Iaurturile vor fi produsele ce vor inregistra dinamica cea mai importanta dintre toate produsele lactate, dar nu neaparat in varianta simpla, ci si iaurturi cu fructe, cereale sau iaurturi probiotice, sustine directorul comercial al firmei Albalact A

Iaurturile vor fi produsele ce vor inregistra dinamica cea mai importanta dintre toate produsele lactate, dar nu neaparat in varianta simpla, ci si iaurturi cu fructe, cereale sau iaurturi probiotice, sustine directorul comercial al firmei Albalact Alba-Iulia, Traian Simion, citat de Mediafax. Aceasta tendinta se gaseste in Europa de mai multi ani, iar Romania se va alinia intr-o perioada relativ scurta de timp, potrivit oficialului Albalact. "Anii 2005 si 2006 au fost <>, pentru ca aceste produse au evoluat spectaculos ca productie si vanzari. Cred ca in general tot ce priveste categoria de produse proaspete va evolua foarte bine si este posibil ca in aceasta categorie iaurtul sa fie iar castigator, dar nu neaparat in varianta clasica in care a evoluat pana acum, ca iaurt simplu", a afirmat Simion.
Potentialul ridicat de crestere al iaurturilor este datorat si consumului pe cap de locuitor inca foarte redus din Romania, apreciaza si directorul general al Danone Europa de Sud-Est, Jacques Ponty. In 2006, iaurturile s-au situat pe primul loc la vanzari cu 90 de milioane euro mai mari cu 43%, comparativ cu anul precedent, urmate de cascaval cu vanzari prin retail de 50 milioane euro, potrivit firmei de cercetare AC Nielsen.

Cresterea consumului de produse proaspete va avantaja producatorii locali

Per total, piata lactatelor, care a ajuns in 2006 la 800 de milioane euro, va continua sa creasca si in acest an, in special pe segmentul produselor proaspete. Aceasta va avantaja producatorii locali prin prisma faptului ca, in acest segment, importurile sunt dificil de efectuat avand in vedere ca produsele respective necesita anumite conditii de transport si stocare, apreciaza Simion. In ceea ce priveste vanzarile de lapte, piata este dominata in proportie de 62% de laptele la punga, evident mai ieftin, in timp ce laptele la cutie detine restul de 32%, arata studiul AC Nielsen. In studiu au fost incluse doar vanzarile realizate prin intermediul sectorului de retail traditional - chioscuri, magazine - si modern - magazine de discount, supermarketuri, hypermarketuri, cash & carry, fara a se lua in considerare vanzarile de lapte din piete sau direct de la sursa.

Eliminarea taxelor vamale conduce la majorarea importurilor

Desi pe categoria produse proaspete importurile vor continua sa ramana la valori scazute, totusi, in general, importurile de produse lactate vor continua sa creasca pe fondul eliminarii taxelor vamale, dupa aderarea Romaniei la UE, la 1 ianuarie 2007. Aceasta ii va face pe producatorii romani sa investeasca sume considerabile in promovare pentru a face fata "asaltului" strain. "Eliminarea taxelor vamale va determina un aflux semnificativ de importuri, produsele straine ajungand sa concureze produsele romanesti. In aceste conditii, producatorii autohtoni vor fi nevoiti sa faca investitii semnificative, atat in procesul de productie, cat si in promovarea produselor, pentru a-si putea recastiga consumatorii romani, foarte atrasi de mirajul Europei si de tot ce este <>", a afirmat Daniela Dorca, brand manager Friesland Foods Romania.
Sagit Tzur Lahav, vicepresedintele de marketing al Tnuva Romania, spune ca tendinta de crestere a importurilor a inceput deja sa se faca simtita in piata, in timp ce reprezentantul Albalact afirma ca majorarea nu are efecte imediate si nici spectaculoase.
Importurile in crestere nu vor afecta insa semnificativ piata lactatelor sub aspectul modificarii preturilor si al unei cresteri spectaculoase a vanzarilor, crede Simion. Acesta precizeaza ca "este posibil ca produsele UHT (pasteurizate la temperaturi foarte inalte), care au un termen de garantie mare si care nu necesita conditii de stocare speciale, asa cum necesita lactatele proaspete, sa-si faca loc pe piata romaneasca, dar produsele de import nu vor lua locul celor proaspete in topul preferintelor consumatorilor".

Investesc in diversificarea gamei de produse si asigurarea cu materie prima suficienta

Toate companiile care activeaza pe piata lactatelor sunt pregatite sa investeasca puternic atat in diversificarea gamei de produse existente, cat si in asigurarea cu materie prima suficienta, o problema care apasa producatorii.
Astfel, Albalact isi va diversifica gama de produse in acest an, intrand pe piata branzeturilor, iar Tnuva va colabora in continuare, pe langa propria sa ferma, cu fermieri locali, care respecta standardele de calitate europene, afirma Sagit Tzur Lahav, reprezentantul Tnuva Romania. De altfel, compania va inaugura in curand o fabrica de lactate langa Bucuresti, care va produce exclusiv produse proaspete. Unitatea va avea o capacitate maxima de 68 de milioane de litri de lapte pe an, la care se va ajunge gradual, pana la sfarsitul anului 2007. Importurile realizate de firmele de profil pe piata romaneasca ar putea viza in principal laptele utilizat ca materie prima, in conditiile in care una dintre problemele cu care se confrunta producatorii locali este procurarea laptelui la standardele impuse de Uniunea Europeana. Din productia totala a Romaniei, de sase miliarde de litri de lapte, mai putin de 25% este livrata procesatorilor, restul cantitatilor fiind comercializate prin vanzari directe sau destinate consumului propriu, potrivit unui studiu realizat de InterBiz Group. Pentru Danone prioritara ramane piata romaneasca, iar importurile se vor limita la produsele cu potential de succes, care nu se pot fabrica local, dezvoltand si exportul in statele vecine.

Castiga teren produsele sanatoase

In ce priveste tendintele de consum pe piata lactatelor, producatorii estimeaza ca produsele sanatoase, cu putine grasimi, vor castiga din ce in ce mai mult teren. Aceasta crestere se va reflecta in majorarea consumului la produse lactate complexe, cu adaosuri suplimentare de vitamine sau bacterii speciale, potrivit reprezentantului Friesland Foods Romania. O alta tendinta este orientarea catre brandurile recunoscute, care garanteaza pentru multi consumatori calitatea produselor. Cele mai importante companii pe piata laptelui sunt, potrivit AC Nielsen, Friesland Holding, Albalact Alba Iulia, Dorna Lactate, Brailact, Primulact, Santana Mures, SCIL Mehedinti, Prodlacta Brasov, Paco Braila si Teletext Braila. Conform AC Nielsen, primii 10 producatori din piata au realizat anul trecut, cumulat, 58% din totalul vanzarilor, numai doua dintre companii, respectiv Friesland Foods si Danone, avand o cota individuala de piata de peste 10%.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.