Nu numai in Europa, ci si dincolo de Atlantic. Institutul Cultural Roman nu are o pagina de Internet foarte functionala si nici nu exceleaza in comunicare, cel putin la centru. Atunci insa cand Directia Institutelor Culturale Romanesti din Strainatat
Nu numai in Europa, ci si dincolo de Atlantic. Institutul Cultural Roman nu are o pagina de Internet foarte functionala si nici nu exceleaza in comunicare, cel putin la centru. Atunci insa cand Directia Institutelor Culturale Romanesti din Strainatate alege sa faca publice evenimentele - de teatru, in acest caz - la care ICR a contribuit, lucrurile nu stau tocmai rau, avand in vedere ca noua structura a institutiei e abia la inceput.
De pilda, despre prezenta romaneasca la proiectul "Orient Expres" de la Berlin, parte a Festivalului International al Noii Dramaturgii - F.I.N.D.6, organizat de Schaubuhne am Lehniner Platz (15-21 martie 2006), s-a scris in presa. Mai putin despre faptul ca ICR "Titu Maiorescu" de la Berlin a mijlocit contactul organizatorilor cu tineri autori dramatici din Romania, a furnizat texte, casete video cu inregistrari de spectacole, si a asigurat traducerea piesei "Kebab" de Gianina Carbunariu, citita la Schaubuhne, pentru care ICR detine si drepturile in germana. Tot in cadrul festivalului, trei studenti ai UNATC-Bucuresti (Ioana Paun, Sanziana Nicola, Alexandru Secareanu), alaturi de studenti din Bulgaria si Germania, au participat la workshop-ul cu tema "Europa".
Pe 2 aprilie, la Berlin a avut loc vernisajul expozitiei de fotografii de teatru ale Mihaelei Marin dupa spectacolul "Portretul lui Dorian Gray" de la Odeon, un spectacol de dans-cabaret sustinut de dansatorul Razvan Mazilu ("Sell Me!"), si un dialog cu artistii, moderat de regizorul Dragos Galgotiu (o initiativa a ICR Bucuresti), iar in toamna (noiembrie) va avea loc in capitala Germaniei un festival al povestii, la care ICR va sustine participarea Teatrului Tandarica, cu spectacolele "Cenusareasa", "Faust" si "Capra cu trei iezi" (la invitatia organizatorilor).
La inceputul lui aprilie, ICR Budapesta a organizat o reprezentatie cu spectacolul "Vis" al lui Dan Puric, pe scena Teatrului "Katona Jozsef" (si a fost o initiativa a institutului). Tot "Katona Joszef" va gazdui in toamna o reprezentatie cu "Casatoria" de Gogol, o productie a Teatrului Bulandra.
"Artisti romani pentru toate anotimpurile", un program al ICR New York, i-a prezentat in mai si iunie pe Gheorghe Dinica si Horatiu Malaele. Tot ICR New York sustine o masa rotunda, gazduita de Centrul "Martin E. Segal" al City University of New York, cu tema "International Cultural Practices in America", care va avea loc pe 30 octombrie. Intalnirea e organizata in cadrul festivalului "European Dreams", la ea vor lua parte experti europeni si americani in politici culturale, iar curatori sunt Corina Suteu, directoarea ICRNY, si Frank Hentschker, directorul Centrului.
Cel mai amplu proiect in care e implicat un institut cultural roman este cea de-a sasea editie a festivalului "Tramedautore - noua dramaturgie", organizat de Centrul National de Dramaturgie Contemporana din Milano, Italia; dedicat dramaturgiei din tarile Europei de Est (Polonia, Cehia, Romania, Rusia, Slovacia si Ungaria). Festivalul se va desfasura intre 13 si 17 septembrie la Teatrul Grassi. Prin parteneriat cu Institutul Cultural Roman, Centrul National de Dramaturgie Contemporana va prezenta in festival doua reprezentatii dupa piese de teatru romanesti: "Kebab" de Gianina Carbunariu si "Ingerul electric" de Radu Macrinici. Cei doi autori vor fi prezenti la festival, cu sustinerea financiara a ICR va sustine financiar prezenta celor doi dramaturgi la Milano, precum si traducerea textelor in lb. Italiana, fiind solicitat sa se implice in proiect de partenerii italieni, prin intermediul Accademia di Romania, de la Roma.
La Londra, in noiembrie-decembrie va avea loc un festivalul de teatru din Europa Centrala si de Est, la care ICR a fost invitat sa organizeze si sa sustina prezenta romaneasca, in conditiile in care initiatorii decisesera anterior structura festivalului.
Probabil ca marea problema e ca in continuare majoritatea activitatilor initiate de Institutele Culturale Romanesti au loc in spatiile proprii ale acestora (si sunt destinate diasporei), iar pentru marile evenimente ICR-urilor li se solicita colaborarea de catre organizatorii straini. Altfel spus, pana sa atinga anvergura Institutului Francez, ICR mai are de lucrat. Si mai are, poate, nevoie si de bani (multi), si de idei indraznete, platite bine - asta, ca sa poata inca si mai bine, cum spunea o reclama, "lucra pentru noi".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.