Faptul ca Romania este o piata emergenta in numeroase arii de activitate, oferind astfel multiple oportunitati acelora care urmaresc sa-si dezvolte rapid o cariera profesionala (fara a fi deranjati in mod deosebit de perspectiva ca aceasta cariera sa

Faptul ca Romania este o piata emergenta in numeroase arii de activitate, oferind astfel multiple oportunitati acelora care urmaresc sa-si dezvolte rapid o cariera profesionala (fara a fi deranjati in mod deosebit de perspectiva ca aceasta cariera sa-si ia avant departe de casa), nu mai reprezinta de mult timp un secret. Ba chiar, odata cu aderarea la UE, ceea ce pana nu demult se petrecea oarecum in subsidiar, ca un fenomen puternic, dar intr-un fel neautorizat (de vreme ce potentialul economic ramanea nevalidat prin neapartenenta la organismul european), trece acum in prim-plan, primind "stampila" unui statut oficial recunoscut.
Se pare insa ca ceea ce statelor membre ale Uniunii le-a luat atat de mult sa recunoasca si sa accepte - potentialul economic al tarii noastre - a atras mirosul fin al multor oameni de afaceri cu mult inainte de momentul 1 ianuarie 2007. Iar acest lucru s-a petrecut nu numai pe piete majore, in mare parte nevalorificate, fiind, prin aceasta, generatoare de profituri uriase - cum ar fi real-estate-ul sau retailul, acestea cunoscand in ultimul timp o adevarata explozie, alimentata in mod semnificativ de investitori straini. Chiar si pietele mai mici, considerate de nisa, in care Romania se afla abia la nivelul primilor pasi fata de marile state ale lumii, au reprezentat un catalizator pentru oamenii de afaceri straini, aflati in cautarea succesului, acestia alegand sa priveasca partea plina a paharului, in locul celei goale - drumuri necalcate si posibilitati nevalorificate, in loc de nivel de subdezvoltare.

Romania, zona neexploatata pe segmentul publicitatii neconventionale

Aceasta a fost si perspectiva din care a privit tara noastra si Naji Ghaddar, Managing Director al Mobil'Affiche (singura firma care promoveaza la ora actuala un mediu inovator de publicitate: mobil, cu panouri derulabile). Inca de la prima sa vizita aici, in anul 2000, impresia pe care i-a lasat-o, inca de atunci, Romania, a fost indubitabil cea "a unei piete pline de oportunitati". Ocupand pe vremea aceea pozitia de CEO in cadrul unei companii britanice de media cu sediul in Cipru - Media Age International UK -, omul de afaceri s-a supus opiniei generale din cadrul companiei, aceea ca era inca prea devreme pentru a demara un business pe acest segment al publicitatii neconventionale in tara noastra. Cel de-al saselea simt al omului de afaceri, ascutit pe parcursul celor aproape 10 ani de activitate (incepand din 1991) in domeniul advertisingului si mass-media, l-a determinat totusi sa vina in continuare in tara noastra, cam de doua-trei ori pe an, pentru a studia schimbarile survenite pe piata.
Iar momentul oportun pentru initierea unei afaceri nu a intarziat sa apara, asa cum se intampla de obicei pentru cei care stiu ce vor. Asa s-a intamplat ca, in ianuarie 2004, Naji Ghaddar a luat lucrurile in propriile maini, renuntand la pozitia ocupata in cadrul Media Age International UK si luand parte la patrunderea Mobil'Affiche pe piata autohtona. Rezultatul a fost, inca de la inceput, cel scontat, apetitul romanilor pentru publicitate primind cu entuziasm noua modalitate de adresare pentru care s-a optat in transmiterea mesajelor. Si se pare ca si acum, dupa trei ani de activitate, strategia adoptata, aceea de a lua cu asalt o piata de nisa, inca functioneaza: panotajul mobil devine din ce in ce mai popular, castigand tot mai multi aderenti, nu numai in randurile publicului, dar si in cele ale clientilor. Iar daca e sa judecam in functie de una dintre legile fundamentale ale marketingului - legea primului venit care se pozitioneaza in mintea consumatorului -, Mobil'Affiche va continua sa detina rolul principal pe piata pe care a format-o, cea a publicitatii mobile.

