Asemenea zicerii asiatice, potrivit careia ""cand vrei sa evaluezi efectele unei furtuni, trebuie sa ai rabdare pana cand nu numai aceasta se incheie, dar si pana cand se aseaza ultimul fir de praf sau de nisip starnit de vant"", si dr. Liviu Turcu f

Asemenea zicerii asiatice, potrivit careia ""cand vrei sa evaluezi efectele unei furtuni, trebuie sa ai rabdare pana cand nu numai aceasta se incheie, dar si pana cand se aseaza ultimul fir de praf sau de nisip starnit de vant"", si dr. Liviu Turcu face o analiza la rece a ""scandalului Varujan Vosganian"". O radiografie, in serial, a clasei politice, institutiilor statului si nu in ultimul rand a cuibului de viespi ce se starneste la orice atingere a intereselor de grup.

""Printre aprecierile elogiative la adresa fostului presedinte american Gerald Ford, una a intrunit o unanimitate impresionanta: ""He put the country first!"", adica ""El a pus inainte de toate interesul tarii!"". Referinta face evident trimitere la faimosul moment Watergate de la inceputul anilor a€™70 si care a pus serios la incercare credibilitatea principiala a insusi sistemului politic american. Un moment de cumpana, care in final a reasigurat societatea ca nici macar presedintele nu poate fi mai presus de lege. Depasind cu brio orice partizanat politic si punand interesele tarii mai presus de orice, Gerald Ford a redat increderea americanilor in democratie si pentru asta a intrat definitiv in pantheonul acesteia.

SUBMINAREA INTERESULUI NATIONAL. Nu este pentru prima data cand eu si multi altii am adus in atentia agorei romanesti dupa decembrie 1989 tema raportului nefiresc sub aspectul prioritatilor politice intre interesele individuale, de grup si cele nationale. Preeminenta fara precedent a primelor doua categorii sub umbrela politico-ideologica compensatorie a combaterii fostului colectivism nemeritocratic a avut drept efect imediat nu numai o dezolanta polarizare socio-economica, dar si subminarea periculoasa a conceptului de interes de stat, de interes national. In toate societatile democratice occidentale, indiferent de gradul de nuantare, nimeni nu a pus sau pune in discutie sub nici o forma ordinea de prioritati in care interesul national, de stat, ocupa varful piramidei.

""STATUL SUNT EU!"". In Romania post-decembrie 1989, noua clasa politica reciclata ideologic, dominata copios de cateva grupuri de interese economico-financiare, a capitalizat discretionar in procesul apropierii fostei economii planificate prin ignorarea constienta sau manipularea dupa bunul plac a conceptului de interes de stat, de interes national. O formula nu prea originala, dar fidel urmata de cei amintiti ca parafraza a celebrului dicton al lui Louis al XIV-lea, ""Statul sunt eu!"". In acest sens, intreaga perioada a ultimilor 16 ani este de fapt cronica unui lung sir de actiuni si operatiuni in care intregul sistem institutional a servit de facto drept instrument de promovare si executie a intereselor ""egoiste"" ale grupurilor de interese mentionate in detrimentul celorlalte doua categorii, respectiv al cetateanului de rand si al celor colective, ca o chintesenta a interesului national.

EFECTELE ""FURTUNII"". Am folosit acest preambul tocmai pentru faptul ca poate servi drept baza de pornire pentru deslusirea celor intamplate la sfarsitul lunii octombrie cu ocazia nominalizarii lui Varujan Vosganian drept candidat la postul de comisar european. Un vechi si intelept proverb asiatic spune ca atunci cand vrei cu adevarat sa evaluezi efectele unei furtuni, trebuie sa ai rabdare pana cand nu numai aceasta se incheie, dar si pana cand ""se aseaza ultimul fir de praf sau de nisip starnit de vant"". Informatiile suplimentare incluse in aceasta analiza sper sa urmeze ""in spirit"" aceasta recomandare, cu beneficiile de rigoare pentru cititor.

