In pofida faptului ca istoria cetatii lui Bucur, cu monumentele impunatoare care altadata faceau fala "micului Paris", pare a se sufoca in fata constructiilor agresive din ultimii ani, farmecul orasului de pe Dambovita refuza sa capituleze. Ranit in
In pofida faptului ca istoria cetatii lui Bucur, cu monumentele impunatoare care altadata faceau fala "micului Paris", pare a se sufoca in fata constructiilor agresive din ultimii ani, farmecul orasului de pe Dambovita refuza sa capituleze. Ranit in splendoarea stralucirii lui ce-i aducea renumele european spre sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul celui urmator, Bucurestiul suporta cu greu tranzitia spre falsa modernizare.
Obligat sa o accepte, din motive preponderent financiare, vizibil etalate de grupuri de interese. Sau parasit, pur si simplu, de edilii sai, prea ocupati pentru a-i lua in seama ranile. Nu este un planset, ci o stare de lucruri mai degraba stranie. Si totusi, in plin centrul orasului sau la periferie, descoperi cu nostalgie, cu revolta sau bucurie imaginile imortalizate in albumele de epoca. Pentru ca Bucurestiul de astazi, hulit de unii, desfigurat de altii si iubit de prea putini dintre aceia care ar trebui sa-l duca mai departe, se straduieste, totusi, sa existe. Si chiar reuseste, intr-o oarecare masura. Spre acest aspect incearca sa ne atraga atentia albumele cultural-turistice, aparute in ultimii ani, editate prin grija si suportul financiar al primariilor de sector. Autoarea celui mai recent dintre acestea, intitulat "Municipiul Bucuresti, sectorul de vest-6", Emilia Enache, istoric de arta si muzeograf, o inimoasa aparatoare a valorilor de patrimoniu, s-a incumetat sa colinde bibliotecile, sa cerceteze arhivele, sa strabata strazile pentru a fotografia cladiri de patrimoniu - monumente de cult si de arhitectura civila, precum si monumente de for public - unele intacte, unele in ruina - pentru a ne stimula spiritul de protejare sau numai pe acela de pura contemplare. Sectorul de Vest (6) al Capitalei s-a lasat, treptat, redescoperit. Primarul Sectorului 6, Cristian Constantin Poteras, care a finantat acest volum, are credinta ca un ochi vigilent, mereu in alerta, poate face posibil ca "Bucurestiul, cu amprenta sa traditionala si zestrea culturala, care au razbit timpul, sa fie puse in valoare". Promitator.
Palatul Cotroceni, cu istoria lui, cu ctitoriile Cantacuzinilor - Biserica Manastirii Cotroceni, demolata in 1984 -, Manastirea Chiajna (din cartierul Giulesti), ridicata in 1774 de Alexandru Ipsilanti, ajunsa o ruina, Biserica Sf. Nicolae din Giulesti Sarbi, cu o vechime de peste doua secole, cladirea Muzeului Botanic, Monumentul Eroilor Genisti, realizat de sculptorul Spiridon Georgescu in 1929, statuile uitate de vreme ale Sectorului de Vest, pierdute printre perdelele de vegetatie, crescute haotic - de pilda statuile sculptate de Ion Jalea - sunt numai cateva dintre reperele cultural-turistice ale volumului amintit.
Privindu-le, fie si intr-un album, nu se poate sa nu castigi un plus de respect pentru mostenirea culturala care te invita sa n-o risipesti. Inchipuiti-va ca ne apartine, chiar daca nu suntem in stare sa pretuim, constant, acest lucru.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.