Modificata de Ministerul Justitiei in scopul alinierii sistemului judiciar roman la cele ale statelor membre ale Uniunii Europene, Legea 303/2004, republicata, privind statutul judecatorilor si procurorilor, incalca principiul separatiei puterilor in

Modificata de Ministerul Justitiei in scopul alinierii sistemului judiciar roman la cele ale statelor membre ale Uniunii Europene, Legea 303/2004, republicata, privind statutul judecatorilor si procurorilor, incalca principiul separatiei puterilor in stat, garantat de Constitutia Romaniei. Aspectul a fost sesizat de senatorul UDMR György Frunda, care a intocmit un proiect de lege, avizat favorabil de plenul Consiliului Superior al Magistraturii. Art. 54 din prezenta lege stipuleaza ca numirea si revocarea din functie a procurorului general si adjunctii acestuia se face de catre seful statului, la propunerea ministrului Justitiei, cu avizul CSM.
Desi ministrul Justitiei a sustinut in nenumarate randuri ca face modificari legislative in vederea alinierii sistemului judiciar roman la cele practicate in Uniunea Europeana, postand in acest sens pe site-ul institutiei un studiu comparativ privind statutul procurorilor, se pare ca lucrurile nu stau chiar asa. Monica Macovei a "uitat" sa numeasca printre statele membre UE pe cele mai importante: Luxemburg si Marea Britanie, tarile care au fondat-o, dar si Austria - una dintre primele care au aderat la Uniune.
Mai mult, desi a afirmat ca, in majoritatea tarilor membre ale UE, numirea si revocarea din functie a procurorului general si a adjunctilor sai se face de catre seful statului, la propunerea ministrului Justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, trebuie spus ca acest lucru se practica numai in sase dintre cele 20 de tari studiate de Directia Integrare Europeana, Cooperare Euroatlantica si Programe din cadrul MJ. Culmea este ca patru dintre acestea sunt Polonia, Cehia, Estonia si Slovenia, foste tari comuniste...
Or, incepand cu data de 1 mai 2004, Uniunea Europeana are 25 de state membre: Austria, Belgia, Cehia, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia si Ungaria.

Frunda: "S-ar rezolva si problemele ridicate in Rapoartele de tara la Capitolul Justitie"

Neconcordantele privind numirile si revocarile procurorilor cu functii de conducere dintre practicile tarilor membre ale UE si cele din Romania, precum si incalcarea articolului 134 alin. 1 prin Legea 303/2004, republicata, a fost observata de senatorul UDMR György Frunda care a intocmit, pentru corectarea erorii, un proiect de modificare a art. 54 alin (1).
Proiectul stipuleaza ca "procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin adjunctul acestuia, procurorul general al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor Parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestora sunt numiti de presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul Ministerului Justitiei, dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data".
In ceea ce priveste argumentele mentionate in expunerea de motive, acestea sunt art. 133 si 134 alin (1) din Constitutia Romaniei si respectarea principiului separatiei puterilor in stat. Potrivit art. 1 alin. 4 "Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei puterilor in stat si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale", art 134 alin (1) stipuland numirea judecatorilor si procurorilor, cu exceptia celor stagiari, in conditiile legii, de catre seful statului, la propunerea CSM.
Senatorul Frunda isi justifica proiectul prin faptul ca "adoptarea acestei modificari ar asigura in adevaratul sens al cuvantului independenta justitiei, evitandu-se orice imixtiune politica". "Mai mult decat atat, consider ca in acest mod s-ar rezolva si problemele ridicate in Rapoartele de tara la Capitolul Justitie", mai sustine senatorul UDMR.

CSM: In cinci luni, trei propuneri pentru modificarea aceluiasi articol

Proiectul a fost avizat favorabil de Consiliul Superior al Magistraturii, prin Hotararea nr. 369 din data de 17 mai 2006, raspunsul fiind transmis secretarului general al Camerei Deputatilor. Motivele care i-au determinat pe membrii CSM sa-l avizeze favorabil sunt legate de faptul ca ministrul Justitiei, membru de drept al CSM, propune numirea in functiile respective, iar plenul isi da avizul.
"In opinia noastra, aceasta imprejurare impieteaza asupra rolului de garant al independentei justitiei pe care il are CSM prin Constitutia Romaniei (art. 133 alin 1). In aceasta situatie, pentru a se asigura respectarea principiului separatiei puterilor in stat si a se evita imixtiunea factorului politic in domeniul justitiei, apreciem ca numirea in functiile prevazute la art. 54 alin.(1) din Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie sa se realizeze in aceleasi conditii ca si numirea presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de catre presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii", se arata in decizia amintita.
Aceasta nu este insa singura propunere de modificare a acestui articol. Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a mai avizat favorabil, prin Hotararile nr. 53 din 25.01.2006 si 167 din 01.03.2006, cu observatii si propuneri, proiectul legii de modificare si completare a Legii nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Printre acestea se afla si propunerea de modificare a art. 54 alin. (1) in sensul numirii si revocarii din functie a procurorilor generali si a adjunctilor lor, de catre seful statului, la propunerea CSM, cu avizul Ministerului Justitiei...

In majoritatea statelor UE, Guvernul sau CSM propun numirea procurorului general

In majoritatea statelor europene, procurorul general este numit de presedintele statului, la propunerea Guvernului sau a Consiliului Superior Judiciar (echivalentul CSM).
Spre exemplu, in Finlanda, procurorul general conduce Parchetele si isi desfasoara activitatea independent de Guvern si de Ministerul Justitiei, acesta din urma administrand resursele financiare aleParchetelor, in timp ce in Belgia "Regele numeste si revoca procurorii, la propunerea Consiliului Superior Judiciar". Cu organizarea judiciara din Belgia, se pare ca MJ nu este de acord, sustinand ca "independenta procurorilor este relativa".
Pe de alta parte, in Franta, numirea procurorilor din afara ierarhiei se face prin decret al presedintelui republicii, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
"Procurorii sunt numiti in urma absolvirii Scolii Nationale de Magistratura", se mai arata in studiul comparativ privind statutul procurorilor, postat pe site-ul Ministerului Justitiei.

Legea 303/2004, republicata, cu modificarile ulterioare

Art. 54 - (1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul general al Parchetului National Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor Parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestora sunt numiti de presedintele Romaniei, la propunerea ministrului Justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.
(3) Presedintele Romaniei poate refuza motivat numirea in functiile de conducere prevazute la alin. (1), aducand la cunostinta publicului motivele refuzului.
(4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin. (1) se face de catre presedintele Romaniei, la propunerea ministrului Justitiei care se poate sesiza din oficiu, la cererea Adunarii Generale sau, dupa caz, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori a procurorului general al Parchetului National Anticoruptie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, pentru motivele prevazute la art. 51 alin. (2) care se aplica in mod corespunzator.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.