Tarom incearca din rasputeri sa contracareze efectele pe care concurenta celorlalti operatori le are asupra profitabilitatii companiei. In acest sens conducerea Tarom are un plan de reducere a costurilor pentru ca veniturile nu pot creste substantial

Tarom incearca din rasputeri sa contracareze efectele pe care concurenta celorlalti operatori le are asupra profitabilitatii companiei. In acest sens conducerea Tarom are un plan de reducere a costurilor pentru ca veniturile nu pot creste substantial din cauza operatorilor low-cost, a spus directorul general al companiei, Gabriel Dumitrescu, citat de Mediafax. Pentru aceasta Tarom are in vedere reducerea pretului la bilete in perioada de vara, cand afluxul de clienti este maxim, cat si renuntarea la anumite curse externe care nu sunt profitabile. De-a lungul timpului, Tarom a renuntat la operarea mai multor curse din motive financiare. Printre primele destinatii abandonate din pricina costurilor prea mari se numara Montreal si Chicago. In 2003, compania a oprit cursele catre Beijing si New York, pentru ca generau pierderi de 25 de milioane de dolari anual. Alte zboruri abandonate au fost cele catre New Delhi si Calcutta. Pe plan intern operatorul roman ar putea renunta la curse catre anumite orase din Moldova sau catre Satu-Mare pentru care nu prea exista clienti.

Promotia de la sfarsitul lui 2006 nu s-a prea bucurat de succes

Compania a avut o initiativa similara, in ceea ce priveste reducerea preturilor, in luna octombrie a anului trecut, cand a operat o diminuare cu 50% a pretului biletelor la unele curse interne prin care calatorii au putut sa zboare cu mai putini bani catre unele orase din tara ca Bacau, Sibiu, Iasi, Timisoara, Oradea sau Cluj. Decizia Tarom a venit dupa ce ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat ca firma va trebui sa reduca preturile daca vrea sa reziste pe piata dupa ce Romania va adera la UE.
Ministrul a considerat ca serviciile Tarom sunt invechite iar compania nu va putea face fata concurentei, dupa aderare. "Trebuie sa-i trezeasca cineva din visul acesta... Tarom-ul foloseste o strategie de marketing din 1966, nu din 2006... este absurd", a spus atunci Berceanu. Initiativa Tarom nu s-a bucurat de prea mare succes deoarece incasarile Tarom s-au redus pentru ca, dupa cum a explicat Doru Columb, directorul de operatiuni la sol al companiei, pe anumite rute cum ar fi Bucuresti - Timisoara si Bucuresti - Cluj-Napoca avioanele erau oricum pline. Promotia nu s-a bucurat de un real succes din cauza ca nu a fost suficient de bine promovata, a spus la finele anului trecut ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. Potrivit acestuia, insa, situatia s-a redresat rapid iar promotia va continua pe rutele considerate profitabile. Potrivit lui Columb, cel mai redus trafic se inregistreaza pe rutele din estul tarii. De altfel directorul general al Tarom a recunoscut ca destinatiile catre Moldova, dar si rute precum Bucuresti - Baia Mare sau Bucuresti - Satu Mare sunt cel mai putin profitabile.

E-ticketing pe toate cursele

Printre modalitatile identificate de reducere a costurilor se numara si introducerea sistemului online de achizitie a biletelor denumit e-ticketing. Asociatia Internationala pentru Transport Aerian IATA a solicitat companiilor europene sa introduca acest sistem cel mai tarziu in 2008.
"Prin introducerea sistemului vom mai taia din costuri, deoarece autocopiativa pentru biletul clasic costa destul de mult. Prin e-ticketing poate fi achitata de-acasa contravaloarea biletului, clientul prezentandu-se ulterior la ghiseu cu o hartie pe care este emis un cod, scoasa la imprimanta proprie. Acest proiect face parte dintr-un program mai amplu de reducere a tuturor costurilor care nu sunt legate direct de zbor", a precizat Dumitrescu. Sistemul de e-ticketing poate fi introdus pe toate rutele interne. El a adaugat ca exista posibilitatea de emitere de bilete online pe toate rutele interne, iar sistemul va fi extins si pentru destinatiile externe. Sistemul electronic de achizitie a biletelor functioneaza pentru destinatiile Budapesta, Tel Aviv, Chisinau, Atena, Istanbul, Bruxelles si Paris.

O noua cursa Tel Aviv - Lisabona

Reprezentantul Tarom a mai spus ca in sezonul de vara vor fi introduse o serie de noi rute europene, printre care o noua cursa Tel Aviv - Lisabona, cu o durata de cinci ore, la limita intre mediu curier si lung curier.
El a admis ca exista unele rute externe mai putin profitabile, insa a enumerat printre destinatiile cu un grad de ocupare a aeronavelor de peste 70% Londra, Paris, Barcelona si Madrid (cu un grad de ocupare al locurilor de 100%). Referindu-se la aeroporturi, Dumitrescu a aratat ca Austrian Airlines s-a aratat interesata de preluarea aeroportului din Suceava, iar o companie vestica si-a manifestat interesul fata de aeroportul din Craiova.
In ceea ce priveste constructia aeroportului de la Brasov, directorul general al Tarom a afirmat ca acesta va fi construit in scurt timp, pentru a putea fi aeronava de rezerva pentru aeroporturile din Bucuresti.
Tarom estimeaza ca va inregistra in acest an o cifra de afaceri de 300 milioane dolari, in crestere usoara fata de nivelul de 290 milioane dolari consemnat in 2006, si un profit de sapte milioane de dolari, fata de trei milioane de dolari in anul precedent.
Potrivit lui Dumitrescu, operatorul va lua in scurt timp decizia de afiliere la una dintre cele doua mari aliante din industria aeronautica - Star Alliance sau Sky Team.
"Alegerea unei aliante nu este dificila, partea foarte sensibila constand in negocierea contractului de afiliere", a spus Dumitrescu.
Tarom este controlata in proportie de 95% de statul roman, prin Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, restul actiunilor fiind detinute de Aeroportul Henri Coanda (2,58%), ROMATSA (2,18%), Fondul de Investitii Financiare Private Muntenia (0,15%) si Autoritatea Aeronautica Civila Romana (0,09%).
Compania opereaza o flota compusa din cinci avioane Boeing 737-300, patru aeronave Boeing 737-700, doua avioane Airbus 318-111 si sapte ATR 42-500. Compania urmeaza sa receptioneze la sfarsitul acestui an inca doua aeronave Airbus 319-111.

Licitatie pentru selectarea unui plan de dezvoltare pe urmatorii cinci ani

Tarom va organiza, la sfarsitul lunii februarie, o licitatie pentru selectarea firmei de consultanta in vederea realizarii unui plan de dezvoltare a companiei pentru urmatorii cinci ani, a declarat directorul companiei Tarom, Gabriel Dumitrescu, citat de NewsIn.
"Compania Tarom se afla in proces pentru selectarea firmei de consultanta care va realiza planurile de investitii si de business. Practic dorim ca firma sa ne furnizeze informatii cu privire la dezvoltarea aviatiei la nivel global si la tendintele care exista in acest moment in domeniu", a spus directorul Tarom.
Firma de consultanta va face recomandari cu privire la destinatiile care pot fi introduse de compania romaneasca. Dumitrescu a adaugat ca "patru- cinci firme de consultanta recunoscute la nivel international au achizitionat caietul de sarcini".


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.