O treime dintre clientii magazinelor online se razgandesc in ceea ce priveste plasarea unei comenzi, ne spune Sorana Kunst, director de comunicare in cadrul Gecad ePayment International, liderul pietei de plati online din Romania. Motivele sunt varia

O treime dintre clientii magazinelor online se razgandesc in ceea ce priveste plasarea unei comenzi, ne spune Sorana Kunst, director de comunicare in cadrul Gecad ePayment International, liderul pietei de plati online din Romania. Motivele sunt variate, plecand de la teama, plictiseala de a completa toate datele necesare, lipsa de informare a respectivului asupra fondurilor existente pe cardul sau sau pur si simplu inexistenta unui card. "In ceea ce priveste comenzile pentru care se alege ca metoda de achitare plata online prin card, rata de abandon este de 30%. Multe esecuri sunt cauzate si de completarea incorecta a datelor in formularul de plasare a comenzii", arata Kunst. Situatia este diferita fata de tarile UE unde clientul stie deja toate procedurile care trebuie indeplinite pentru a plasa comanda si totul decurge mult mai repede. De altfel, majoritatea romanilor care au deja deschis un cont la un magazin online intra pe site doar pentru a vedea ce produse sau servicii mai sunt disponibile, fara a adauga nimic in "cos". Totusi, situatia se schimba rapid, avand in vedere ca promovarea comertului electronic si informarea romanilor asupra avantajelor acestuia este deja o strategie a ANRCTI despre care s-a vorbit si in forurile UE. Urmare a campaniilor de promovare facute de mai multe companii direct interesate de dezvoltarea acestui sector, obiceiurile se schimba, si inca destul de repede. Potrivit oficialului Gecad, fata de anul trecut exista o crestere a numarului de cumparatori reflectata, in primul rand, in numarul comenzilor plasate. Astfel, luand ca referinta prima jumatate a anului 2006, cresterea a fost de 200% in a doua jumatate pentru numarul de comenzi achitate online prin card in sistem 3D-Secure in Romania (date publicate de RomCard, unic payment gateway in Romania). "Credem ca mare parte din aceasta crestere se datoreaza intrarii pe piata a unor companii mari precum Blue Air si Orange. Estimam ca in viitorul apropiat plata facturilor pentru utilitati va fi principalul factor care va apropia cumparatorii indecisi de astazi catre cumparaturile online", spune Kunst.

Cate 20 de noi magazine online in fiecare luna

Cresterea gradului de deschidere si de informare a romanilor, cei mai multi fiind tineri, face ca piata in ansamblu sa cunoasca o crestere in volum. Conform unui studiu al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei la sfarsitul anului trecut existau circa 1.200 de magazine online. Dupa estimarile Gecad, jumatate dintre acestea aveau implementata o solutie de plata online prin card. Din 2004 si pana in prezent, numarul acestor magazine s-a dublat, iar ritmul de crestere se poate accelera avand in vedere ca, lunar, se deschid 20 de noi magazine, iar dintre acestea aproximativ 30% implementeaza o solutie de plata online prin card. Putine dintre acestea au o strategie clara de marketing si un plan de afaceri bine stabilit. Multe s-au deschis pentru ca proprietarii au auzit ca e o afacere care "merge". Tocmai din aceasta cauza, din afacerile online nu se scot deocamdata profituri rapide si substantiale, desi, din spusele reprezentantului Gecad, produsele din mediul online sunt mai ieftine cu 5-15% fata de ce se poate gasi in magazinele clasice. Cum in general magazinele online isi aprovizioneaza depozitele pe masura comenzilor primite, cei care stiu sa gestioneze relatia cu furnizorii si rulajul marfii au si succes.

Turismul, campion la plati online

In prezent, cele mai cautate produse online sunt pachetele turistice (25% din numarul total de tranzactii), dovada ca romanul a invatat sa caute pe Internet si sa plateasca prin intermediul acestui mediu cele mai bune oferte de petrecere a concediilor. Intuind aceasta oportunitate, o mare parte a agentiilor de turism a introdus, pentru clientii lor, aceasta modalitate de plata. Si segmentul telecom (facturi abonamente, cartele prepay si produse specifice) se bucura de o prezenta destul de buna in spatiul online urmat la distanta apreciabila de segmentul retail (electrocasnice, electronice, carti, haine, cadouri, alte articole) - 19%, accesul la continut (abonamente ziare, articole, programe tv etc) - 12% si altele (soft, hosting, servicii) - 21%. In ceea ce priveste profilul cumparatorului online, acesta are intre 18 si 40 ani, venituri medii spre mari, calatoreste in afara tarii si utilizeaza frecvent Internetul. Acesta detine, de asemenea, unul sau mai multe carduri bancare. Cele mai bune perioade ale anului pentru magazine virtuale sunt Craciunul, Sfantul Valentin si Pastele.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.