Exodul profesionistilor locali este o problema in business-ul romanesc

Avand origine libaneza, nascut in Coasta de Fildes, Africa (colonie franceza la vremea aceea), Naji Ghaddar a calatorit in tari ca Rusia, Grecia, Coreea, Kuweit si, bineinteles, Franta si Cipru, combinand vizitele de interes personal cu cele dedicate afacerilor. Atunci cand a ajuns in Romania, din intentia de a porni o afacere, n-a fost surprins sa gaseasca aici, pe langa terenul extrem de propice pentru dezvoltarea sa profesionala, si "o mentalitate foarte favorabila" a romanilor, lucru despre care cei cativa prieteni pe care ii avea deja in tara il informasera. "Stiam ca n-aveam sa fiu un strain", precizeaza, adaugand ca la confortul sau in tara noastra a contribuit, pe langa ospitalitatea si deschiderea romanilor, si capacitatea de adaptare - a sa si a familiei sale, care a reusit sa se integreze rapid in noul context.
Una dintre problemele cu care s-a confruntat insa din punct de vedere profesional pe parcursul activitatii sale aici a fost cea "a unei mari lipse de profesionisti", ceea ce i-a creat dificultati la inceput, atunci cand se afla in cautare de oameni de valoare, care sa inteleaga mai intai afacerea pe care voia sa o desfasoare.
A trebuit sa caute mult pentru ca, in final, sa gaseasca oamenii potriviti. In opinia sa, aceasta deficienta este cauzata, si acum (pentru ca, dupa cum a subliniat omul de afaceri, ea nu a disparut complet, fiind doar redusa la jumatate), nu de faptul ca Romania nu are profesionisti, ci de incapacitatea ei, pana acum cel putin, de a-i motiva indeajuns pentru a ramane in tara. Iar acest lucru se vede cel mai mult in randul tinerilor, care abia asteapta o ocazie pentru a pleca din tara, considerand ca astfel au mult mai multe sanse de realizare profesionala.
In opinia omului de afaceri, problema fortei de munca nationale de calitate tinde sa devina inca si mai acuta, odata cu aderarea la UE, de vreme ce acum va fi mult mai usor, din punctul de vedere al reglementarilor legale, pentru romanii care vor dori sa mearga in strainatate ca sa lucreze.
Pe de alta parte insa, un factor compensator va fi reprezentat tocmai de afluxul de specialisti straini care vor dori sa valorifice oportunitatile oferite de tara noastra.

Romanii trebuie sa se integreze in UE pastrandu-si identitatea

In fata acestui fenomen ciudat (romani care pleaca sa lucreze in afara granitelor tarii, fata in fata cu afluxul de expati care vin sa activeze in cadrul multinationalelor sau chiar sa-si infiinteze propriile afaceri aici), Naji Ghaddar avertizeaza cu privire la un pericol extrem de real, acela ca romanii sa ajunga in punctul de a-si pierde identitatea proprie, "daca nu inteleg ce inseamna sa faci parte din Uniunea Europeana asa cum trebuie si nu asa cum li se spune, luand in considerare modul lor de a fi si de a trai". In opinia sa, un mod de a ne pastra si confirma identitatea, in cadrul unui organism multinational cum este Uniunea Europeana, consta in atingerea succesului in afaceri - din acest punct de vedere, Naji Ghaddar adauga cu fermitate: "Am incredere (in aceasta capacitate a romanilor) - de aceea ma aflu aici".
Venind dintr-un mediu (cu influente libaneze) care nu i-a permis de multe ori sa-si faca planuri, omul de afaceri a descoperit ca: "In Romania, iti poti face un plan, iti poti construi un viitor". Spunand aceasta, Naji Ghaddar se bazeaza pe cateva elemente pe care le considera esentiale in a atinge succesul intr-o anumita activitate, oricare ar fi aceea: stabilitatea (economica, dar si politica), nivel ridicat de educatie si oportunitati pentru afaceri - toate, elemente de care Romania dispune in momentul de fata. Increderea pe care afaceristul nu se sfieste s-o declare cu privire la viitor este cea care sta la baza termenului nedeterminat pe care l-a alocat pentru sederea sa aici, el neexcluzand posibilitatea de a se stabili chiar definitiv in Romania. De vreme ce o mare parte din prietenii sai sunt romani, iar tara noastra a ajuns sa-i fie o "a doua casa", parerea sa ne apare ca fiind cat se poate de fireasca: "Sunt fericit sa ma aflu aici". Sustine ca, atat timp cat afacerile sunt profitabile, iar nimeni nu-l "goneste", nu are de ce sa plece: "Daca ma voi simti bine in continuare, voi ramane aici".


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.