Primul regizor din lume care a pus in scena "Cantareata cheala" a lui Eugene Ionesco (1909-1994) se afla in Romania cu trupa Companiei de Teatru Huchette din Franta. Radio France Internationale, prin directorul general Antoine Schwarz, presedintele f

Primul regizor din lume care a pus in scena "Cantareata cheala" a lui Eugene Ionesco (1909-1994) se afla in Romania cu trupa Companiei de Teatru Huchette din Franta. Radio France Internationale, prin directorul general Antoine Schwarz, presedintele filialei RFI Romania si directorul general al Teatrului Odeon, Dorina Lazar, fac posibila, cu ocazia Sommet-ului Francofoniei, reintalnirea publicului bucurestean cu spiritul dramaturgiei ionesciene. Asadar, timp de trei zile - incepand de ieri - Compania Teatrului Huchette din Paris aduce "Cantareata cheala" la Odeon. Pusa in scena, in premiera, de regizorul francez Nicolas Bataille, in urma cu 56 de ani, la Teatrul "Des Noctambules" din capitala Frantei, piesa se joaca fara intrerupere, de aproape cinci decenii, pe scena Teatrului Huchette, in aceeasi regie. Fenomen unic in istoria genului. Un record mondial de perseverenta, gratie regizorului Nicolas Bataille, "persoana care pastreaza cu sfintenie ideile lui Ionesco, impreuna cu care a creat piesa".

Huchette: o sala cu o suta de locuri, mereu arhiplina, unde publicul rade in hohote

Actorii Jacques Legre (interpretul domnului Smith), Marcelle-Jeanne Bretonniere (doamna Smith), Roger Deffossez (domnul Martin ), Simone Mozet (doamna Martin), Nicole Huc (bona), Claude Leblond (capitanul de pompieri) joaca pentru prima oara in patria lui Ionesco. Li se alatura scenograful Jacques Noel si producatorul Ider Amekhchoun. Spectacolul de ieri a fost prefatat de o conferinta de presa sustinuta la sediul Odeon, in prezenta directoarei Teatrului Odeon, a regizorului francez si a trupei de actori de la Huchette. Iata, pe scurt, povestea primei piese a lui Ionesco, devenita celebra in intreaga lume, relatata de Bataille insusi.
"Monica Lovinescu mi-a spus ca are un prieten, un tanar autor cu un nume nostim, care are o piesa <>. In mica sala a Teatre des Noctambules, din stada Champollion, Nicolas Bataille repeta, la inceputul anului 1950, piesa unui necunoscut: Eugene Ionesco. Am citit piesa; era foarte originala si interesanta, asa ca am hotarat s-o punem in scena. Finalul piesei era de nejucat, spectatorii fiind impuscati. Nu aveam bani, dar era ceea ce ne trebuia; gaseam in ea, dupa o epoca de framantari, cautarile acestui teatru. Ionesco a fost mirat.
Dupa o luna de la primele spectacole, la sala des Noctambules, criticii au conchis: <>", comenteaza Bataille. Doar scriitori, precum Andre Breton, Raymond Queneau, Albert Camus, au vazut in opera sa premisele unei revolutii. "In 1957, dupa sapte ani de la primul gong, cand piesa a fost reluata la Huchette (fondat de Georges Vitaly, n.r.), ea va ridica tot teatrul francez in picioare. De 49 de ani, <> joaca piesele lui Ionesco ("Cantareata cheala" si "Lectia") in fiecare seara", incheie Nicolas Bataille.
Cifra reprezentatiilor este una record in istoria teatrului mondial. Incredibila si inegalabila. Doua generatii de actori au trecut aceasta proba de rezistenta unica. Secretele "prospetimii" ei?! Poate faptul ca la fiecare 15 zile, pe parcursul fiecarei stagiuni, se schimba interpretii. Personajele sunt tot timpul vii. "Cu trecerea timpului, umorul de tip ionescian s-a generalizat. Poate ca lumea a devenit ionesciana", continua Bataille.
Eugene Ionesco s-a impus, cu fiecare piesa, ca fiind una dintre marile figuri ale artei dramatice franceze a secolului XX. Sommet-ul Francofoniei in Romania este un prilej de a redescoperi, (si) prin intermediul Companiei Huchette, mesajul artei sale.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.