Cotele de profitabilitate ale caselor de expeditii din Romania sunt in scadere din cauza cresterii semnificative a preturilor transporturilor, in special cele rutiere, cat si a competitiei acerbe de pe piata. "Anul acesta vom avea o cota de profit de

Cotele de profitabilitate ale caselor de expeditii din Romania sunt in scadere din cauza cresterii semnificative a preturilor transporturilor, in special cele rutiere, cat si a competitiei acerbe de pe piata. "Anul acesta vom avea o cota de profit de circa 12%, in scadere fata de anul trecut, cand am inregistrat 20%. Explicatia este cresterea generalizata a pretului unui transport influentat si de cresterea pretului la combustibili", spune Marian Neacsu, presedintele Focus Grup. Potrivit acestuia, de vina pentru scaderea profitabilitatii sunt si micile firme de expeditii "de garsoniera" care practica preturi de dumping doar pentru a castiga cateva sute de euro. "Aceste firme nu-si au locul pe piata", mai spune Neacsu. "Au crescut mult preturile carausilor", spune si Andrei Vasilescu, operator transport la Trans Romania International. "De multe ori facem si transporturi in pierdere doar ca sa <> un client", mai spune Vasilescu. Problema unui castig se pune astfel daca timp de un an faci mai multe transporturi cu acelasi client si pana la urma castigi ceva. "Competitia ne-a determinat sa scadem comisioanele de intermediere la transportul auto de marfuri. Aceasta impreuna cu cresterea propriu-zisa a pretului produselor ne-a facut sa ajungem la o cota de profitabilitate de maximum 15%, iar trendul este de scadere", declara Crangasu Ion, de la Transexim '96. In ceea ce priveste traficul de marfuri, acesta a inregistrat, in ultimii ani, o scadere datorata pretului ridicat practicat de carausi, cat si de scaderea propriu-zisa a volumului de marfuri exportat de Romania. Totusi, apreciaza Crangasu, aceasta scadere este contrabalansata de cresterea volumului de marfuri venit din import, cat si de avansul enorm luat de transportul de marfuri maritim containerizat, in special pe relatia Asia.

Aflux de produse electronice

In ceea ce priveste perspectivele dupa aderare, toti reprezentantii caselor de expeditii contactati s-au declarat optimisti, apreciind ca pozitiv volumul de marfuri traficat. "Sigur va creste volumul traficului de marfuri, dupa 1 ianuarie", afirma Neacsu bazandu-se si pe ridicarea anumitor taxe vamale existente in prezent. "Se va circula mult mai usor prin Europa, insa probleme vor fi cu marfurile extracomunitare. Din informatiile pe care le detin, nu vor mai exista taxe vamale la importurile de electronice si cred ca vom fi napaditi de puzderie de astfel de produse care sunt mai ieftine in Vest", spune si Vasilescu, care adauga ca tocmai din acest motiv vor scadea si preturile din Romania ale produselor. Cele mai castigate din acest punct de vedere vor fi casele de expeditii ce dispun de depozite vamale proprii, deoarece marfurile comunitare vor scapa de vamuiala propriu-zisa a vamesilor, adauga Vasilescu. Cele mai problematice produse la export vor fi cele agricole sau de origine animala, care vor trebui sa indeplineasca toate normele si sa detina toate certificatele fitosanitare cerute de UE, spune Crangasu. "Noi ne ferim de produsele agricole, pentru ca ne creeaza o gramada de probleme", spune si Vasilescu.

50.000 euro investitia medie intr-o casa de expeditii

Pentru infiintarea unei case de expeditii, doritorii vor trebui sa asigure un minim de dotari. Astfel, ne spune Crangasu, trebuie in primul rand birouri, apoi partea de logistica, incluzand depozite pentru marfa si contracte de transport ferme si sa te faci cunoscut pe piata.
Estimez un minim de 50.000 euro pentru a demara o astfel de afacere. Aprecierile lui Vasilescu sunt de 30.000 euro, din care 10.000 de euro reprezinta numai asigurarea societatii.
In aceasta suma reprezentantul Trans International Romania include si capitalul ncesar inchirierii mijloacelor de transport.
Presedintele Focus Grup, Marian Neacsu, considera ca o casa de expeditii serioasa trebuie sa dispuna de depozite proprii, punct vamal propriu, parc auto plus accesorii - motostivuitoare, rampe de lucru, ceea ce ridica investitia minima la 300.000 euro.
"Nu cred ca putem vorbi de o casa de expeditii adevarata care sa nu aiba toate lucrurile mentionate. Din acest punct de vedere cred ca nu exista o adevarata societate de acest fel in Romania, cu exceptia Romtrans".
Reprezentantii societatilor de pe piata de profil sunt de parere ca odata cu aderarea foarte multe firme din UE isi vor deschide filiale in Romania venind pe urma clientilor traditionali din tarile de origine. Unii dintre ei sunt deja prezenti pe piata din Romania si apecierile din piata arata ca vor mai veni inca destui, asa ca se asteapta si la unele preluari.
Obiectul de activitate al unei case de expeditii este asigurarea de servicii de transport intern si international de marfuri (camioane complete, incarcari partiale, grupaje) si servicii adiacente (vamuire, depozitare, manipulare, distributie). Cel mai mare actor de pe piata este societatea Romtrans.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.