Asociatia Brokerilor a inaintat Parlamentului o serie de propuneri de modificare a proiectului guvernametal al Codului fiscal. Acestea vizeaza adoptarea unui regim de facilitati fiscale pentru piata de capital precum si clarificarea conditiilor si p

Asociatia Brokerilor a inaintat Parlamentului o serie de propuneri de modificare a proiectului guvernametal al Codului fiscal. Acestea vizeaza adoptarea unui regim de facilitati fiscale pentru piata de capital precum si clarificarea conditiilor si procedurilor de prelevare a impozitului avand ca obiectiv incurajarea dezvoltarii acestei componente fundamentale a unei economii de piata.
Cea mai importanta propunere prevede inlocuirea cotei de impozitare anuale de 16% cu un impozit anual de 1% pentru detinerile mai vechi de un an si de 5 % pentru titlurile de valoare detinute in portofoliu sub un an sau chiar adoptarea pe o perioada determinata de 3-5 ani a unei cote de impozitare unice de 1% sau chiar zero dupa modelul mai multor tari europene.
Asociatia Brokerilor cere, de asemenea, deducerea din calcularea castigurilor si pierderilor realizate pe piata de capital a tuturor costurilor de tranzactie, incluzand aici nu numai comisioanele intermediarilor ci si alte comisioane implicate in tranzactia de titluri de valoare, cum ar fi cele datorate societatilor de registru, nespecificate in proiectul de Cod fiscal al Guvernului.
Pentru determinarea pretului de comparare si stabilirea diferentei clare dintre acesta si pretul de achizitie, Asociatia propune urmatoarea precizare in Codul fiscal: cel dintai se calculeaza prin metoda pretului mediu ponderat in timp ce pretul de achizitie, necesar stabilirii pretului de cumparare, va fi pretul inscris in documentele justificative eliberate de intermediari sau indicate de normele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. Asociatia respinge, de asemenea, obligatia impusa societatilor de servicii financiare de a calcula si a comunica Ministerului Finantelor castigul anual al investitorului din doua motive: investitorul poate apela la diferiti intermediari de-a lungul anului fiscal, prin urmare, castigul anual raportat de intermediar ar putea fi diferit de cel inregistrat de investitor si sarcina de a raporta castigurile investitorilor excede cadrul de activitate al societatilor de servicii financiare, fiind o activitate specifica agentilor fiscali. Obligatia determinarii pierderii sau castigului, a calcularii si a virarii impozitului incumba prin urmare in intregime asupra persoanei care realizeaza venitul impozabil si care poate apela in acest scop la serviciile societatilor financiare. Alte propuneri ale Asociatiei vizeaza exceptarea proprietarilor de titluri de valoare dobandite prin Programul de privatizare in masa de la obligatia calcularii castigului net.

Facilitati fiscale aplicate de diverse state europene

Austria - scutire de impozit pentru detineri mai vechi de un an si mai mici de 1% din capitalul companiei
Croatia - de regula scutire de impozit
Franta - scutire de impozit pentru venituri anuale sub 15.000 euro
Germania - scutire de impozit pentru detineri mai vechi de un an si mai mici de 1% din capitalul companiei
Elvetia - nu se impoziteaza
Luxemburg - scutire de impozit pentru detineri mai vechi de 6 luni si mai mici de 10% din capitalul companiei
Olanda - de regula scutire de impozit daca actionarul detine pana la 5% din capitalul companiei
Portugalia - scutire de impozit pentru detineri mai vechi de un an si 10% pentru perioada de detinere mai mica de un an
Republica Ceha - scutire de impozit pentru detineri mai vechi de doi ani
Ungaria - ca si la venitul din dobanzi, cota de impozitare este 0%
Turcia - scutire de impozit pentru vanzari de actiuni cotate la Bursa, detinute peste o perioada de timp care a variat de la 3 luni la un an


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.