Legate de criza institutionala din serviciile secrete romanesti sunt cateva afirmatii surprinzatoare ale presedintelui Basescu; ele sunt menite sa prelungeasca interimatul existent, sa readuca la carma celor doua principale servicii pe cei demisionat
Legate de criza institutionala din serviciile secrete romanesti sunt cateva afirmatii surprinzatoare ale presedintelui Basescu; ele sunt menite sa prelungeasca interimatul existent, sa readuca la carma celor doua principale servicii pe cei demisionati - daca societatea civila si opozitia parlamentara se vor lasa duse de nas... Pana una alta, presedintele Basescu a reusit, insa, sa amane fara termen alegerea democratica a noilor directori SRI si SIE. Motivul? N-au fost inca votate noile legi ale sigurantei nationale... Orice om de buna credinta se poate intreba: ce are numirea noilor titulari cu noile legi - titularii noi pot intra in functii si cu legile existente, legile putand fi modificate utlerior. Nu-i vorba insa de legi, ci de titularii unei institutii SRI, care, potrivit "doctrinei" Plesita, nu trebuie scapata din maini. O manevra tactica: presedintele s-a razgandit, spune presa de ieri. Nu mai este grabit sa-i schimbe pe cei doi, cunoscuti ca fideli intre fideli, pana ieri, invinuiti de forma ca favorizasera fuga lui Omar Hayssam. Presedintele arunca acum vina pe legile sigurantei nationale; e nevoie de alte legi, care sa intareasca puterea serviciilor si a presedintelui. Opozitia nu accepta aceste tendinte autoritare. Foarte probabil, nu va accepta nici in viitor, astfel ca presedintele va mentine starea de provizorat - adica de criza - in serviciile speciale, blocand democratizarea lor, desi ea a fost ceruta se pare, insistent, de Statele Unite, unde domnul Basescu face o vizita in prezent. Vizita s-ar putea sa dezlege si nodul gordian cu numirea noilor titulari. Ce reproseaza, insa, presedintele?
Pretinde ca actualele legi cauzeaza o "disipare" a serviciilor secrete. Si noi care credeam ca "disiparii" i-a pus capat crearea "Comunitatii de informatii". La ce serveste ea, daca nu la concentrarea fortelor de informatii? In consecinta, i s-a cerut domnului Radu Timofte, pana ieri director al SRI, sa-si continue exercitarea functiei. Motivul? Demisia lui n-a fost legala! Acelasi presedinte care salutase demisia, ca sanctiune pentru lipsa de vigilenta in cazul Hayssam, se dezice acum de ea. Un viciu de forma exista! Demisia trebuia inaintata Parlamentului, care l-a numit pe domnul Timofte; dar viciul fusese acoperit prin trimiterea demisiei la Parlament.
Concluzia? Presedintelui ii este teama ca noile proiecte de lege privind siguranta nationala vor fi respinse de Parlament, ceea ce i-ar limita puterile. Astfel s-au pronuntat mai multi sefi de partide din opozitie. Si de aceea vrea sa castige timp, sperand ca timpul ii va fi de folos, ceea ce e indoielnic. Domnul Timofte, directorul SRI pana mai ieri, a afirmat public de mai multe ori ca nu are intentia sa revina asupra demisiei sale. In acest caz, manevra domnului Basescu e lipsita de acoperire. Pana la urma, imi mentin afirmatia de acum o saptamana: demisiile au fost o manevra periculoasa a presedintiei. Timpul o va dovedi.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.