De la 1 ianuarie 2007, din momentul in care Romania va deveni oficial membru al Uniunii Europene, industria vinului din tara noastra va trebui sa creasca ponderea pe piata a produselor de calitate, dar si sa acorde o importanta sporita unei campanii

De la 1 ianuarie 2007, din momentul in care Romania va deveni oficial membru al Uniunii Europene, industria vinului din tara noastra va trebui sa creasca ponderea pe piata a produselor de calitate, dar si sa acorde o importanta sporita unei campanii intense de promovare a marcilor romanesti pe rafturile Europei.
"Romania produce anual sase milioane hectolitri de vin, din care doar 400.000 reprezinta vin de calitate. Trebuie sa cresteti ponderea vinului de calitate pentru a putea fi competitivi pe piata comunitara", a afirmat Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, citat de Mediafax.
Oficialul european a subliniat faptul ca vinurile romanesti sunt foarte bune, insa pe pietele externe sunt slab reprezentate.
"Romania trebuie sa investeasca in activitati de marketing si promovare, pentru ca brandurile specific romanesti sa fie cunoscute si in afara granitelor tarii. Exportul de vinuri vrac il depaseste pe cel de vin imbuteliat si acest lucru face ca regiunea din care provine vinul sa nu fie cunoscuta", a precizat Scheele.

Doar 40.000 de euro pentru promovare

Guvernul a alocat pentru crearea unui brand national in sectorul vinului doar 40.000 de euro, potrivit datelor prezentate de Ioan Serban Dobronauteanu, director adjunct al Murfatlar. "Suma este insuficienta, poate acoperi doar un studiu mediu de piata", a mentionat Dobronauteanu.

Micii producatori pot rezista, dupa aderare, prin asociere

Dupa aderare, Romania va trebui sa opereze schimbari in piata, pentru a face fata concurentei produselor din alte state europene, dar si din tari din afara UE, a afirmat Jonathan Scheele. Totodata, acesta a precizat ca micii producatori de vin vor avea o sansa mai mare de supravietuire dupa 1 ianuarie 2007, daca vor functiona in asociatii.
"Experienta din alte state arata ca producatorii mici din industria vinului reusesc mai bine sa isi mentina pozitia in piata, daca lucreaza in asociatii pentru a eficientiza productia, furnizarea materiei prime si activitatile de marketing", a spus Scheele.
Conform datelor Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole (ONIV), vinurile albe reprezinta aproximativ 70% din productia totala de vinuri, cele rosii - 20%, iar circa 6-7% sunt vinuri aromate.
"Ne propunem sa crestem ponderea vinurilor rosii la 45%, iar cele aromate sa ajunga la 9-10%, in timp ce vinurile albe vor scadea la 45%", a declarat Petre Mocanu, directorul executiv al ONIV.

UE aloca 450 de milioane de euro pentru calitate

In vreme ce in Romania se aloca doar 40.000 de euro pentru promovarea vinului autohton, Comunitatea Europeana sprijina producatorii de vin din 14 state europene, prin acordarea de subventii in valoare de 450 milioane euro, in perioada 2006-2007, pentru imbunatatirea calitatii produselor. Astfel, UE ajuta producatorii sa se restructureze si sa livreze, pe pietele interne, dar, mai ales, pe pietele externe, vin de calitate mai inalta.
Cele mai multe fonduri le vor primi jucatorii importanti din Europa, cum ar fi Spania, Franta si Italia. Spania va primi 159,52 milioane euro, urmata de Franta, cu 110,97 milioane euro, si Italia, cu 99,83 milioane euro. Aceste state sunt liderii europeni si mondiali in domeniul productiei de vinuri. Restul banilor va fi distribuit catre alte 11 state europene.
Executivul european aloca subventii in functie de suprafetele cultivate cu vita-de-vie din fiecare tara europeana, dar are in vedere si alte criterii specifice nevoilor diferitelor tari.
"Imbunatatirea calitatii vinului pe care il producem reprezinta o prioritate daca vrem sa ne aparam de concurenta venita din partea producatorilor din Lumea Noua", a declarat Marian Fischer Boel, comisarul european pentru Agricultura.
Uniunea Europeana este cel mai mare producator de vin din lume. In ultimii ani, insa, UE a pierdut o parte din pietele traditionale de export in favoarea vinurilor mai ieftine provenite din tarile care fac parte din Lumea Noua, precum Australia, Chile si Statele Unite.
Executivul european nu vizeaza numai combaterea concurentei pe piata de profil, ci si modificarea sistemului de acordare a subventiilor, pentru a descuraja excesul productiei de vin, care, de obicei, este distilat in industria alcoolului sau a biocombustibililor.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.