Revenind la dialogul cultural-afectiv, sub aura caruia a debutat si proliferat aceasta uniune de ganduri Bourdelle - Simu, nu putem sa nu amintim ca presa franceza a inceputului de secol XX semnala unicitatea acestui dialog fast, Anastase Simu fiind considerat, la acea vreme, unul dintre primii colectionari straini ai lui Antoine Bourdelle. De altfel, si cu prilejul altor achizitii facute de Simu - cum ar fi, de pilda, statuia "Munca", a lui Dalou - se spunea: "Poate ca nu exista un prieten mai cald si mai generos al scolii noastre ca Dl. Simu, de la Bucuresti, care a inzestrat acest oras cu un mare si superb muzeu, unde scoala noastra este intr-adevar predominanta... Numeroase piese remarcabile din ultimii ani au luat drumul Muzeului Simu, si cum aceasta frumoasa initiativa este admirata in mod unanim de bucuresteni, o asemenea atitudine trebuie considerata nu numai ca un omagiu adus artei noastre, dar si ca o izbanda a ei".
Cum era privit in epoca acest lacas al artelor ridicat de sotii Simu este infatisat pe larg si in albumul editat cu prilejul actualei expozitii de la Palat, dedicata intalnirii celor "doua talente". "O casa a frumusetii franceze" sau un "Panteon francez" sunt atribute pe deplin justificate in presa franceza a inceputului de secol, atunci cand reprezentantii acesteia fac referire la muzeul din Bucuresti al familiei Simu.
Nu incape indoiala ca Anastase Simu era un subtil si rafinat iubitor de arta adevarata, un cunoscator al domeniului, in care se initiase treptat. Optiunea pentru arta lui Bourdelle nu mai avea nevoie de explicatii. "Bourdelle avea vocatia artei monumentale", scria regretatul critic si istoric de arta Remus Nicolescu, in articolul sau despre sculptorul francez, publicat integral in albumul amintit. Arta "pe care o aprecia mai presus de orice, in pictura, ca si in sculptura. <
Cat de mult a insemnat pentru Simu prietenia cu artistul si omul Antoine Bourdelle transpare din insasi alaturarea numelor acelora care i-au fost discipoli, frecventandu-i atelierul si Academia Grande Chaumiere, careia i-au trecut pragul sute de aspiranti la gloria artei din intreaga lume. Celine Emilian, Irina Codreanu, Margareta Cosanceanu-Lavrillier, Mihai Onofrei, Vasile Vasiliu - Falti, toti acestia sunt prezenti in expozitie cu cateva lucrari ce poarta marca influentei maestrului lor. "In felul acesta, el si-a pus o dubla amprenta pe sculptura si pe arta contemporana: a influentat direct stilul si opera unei intregi generatii de sculptori europeni", aminteste, in prefata albumului, primarul Parisului, Bertrand Delanoe. "A marcat istoria artei cu maiestuoasele sale figuri alegorice, aflate la confluenta unui expresionism violent si framantat cu modernitatea unor linii de forta, intotdeauna simple".
Reintalnirea Bourdelle-Simu prin aceasta cu adevarat impresionanta desfasurare a geniului lor creator - sculptorul si "fondatorul" - era necesara. Atat pentru generatiile care abia pasesc pe drumul artei, cat si pentru publicul bucurestean, in a carui memorie culturala Muzeul Simu risca sa ramana doar o amintire indepartata.
Despre autor:
Sursa: Curierul National
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Femeia care rescrie felul în care copiii învață să vorbească
Sursa: start-up.ro
-
Răzvan Ghenu, Arggo: Ne confruntăm cu din ce în ce mai multe atacuri cibernetice
Sursa: retail.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în funcție de zodie în săptămâna 29 aprilie - 5 mai
Sursa: garbo.ro
-
UniCredit va oferi carduri adaptate pentru nevăzători
Sursa: futurebanking.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 26 aprilie 2024?
Sursa: kudika.ro
-
Pleci în Germania la Campionatul European de Fotbal? Ce sfaturi are un...
Sursa: wall-street.ro