Preferinta pentru pantofii romanesti, nu foarte aratosi dar trainici si de buna calitate este deja un mit. In prezent, insa, cum in Romania pretul ramane cel mai important criteriu in alegerea unui produs, din aproape orice domeniu, pantoful romanesc

Preferinta pentru pantofii romanesti, nu foarte aratosi dar trainici si de buna calitate este deja un mit. In prezent, insa, cum in Romania pretul ramane cel mai important criteriu in alegerea unui produs, din aproape orice domeniu, pantoful romanesc nu mai are prea multa cautare. Si aceasta deoarece incaltamintea din import este mai ieftina iar paleta de culori si modele este mult mai larga. "Romanii cauta, in general, pantofi ieftini, iar cei mai ieftini provin din import. Pantofii romanesti sunt apreciati pentru calitatea materialelor si rezistenta, pretul nu este mare, si totusi acestia raman inca in urma preferintelor vis-a-vis de cei din import, care ofera selectie mai mare de modele si culori, la un pret mai mic", spune Doru Mladin, presedintele Organizatiei Patronale din Sectorul Pielarie si Incaltaminte. Tarile de unde importam cele mai multe perechi de incaltaminte sunt Italia, Portugalia, Spania, China si India.
"In vreme ce in Romania costul mediu de productie a unei perechi de incaltaminte este de aproximativ 14-15 euro, in India, de pilda, acesta este de 8-10 euro", explica Mladin.
Acesta adauga ca "marcile interne sunt, in general, tot marci... straine, fiindca produsele provin in marea lor majoritate de la producatori romani care lucreaza pentru marci straine sau de la producatori straini care au fabrici si in Romania". Din marcile pur romanesti de traditie, au mai ramas in activitate astazi doar cateva precum Antilopa, Tino, Banatim. Potrivit lui Mladin, Romania importa anual peste 60 milioane perechi de pantofi. Exporturile se limiteaza doar la mana de lucru deoarece producatorul isi aduce linia de productie si materialele pentru ca in Romania sa se efectueze doar asamblarea si finisarea produselor. "Acesta este, practic, exportul", sustine Mladin care afirma ca evolutia lohn-ului a ramas constanta in ultimul timp dar ar putea chiar sa creasca daca nu cresc peste limita suportabila costurile privind salarizarea, utilitatile si serviciile conexe (energie, transporturi). In ceea ce priveste consumul mediu de incaltaminte acesta se cifreaza la 2,7 perechi pe cap de locuitor.

Se cumpara, in general, pantofii cu preturi modice

Suma medie pe care un client o lasa intr-un magazin de incaltaminte este intre 120 RON si 150 RON ceea ce dovedeste ca romanii urmaresc, in primul rand, sa gaseasca cel mai bun raport calitate-pret. In ceea ce priveste canalul de comercializare, pe primul loc se gasesc magazinele traditionale, dar o cota importanta de piata incep s-o detina lanturile comerciale de tip hypermarket. "Selectia de modele din magazinele specializate este mai ampla, dar vin destul de tare in ultima vreme din urma magazinele tip hypermarket, unde chiar daca selectia este mai redusa, vanzarile sunt din ce in ce mai consistente", explica Mladin.

India, al doilea producator mondial

Una dintre cele mai ieftine surse de materii prime este India, al doilea producator de incaltaminte la nivel mondial. Indienii au demarat deja prin Council for Leather Exports India (parte a Guvernului Indian, prin Ministerul Comertului si Industriei din India) si Ambasada Indiei la Bucuresti o serie de demersuri pentru facilitarea relatiilor de afaceri cu partenerii romani. "Ne dorim ca Romania sa devina unul dintre partenerii de afaceri cu care sa putem dezvolta relatii de afaceri pe termen lung, reciproc avantajoase. India are un potential de dezvoltare foarte mare, costuri scazute, calitate excelenta a produselor si timp de livrare foarte bun", a declarat Dr. K. Elangovan, Director Executiv al Council for Leather Exports India. Foarte multi producatori vest-europeni de marca sunt deja prezenti cu fabrici in India sau cumpara materii prime si materiale de acolo.
Printre ei se numara Ecco, Marks & Spencer, Nautica, Nike, Reebok. Potrivit lui Mladin, fiecare a saptea pereche de incaltaminte de piele din lume este produsa in India, tara care exporta anual peste 80 milioane de perechi de incaltaminte in tari din UE si SUA (din totalul de 100 milioane de perechi exportate global).


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.