2 August 2006de Gabriel Botezatu

Lectura de 5 minute

- Lipsa investitiilor, preturile mari, infrastructura deficitara si serviciile proaste sunt principalele probleme ale turismului autohton

- Depasit de problemele din sistem, contestatul Ovidiu Iuliu Marian a demisionat din functia de p

- Lipsa investitiilor, preturile mari, infrastructura deficitara si serviciile proaste sunt principalele probleme ale turismului autohton

- Depasit de problemele din sistem, contestatul Ovidiu Iuliu Marian a demisionat din functia de presedinte al Autoritatii Nationale pentru Turism

- FHIR: Daca nu se va scoate turismul de sub umbrela MTCT, nu vom cunoaste o redresare in turism. Acesta ar trebui sa fie reprezentat de o autoritate in directa subordine a Guvernului. Altfel turismul va primi, ca si pana acum, doar "bani de seminte"div>

Situatia dezastruoasa din turismul romanesc a mai facut o victima. Ovidiu Iuliu Marian a demisionat din functia de presedinte al Autoritatii Nationale pentru Turism, motivand ca se afla in imposibilitatea de a dezvolta turismul la standardele solicitate. Pana ieri, presedinte al ANT, Marian a recunoscut ca nu mai poate face fata neregulilor din turismul autohton, acesta catalogand litoralul drept "pata neagra a turismului romanesc". Demisia presedintelui ANT nu a socat reprezentantii industriei turismului, actul fiind un "pas pe care era de asteptat sa-l faca, dat fiind faptul ca, dupa cum el singur a declarat, s-a saturat de turism", ne-a spus Mihai Rajnita, secretar general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania. "Nu vreau sa mai rezist. Vreau sa plec. Vreau sa plec demult. Ma rog sa plec de mult. Ma rog de mult sa plec", au fost cuvintele lui Marian aparute intr-un interviu.

Turismul autohton, in coada Europei

Preturile mari, lipsa investitiilor in domeniu, infrastructura deficitara si serviciile proaste, venite pe fondul unor oferte ieftine pentru destinatiile externe concurente, au adus turismul romanesc in cea mai neagra situatie de dupa 1990. Romania a fost vizibil detasata de statele vecine in ceea ce priveste calitatea serviciilor turistice, din cauza infrastructurii rutiere dificile, slabei pregatiri a personalului, hotelurilor invechite si raporturilor inechitabile intre calitate si pret. Romania a fost depasita din punct de vedere turistic de Ungaria, Cehia, Bulgaria, Croatia, Polonia si Slovacia, reusind sa devanseze doar Ucraina si Serbia-Muntenegru, releva strategia de dezvoltare a turismului din Romania pentru perioada 2007-2013, elaborata de Autoritatea Nationala pentru Turism.

Turistii straini, in strainatate, ai nostri, tot acolo

In document, turismul montan este caracterizat de lipsa structurilor de cazare specifice (cabane, refugii), instalatiile de transport pe cablu invechite, traseele neamenajate in totalitate, in timp ce problemele pe litoral sunt determinate in principal de oferta de agrement saraca, nivelul scazut de pregatire a personalului, absenta curselor aeriene directe spre aeroportul din judetul Constanta, infrastructura rutiera dificila. Numarul turistilor straini in Romania este cifrat la 6,6 milioane persoane anual, in scadere continua in ultimii 20 de ani, cu incasari anuale de 607 milioane dolari, in timp ce 6,9 milioane turisti romani pleaca anual catre alte destinatii.

Oferte limitate

Strategia de dezvoltare a turismului mentioneaza si studiile elaborate in cadrul Organizatiei Mondiale a Turismului ce releva ca, din punct de vedere al raportului calitate-pret, Romania a incetat sa mai fie o piata turistica atractiva, oferta romaneasca fiind limitata, restransa la cateva statiuni si doar la anumite hoteluri, serviciile fiind inferioare celor de pe destinatii concurente precum Bulgaria, Turcia, Grecia sau Cipru. Turismul de afaceri este considerat principala sursa de venituri pentru industria hoteliera autohtona, datorita nivelului de pret scazut al taxei de management, al serviciilor de traducere, al serviciilor tehnice si, uneori, al chiriei salilor. Pentru relansarea turismului romanesc, ANT propune dezvoltarea actiunilor de marketing si promovare, legi mai simple si mai eficiente si un regim fiscal performant, care sa permita un mediu de afaceri competitiv.

"Turismul trebuie sa fie in subordinea directa a Guvernului"

Revenind la demisia lui Ovidiu Marian, presedintele FIHR a spus ca "a avut dreptate sa se autodemita. In megaministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, e ceva normal sa te simti stingher". In opinia lui Rasnita, oricine l-ar inlocui pe fostul presedinte ANT, tor nu ar exista sorti de izbanda. "Daca nu se va scoate turismul de sub umbrela MTCT, nu vom cunoaste o redresare in turism. Turismul ar trebui sa fie reprezentat de o autoritate care sa fie in directa subordine a Guvernului. Altfel turismul va primi ca si pana acum doar bani de seminte", ne-a mai spus reprezentantul hotelierilor.

Romania, batuta de Bulgaria

Lipsa unei strategii definite, cu un proiect generic de extinderi ramificate si cu un principiu economic clar si pozitiv, a fost punctul de plecare esential in pierderea partidei cu Bulgaria pentru turismul de litoral, a declarat, pentru Rompres, Artur Silvestri, profesor de gestiune imobiliara la Universitatea Internationala Francofona Bruxelles. "Litoralul era prin definitie o zona de dezvoltare nationala, unde terenul, de intindere stabilita prin act normativ, nu se atribuia si nu se impartea, devenind argument pentru orice fel de joint-venture posibil in viitor cu investitorii capabili sa il sustina. S-a preferat, insa, atomizarea proprietatilor private si invoielile care impiedica, de multe ori, investitiile cu adevarat semnificative, ce absolutizeaza notiunea de proprietate si cere eforturi serioase pentru a unifica loturi marunte in teren construibil de aspect convenabil. Indiscutabil, astfel, nu vom avea completari de sirag de statiuni pe litoral care ar fi fost necesare oriunde se intrunesc conditii favorabile si se afla faleza in stare salbatica", apreciaza analistul Artur Silvestri.

Strategia de dezvoltare a turismului romanesc

Strategia dezvoltarii turismului in Romania, document elaborat de Autoritatea Nationala pentru Turism, a fost finalizata. Actul prezinta evolutii si tendinte in turismul mondial, strategii si premise privind dezvoltarea turismului romanesc, analiza SWOT a turismului din Romania, analiza principalelor produse turistice si conditionari interne. Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, documentul a fost dat asociatiilor profesionale din turism pentru a transmite punctele lor de vedere. De asemenea, se va face si o consultare cu factorii de decizie la niveluri regionale si locale. Perioada acoperita de aceasta strategie este 2007-2013.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.