Vechimea, importanta si raspandirea crestinismului sunt dovedite, printre altele, si de numarul relativ mare de biserici care existau in primele secole crestine. Lacasurile de cult reprezentau o urmare fireasca a organizarii vietii religioase, litur
Vechimea, importanta si raspandirea crestinismului sunt dovedite, printre altele, si de numarul relativ mare de biserici care existau in primele secole crestine. Lacasurile de cult reprezentau o urmare fireasca a organizarii vietii religioase, liturgice si disciplinare a crestinilor in perioada respectiva. Nu este de mirare ca si pe teritoriul actual al Dobrogei noastre strabune au existat numeroase lacasuri de cult, primele dintre ele fiind infiintate pe vechile altare ale cultului local.

Numeroase documente si izvoare literare vechi, descoperiri arheologice si traditii locale dau marturie despre existenta acestor paleobiserici crestine. Printre ele, „Testamentum Domini“ (cart. I, cap 19), „Constitutiile Apostolice“ (cart. II, cap 57), „Didascalia celor 12 apostoli“, numeroase acte martirice etc.

Orasele si regiunile imperiului roman, pline de biserici
Daca „Didascalia“ vorbeste despre randuiala fiecarei categorii de credinciosi in biserica, primele doua lucrari mentionate mai sus dau amanunte despre forma si impartirea bisericilor in secolul al III-lea.

Acte le martirice ale Sfantului Marin din Cezareea Palestinei, de pe la anul 258, pastrate de istoricul Eusebiu de Cezareea, mentioneaza o constructie speciala pentru cult, in care martirul a fost dus si obligat sa aleaga intre spada si Evanghelie.

La randul sau, Origene, vorbind despre calatoria lui la Cezareea Palestinei, aminteste de o biserica crestina de acolo, incendiata de pagani.

Sfantul Grigorie de Nissa pomeneste si el de existenta unei biserici mari, zidita de Sfantul Grigore Taumaturgul, la Neocezareea, pe la mijlocul secolului al III-lea, cu ajutorul populatiei crestine de acolo.

Pe la anul 314, pentru ca devenise neincapatoare, vechea biserica din Tir a fost transformata in basilica de catre episcopul locului, Paulin. La Alexandria, episcopul Alexandru (313-328) a construit si el o basilica de mari dimensiuni si tot in secolul al III-lea a fost zidita si biserica Theonas din Alexandria. Asemenea locasuri de cult au fost practic ridicate mai in toate orasele si regiunile crestine ale imperiului roman: Efes, Frigia, Smirna, Ancira, Antiohia, Neocezareea, Nicomidia, Tracia, Galia, Spania, Africa etc.

Ruine de locasuri si case particulare de cult din secolul al III-lea
Din nefericire, astazi, nu se mai pastreaza nici una dintre bisericile dinainte de epoca lui Constantin cel Mare. Toate au fost daramate de pagani, mai ales in timpul persecutiei lui Diocletian. Cele putine care au mai supravietuit acestor vicisitudini au fost daramate mai tarziu chiar de crestini, care le-au inlocuit cu altele mai mari si mai incapatoare.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.