se vor asigura ca spoturile publicitare contin informatii corecte, respecta prezumtia de nevinovatie etc. Am citat din recomandarea CNA-ului care se refera la obligatiile radiodifuzorilor in ceea ce priveste publicitatea care incazul publicitatii comerciale nu trebuie sa interfereze niciodata cu ceea ce s-ar putea chema publicitate politica. Acest lucru este definit prin lege si prin asta deci se inteleg si mesajele politice si publicitate cu conotatiile politice, intelesurile politice chiar difuze care rezulta din difuzarea unui spot publicitar de orice natura ar fi el. Asa ca in privinta asta rigorile sunt stipulate chiar de prevederile legii si chiar la ele ne-am referit". Ea a precizat ca spotul publicitar al ziarului ZIUA are conotatii politice. "Persoana presedintelui era recognoscibila si cum presedintele este personaj politic, folosindu-se trasaturi ale presedintelui tarii, evident ca referirile la el si mesajele transmise de un asemenea spot intra sub incidenta interzicerii publicitatii politice in afara campaniei electorale", a mai spus Stoica, precizand ca CNA-ul nu are nici o obligatie, in cazul in care se decide interzicerea unui spot, sa se consulte cu radiodifuzorii sau cu beneficiarul spotului. "Asta ar insemna ca toate aceste chestii sa intarzie foarte mult o decizie a Consiliului iar in cazul unui spot publicitar isi termina perioada de rulare pana facem noi toate consultarile acestea", a adaugat puratorul de cuvant al CNA. Ea a mai spus ca decizia s-a transmis imediat radiodifuzorilor, entitati cu care CNA-ul are relatii prin lege.
Cum s-a luat decizia
Pe site-ul CNA se arata, in ceea ce priveste spoturile publicitare pentru ziarele Cancan si ZIUA: "Consiliul a hotarat cu 6 voturi pentru, urmatorii membri: Radu Teodorel, Emanuel Valeriu, Ioan Onisei, Cristina Trepcea, Grigore Zanc, Constantin Dutu sa se trimita adrese la posturi, spoturile pentru Cancan care imita vocea domnilor Traian Basescu si Gigi Becali sa intre in legalitate. Domnii Ralu Filip, Rasvan Popescu si Attila Gasparik au votat pentru solicitarea punctului de vedere de la Romanian Advertising Company (RAC)". Mentionam ca membrii CNA sunt urmatorii: Ralu Filip, Attila Gasparik, Constantin Dutu, Dan Grigore, Ioan Onisei, Rasvan Popescu, Radu Teodorel, Gelu Marian Trandafir, Cristina Trepcea, Emanuel Valeriu si Grigore Zanc.
Ralu Filip: Mesaj politic negativ
Ralu Filip, presedintele CNA, considera ca in "interiorul spotului de publicitate pentru ziarul ZIUA este si un mesaj politic negativ. Acela ar fi, ingrijorarea celui care-i comunica presedintelui tarii ca se intorc niste romani si ca <<ce le facem ca ei or sa voteze>>. Din punctul nostru de vedere n-are nici o legatura, nici cu ziarul ZIUA, nici cu spotul in general. Este o ingrijorare fata de dreptul de vot al unor oameni. De ce ai o asemenea ingrijorare? Ideea este: <<Sefu' ei or sa voteze. Ce le facem?>>. Pai ce sa le faceti. Nu le faceti nimic. Ii lasati sa voteze ca e dreptul lor. Este evident, din spot, ca presedintele Basescu are o problema cu cei care vor vota. Si repet, nu se lipeste de restul. E o promovare la o publicatie. Deci, trebuie sa recunoasteti, ca acest lucru n-are nici o legatura cu promovarea ziarului ZIUA, un ziar altfel, foarte bun. Numai pe cuvintele acestea, pe scena aceasta se cere intrarea in legalitate. Nu cu altceava din spot. In mod normal, sunt cateva frame-uri, in 30 de secunde se scot, si dupa aceea campania poate sa continue fara nici o problema. Pe aceleasi rationament am cerut sa se opreasca trei spoturi publicitare la Cancan, vizandu-i pe Petre Roman, Gigi Becali si presedintele Basescu".
Gelu Trandafir: Mesaj politic
Gelu Trandafir, membru in Consiliul National al Audiovizualului, ne-a declarat ca a la sedinta CNA-ului a votat pentru intrarea in legalitate a spotului ZIUA. "Consider ca in spot era un mesaj politic care era dincolo de promovarea ziarului", a afirmat Gelu Trandafir. El ne-a mai spus ca au fost doua voturi impotriva, ale lui Rasvan Popescu si Attila Gasparik, acestia avand oarecare dubii au solicitat si punctul de vedere de la RAC.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.