Peste 100.000 de turisti romani au ales in acest an litoralul bulgaresc. Atuurile vecinilor: preturile si curatenia.

Aproape zece ani dupa evenimentele din 1989 am privit spre litoralul nostru ca spre singurul loc unde aveam iesire l
Peste 100.000 de turisti romani au ales in acest an litoralul bulgaresc. Atuurile vecinilor: preturile si curatenia.

Aproape zece ani dupa evenimentele din 1989 am privit spre litoralul nostru ca spre singurul loc unde aveam iesire la mare. Explicatiile sint de prisos: preturi mari pe destinatiile externe, lipsa de informare etc. In acelasi timp, am fost priviti de catre patroni ca niste clienti siguri, astfel ca probabil acestia isi calculau viitoarele cifre de afaceri in functie de prognozele statistice privind nasterile pe plaiurile mioritice. La capitolul cheltuieli se preconiza o coloana lunga, atit de lunga incit nu mai era loc pentru cea de investitii. In ultimii ani insa, aceasta coloana a intrat

intr-o intensiva cura de slabire. Investitorii de pe litoral, dar si autoritatile s-au trezit cu un nou concurent, culmea, unul la care nu se asteptau: Bulgaria. Despre cum au reusit bulgarii sa ajunga un nume de care sa se tina cont pe piata turistica mondiala s-a mai vorbit. Parteneriatul cu marii touroperatori din strainatate le-a permis accesul catre credite platite prin export de servicii turistice, dar si catre un produs de calitate. Practic, la capitolul acesta am luat noi bataie la scor. Curatenia atit in statiune, cit si pe plaja sau in apa reprezinta un prim atu al bulgarilor. Venit de pe o plaja civilizata in care chiar si mucurile de tigara sint in numar foarte mic, cind ajungi pe litoralul romanesc trebuie sa fii atent pe unde mergi pentru a nu te taia in scoici sau pentru a nu te impiedica de paharele de bere. Nu mai vorbim despre chistoace, care probabil ca, in timp, vor deveni o pretioasa sursa de informatii pentru arheologi, care vor vedea cum au evoluat preferintele fumatorilor de la an la an. In apa, aceeasi poveste. Fecalele care plutesc ofera o priveliste pe care cu greu o poti uita. Un pas inainte s-a facut, in unele statiuni, in cazul hotelurilor, care au fost totusi modernizate. Nu este explicabila insa reticenta hotelierilor de a oferi servicii all-inclusive. Un argument ar fi lipsa piscinei. Pe celelalte le stiu doar ei. Reiese destul de clar ce ne trebuie: un management performant la nivel de statiune si niste cursuri intensive despre cum trebuie sa te comporti pe plaja. Prima problema s-ar putea rezolva prin renuntarea din partea operatorilor la micile orgolii si acceptarea unor manageri cu experienta, care sa faca lucrurile sa mearga. In ceea ce priveste eliminarea celei de-a doua probleme, aici ar fi nevoie de o minune, este drept, nu divina. Totusi si aceasta ar putea deveni realitate daca s-ar baga in joc sfinta amenda pentru gunoaiele aruncate pe plaja si in apa. Pina atunci nu are rost sa emitem pretentii intr-o partida pierduta dinainte.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.