NOMINALIZARE SUPER-ACCELERATA. La 27 octombrie, in comentariul publicat in Jurnalul National, am precizat clar ca nominalizarea lui Varujan Vosganian pentru postul de comisar european este nepotrivita intrucat aduce prejudicii intereselor de stat ale Romaniei in relatiile atat cu Uniunea Europeana, dar si cu alte state occidentale. Reamintesc ca intregul proces al nominalizarii s-a desfasurat pe fondul confruntarii dure a doua dintre cele mai importante grupuri de interese economico-financiare si intr-o totala netrasparenta politica. Dupa nominalizarea liberala superaccelerata menita sa-i surprinda pe competitori, candidatul Varujan Vosganian a fost urcat imediat in avionul de Bruxelles pentru a se intani in aceeasi dupa-amiaza, in scopul confirmarii, cu presedintele Uniunii Europene, Jose Manuel Baroso.

UN DOSAR CUNOSCUT. Ceea ce mentorii din umbra ai candidatului nu au stiut cu certitudine este faptul ca in momentul sosirii la fata locului, in cancelariile si anumite cercuri politice occidentale influente se aflau deja informatii considerate compromitatoare sub aspect politic la adresa acestuia. Sa precizam, de asemenea, ca in acel moment, date fiind circumstantele concrete, era absolut irelevant in ce masura aceste informatii erau 10%, 25,% sau 50% amendabile sub aspectul acuratetei. Nu este in obisnuinta structurilor mentionate de a actiona in regim de urgenta si nici macar de a face cunoscut in mod explicit esenta rezervelor sau obiectiilor privind un subiect sau altul. De aceea exista la nivelul parghiilor decizionale ale fiecarui stat institutii abilitate sa informeze factorii de decizie politica cu privire la situatia reala in plan informal tocmai pentru a scuti ambele parti de momente penibile.

COMPROMITEREA. Trimitandu-l pe Varujan Vosganian in postura de candidat pentru pozitia de comisar european in circumstantele negative descrise mai sus, guvernantii romani s-au compromis de doua ori: mai intai pentru ca au demonstrat o slaba cunoasere a situatiei informativ-operative a raportului de forte de ""pe teren""; apoi, prin slaba cunoastere sau ignorarea constienta a modului de lucru al structurilor institutionale de la Bruxelles si indeosebi in raporturile Comisiei cu Parlamentul European. Obiectiile de ordin public ale diferitelor personalitati occidentale la adresa candidaturii romanesti, via mass-media internationale, (vezi caseta incluzand un esantion al unor asemenea declaratii) au atins in mod intentionat doar tangential fondul informatiilor considerate compromitatoare in scopul evitarii declansarii unui scandal international care cu siguranta ar fi condus la amanarea intrarii Romaniei in Uniunea Europeana.

BRUXELLESUL IN DIFICULTATE. O ""durere de cap"" de care Bruxellesul nu avea nevoie, din motive ce nici macar nu tin direct de protejarea prestigiului sau intereselor Romaniei. Cum viata nu e tocmai simpla, mai ales in jocul vectorilor ce actioneaza in cadrul relatiilor internationale, mai trebuie mentionat faptul ca la Bruxelles, intr-o alianta involuntara si necoordonata, doua forte politice au actionat simultan pentru confirmarea candidatului roman: una a reprezentat factiunea ideologica europeana liberala care-si facea ""datoria"" de a-si sprijini aliatul ideologic roman si alta care a dorit de fapt confirmarea candidatului in scopul utilizarii ulterioare a trecutului compromitator drept element de negociere, un ""card in alb"" favorizant pentru promovarea propriilor interese in raport cu statul roman.

Christian Silva/JURNALUL NATIONAL EFECT. Oligarhii din spatele lui Vosganian, surprinsi


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.