"Dvs. regulati chestia cu servus-ul?". Nu, nu este poanta unui banc nereusit si nici vreo intrebare de la concursul Miss Piranda. Pur si simplu intrebarea este postata pe website-ul unei institutii serioase, precum se doreste a fi Biroul Roman al Asi
"Dvs. regulati chestia cu servus-ul?". Nu, nu este poanta unui banc nereusit si nici vreo intrebare de la concursul Miss Piranda. Pur si simplu intrebarea este postata pe website-ul unei institutii serioase, precum se doreste a fi Biroul Roman al Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) (www.baar.ro), la capitolul "De la lume adunate".
In cautarea unor informatii utile in ce priveste activitatea de despagubire a victimelor accidentelor strazii cu sofer necunoscut sau fara RCA te lovesti de nedumerirea omului, "impartasita", laolalta cu altele, de constructorii site-ului cu pricina. De fapt, cati dintre sutele de schiloditi in accidentele rutiere au primit despagubiri din 1995, de cand legea asigurarilor a introdus aceasta notiune? Ne lamurim repede, tot de pe site-ul BAAR: niciunul. Statisticile activitatii febrile desfasurate de BAAR si in special a Fondului de Protectie a Victimelor Strazii, devenit de curand institutie cu personalitate juridica distincta, indica, culmea, ca nici in acest an, nici in "anii precedenti"- adica in ultimii 12 ani - nu a fost platit niciun leu din banii stransi tocmai cu acest scop din contributia firmelor de asigurare.
Motivul este cat se poate de simplu: pai nu au existat cereri sustinute de documente justificative care sa se poata constitui intr-un dosar de dauna pentru vatamari corporale. Nu multa lume cunoaste ca actuala legislatie da dreptul victimelor accidentelor de circulatie cu autor necunoscut sau produse de soferi care nu au avut incheiata asigurare de raspundere obligatorie - RCA - sa primeasca despagubiri materiale.
In fiecare an, sumele la care au dreptul victimele au crescut, astfel ca, din acest an, valoarea despagubirilor - teoretice - pentru vatamari corporale s-a majorat, ajungand la un maxim de 500.000 euro pentru un accident, indiferent cate persoane au avut de suferit in acesta. Dar conditia este ca accidentul sa fie produs de un autor necunoscut sau de un sofer fara polita de asigurare obligatorie auto. Legea da posibilitatea si la despagubiri materiale, pentru autovehiculele avariate, suma maxima care se poate plati in acest an in acest sens fiind de aproximativ 100.000 euro.
Insa pana acum, desi Fondul de protectie al victimelor strazii, la care societatile de asigurari care vand RCA platesc o contributie anuala de 2,5 la suta din primele brute incasate din asigurari RCA a ajuns la cateva milioane de euro, singurele despagubiri au fost acordate pentru... fiare. Adica masini avariate, pentru ca au fost gasite pretexte, se pare, pentru ca niciuna dintre persoanele ranite sa nu obtina despagubiri.
Insa, odata cu aderarea la UE, este posibil ca atitudinea reprezentantilor Fondului victimelor strazii sa se schimbe, pentru ca, in cazul in care victima unui accident produs de un sofer roman neasigurat este un cetatean al UE, despagubirile cresc spectaculos. Daca la noi in tara exista o limita pana la care poate ajunge suma platita victimelor, in unele state din Uniunea Europeana nu exista niciun fel de limita.
Ceea ce inseamna ca daca respectiva victima accidentata de un sofer roman fara RCA dovedeste ca este indreptatita sa primeasca un milion de euro, atunci ea se va adresa Fondului de Protectie a Victimelor Strazii din tara de origine, care se va indrepta impotriva Fondului roman de despagubire a victimelor strazii pentru a recupera dauna. Si ar fi nevoie de numai cativa astfel de accidentati pentru a epuiza intreaga suma stransa in conturile Fondului...


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.