Iata ca au trecut saisprezece ani si totusi tema reparatiei abuzurilor savarsite de regimul comunist ramane inca actuala. Daca in ceea ce priveste tema morala se observa ca este mult mai simplu sa fie lansate proclamatii de condamnare, cum a fost de
Iata ca au trecut saisprezece ani si totusi tema reparatiei abuzurilor savarsite de regimul comunist ramane inca actuala. Daca in ceea ce priveste tema morala se observa ca este mult mai simplu sa fie lansate proclamatii de condamnare, cum a fost de pilda Proclamatia de la Timisoara, data chiar in anul 1990, decat legi ale lustratiei, in ce priveste regimul general al proprietatii reparatiile nu pot fi facute decat prin lege.
Nu are rost sa enumeram acum toate actele normative, incepand chiar cu legea fondului funciar, din 1991, care se refera la restituirea proprietatilor. Important este doar sa amintim ca abordarea a evoluat, de la restituirea partiala si pe amplasamente la bunul plac al comisiilor de retrocedare si pana la restituirea integrala, si, in cazul terenurilor inclusiv al celor forestiere, pe vechile amplasamente.
Ezitarile de ordin legislativ, dezordinea din arhivele publice, ambiguitatile de natura cadastrala si tergiversarile sau initiativele oneroase ale administratiei locale au facut ca, in numeroase situatii cererile de retrocedare sa nu fie onorate inca iar o parte dintre ele, chiar daca onorate, sa nu poata fi duse pana la capat din cauza situatiilor litigioase.
In clipa de fata estimarile arata ca exista circa 800.000 de solicitari neelucidate. Nu e vorba de tot atatia cetateni solicitanti ci, probabil de vreo trei ori mai putini dat fiind ca sunt numerosi fosti proprietari care au mai multe categorii de revendicari. Dintre aceste 800.000, imensa majoritate, cam 75-80% se refera la terenuri de toate felurile, de la teren intravilan pentru constructii si pana la teren extravilan agricol, iazuri sau paduri. Din toate cele 800.000 de solicitari, cam 15-20% sunt solicitari care nu mai pot fi solutionate prin retrocedarea in natura, caci e vorba fie de cladiri demolate, fie de terenuri pe care s-a construit, intre timp altceva. Aceste solicitari vor fi onorate prin aplicarea legislatiei speciale care se refera la modul in care se fac despagubirile.
Din cele - probabil - 150.000 de solicitari ce nu mai pot fi onorate in natura, autoritatile locale au solutionat, pana in clipa de fata, cam 40.000 de dosare, dintre care 20.000 se afla deja la Agentia Nationala pentru Restituirea Proprietatilor (ANRP), iar celelalte 20.000 vor ajunge la Agentie pana la sfarsitul lunii august.
Dosarele care se afla la ANRP trebuie evaluate, adica evaluatori autorizati trebuie sa stabileasca, pentru fiecare caz in parte, care este valoarea teoretica a despagubirii. Spun "valoarea teoretica" pentru ca sumele rezultate din evaluare nu sunt acordate ca atare fostilor proprietari ci acordarea despagubirilor urmeaza o anumita procedura pe care o vom explica in editorialul de saptamana viitoare.
Odata un dosar evaluat si stabilita suma echivalenta imobilului ce nu mai poate fi retrocedat dar pentru care se va acorda o despagubire, in baza acestei evaluari se emite titlul de valoare.
Capacitatea de evaluare este destul de restransa in acest moment. Pana acum au fost emise titluri de valoare pentru circa 3000 de dosare. Dintre acestea cam 1200 de asemenea titluri au fost convertite in actiuni la companii ale Ministerului Economiei si Comertului, inainte de aparitia Legii 247/2005 in baza careia se infiinteaza Fondul Proprietatea, iar alte 1.800 titluri de valoare asteapta convertirea lor in actiuni la Fondul Proprietatea. Dintre aceste 1800 de titluri cam 100-200 au fost transformate in actiuni, ceea ce inseamna ca Fondul Proprietatea are deja un grup de actionari.
Desi capacitatea de evaluare a fost largita, chiar si asa nu pot fi evaluate, in acest moment, mai mult de 2000 de dosare pe an. Daca avem in vedere numarul total de solicitari, chiar in situatia in care administratia locala ar dovedi, brusc, o determinare speciala de a rezolva toate solicitarile, dosarele respective ar avea nevoie de 6-7 ani pentru a fi evaluate integral.
Avem, asadar cateva teme. Cea dintai este legata de modul in care administratia locala (prefecturi, primarii) solutioneaza cererile de retrocedare. Este nevoie de o actiune ampla de accelerare a acestui proces si de sanctionare severa a tuturor tentativelor de tergiversare ori de partinire. Cea de-a doua este legata de sporirea capacitatii de evaluare, utilizand, pe de o parte, un numar mai mare de evaluatori, iar pe de alta parte atragand in aceasta categorie si alti specialisti, cum ar fi de pilda, lichidatorii judiciari care au capactitate de expertiza.
Cat despre modul in care actiunile la Fondul Proprietatea ar putea sa devina operationale, adica ar putea fi fructificate prin vanzare sau prin obtinere de dividende de catre posesorii lor, in editorialul de joia viitoare.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.