La sfarsitul saptamanii trecute, UNCTAD, Conferinta Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare, a dat publicitatii la Geneva raportul pe 2006 privind Comertul si Dezvoltarea. Publicatpe fondul dificultatilor intampinate de negocierile din cadrul ru

La sfarsitul saptamanii trecute, UNCTAD, Conferinta Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare, a dat publicitatii la Geneva raportul pe 2006 privind Comertul si Dezvoltarea. Publicatpe fondul dificultatilor intampinate de negocierile din cadrul rundei Doha, in care statele dezvoltate si cele in curs de dezvoltare nu au putut depasi diferente fundamentale, raportul UNCTAD propune un set de reforme macroeconomice, sectoriale si comerciale menite sa ajute statele in curs de dezvoltare sa ia parte la cresterea economica mondiala.
Premisa principala a raportului este ca mediul comercial si financiar international ar trebui sa fie mai protectiv cu statele aflate in curs de dezvoltare. Este de dorit ca aceste state sa poata profita cat mai mult de progresele inregistrate de economia internationala.

Statele in curs de dezvoltare, dezavantajate de mediul economic international

De altfel, autorii raportului sustin ca desi la nivel global s-au inregistrat progrese semnificative datorate globalizarii si liberalizarii, acestea nu au dus in mod automat la imbunatatirea conditiei economiilor mai sarace, ba dimpotriva uneori aceste procese au dus la marirea inegalitatilor dintre statele mai bogate si cele mai sarace. Pe langa aceasta tendinta generala, in cadrul negocierilor OMC se simte uneori clar modul in care statele in curs de dezvoltare nu pot obtine concesiile de care au nevoie, asa cum se intampla in runda Doha, cand acestora li se cere sa renunte la tarifele protective pentru industriile locale fara a li se acorda in schimb concesii in ceea ce priveste accesul pe pietele straine. In plus, guvernele statelor in curs de dezvoltare se plang ca au ajuns sa aiba un cuvant prea mic de spus in propriile politici economice, ceea ce se intampla partial din cauza normelor impuse de organizatiile internationale creditoare cum sunt FMI si Banca Mondiala.
Raportul UNCTAD trage concluzia severa ca de multe ori politicile recomandate de aceste institutii au esuat in a produce efectele scontate. In ceea ce priveste comertul international, raportorii UNCTAD sunt de parere ca optiunile statelor in curs de dezvoltate sunt prea mult definite de alegerile statelor celor mai bogate.

Recomandarile UNCTAD

Pentru a mai remedia din aceste deficiente, UNCTAD recomanda cateva masuri pentru a face mediul international comercial si financiar mai avantajos pentru economiile in curs de dezvoltare. Este esential ca diferitele niveluri de guvernare economica, in principal cele nationale, regionale si globale, sa atinga un nivel cat mai ridicat de coordonare intre ele, astfel incat politicile economice aplicate de state sa fie coerente. Raportul explica destul de insistent ca a crede ca statele se pot baza numai pe functionarea pietelor libere, suplimentate de cateva politici sociale, este gresit. Sunt necesare mai multe tipuri de politici economice integrate pentru a imbunatati situatia statelor in curs de dezvoltare. Iar guvernele nationale trebuie lasate sa exercite mai multa influenta asupra strategiilor economice urmarite de state. Masurile protective temporare aplicate de guvernele nationale nu sunt neaparat politici care vor bloca functionarea pietelor. Din contra, ele pot ajuta statele sa se integreze mai bine pe piata internationala. Sustinerea investitiilor domestice si straine trebuie sa mearga mana in mana cu reglementari fiscale si politici industriale si comerciale care sa faca economia nationala mai competitiva la nivel global. Raportul UNCTAD nu respinge importanta cruciala a OMC pentru asigurarea unui mediu economic international previzibil si ordonat, prin crearea unor norme generale si a unui sistem de verificare a implementarii acestora. Insa autorii raportului sunt de parere ca discutiile OMC trebuie sa acorde foarte mare atentie la disparitatile semnificative dintre diferitele zone economice, precum si la nevoia de flexibilitate in politicile economice ceruta de traditiile si nevoile divergente ale statelor.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.