Procesul de la Bologna, cum mai este numit, care se aplica in multe institutii de invatamant superior europene, nu este un model unic si derularea lui adauga noi responsabilitati celor traditionale in sensul ca universitatea trebuie sa devina spatiul in care apar idei noi si constructii sociale care sa duca la dezvoltarea economica. Aparent, conexiunea cu cercetarea e pe un plan secund, insa, apreciaza Ecaterina Andronescu, evaluarile realizate dupa strategia de la Lisabona au evidentiat faptul ca universitatile clasate pe primele locuri au fost cele care s-au implicat in dezvoltarea resurselor de cercetare, inovare si societate informationala. Cert este ca, sublinia acad. Ionel Haiduc, in conditiile in care in tarile avansate invatamantul superior este un fenomen de masa, declaratia de la Bologna este salutara, asigurand formarea de specialisti pregatiti la diferite trepte de calificare potrivit cerintelor economiei. In acest context, rolul cercetarii academice este de a se concentra pe lucrari de anvergura, proiecte si programe care presupun activitate permanenta, care nu se pot face la nivelul universitatilor. Acad. Dan Berindei a insistat asupra rolului Academiei Romane in sistemul de acordare a doctoratelor. In aceasta idee, Irinel Popescu a sugerat reluarea protocolului dintre Academia Romana si Ministerul Educatiei. Aplicarea sistemului licenta, masterat, doctorat ar trebui sa tina seama de reguli ferme si Marius Andruh a pledat pentru disocierea dintre masterate stiintifice si profesionale, care poate permite accesul la doctorate tinerilor cu adevarat interesati de cercetare. Ministerul Educatiei a initiat o serie de dezbateri privind modul de functionare a doctoratelor si Dan Mihai Constantinescu a vorbit despre legatura dintre calitate si finantare in ideea stimularii universitatilor performante.
Intre alte aspecte dezbatute, amintim importanta legaturii dintre invatamant, cercetare si domeniul practic, mai ales in cazul medicinei, dar nu numai, care, opinia C. Popa, nu poate fi invatata doar din carti. Accentuand problema calitatii, I. Paun Otiman a reliefat si importanta relationarii invatamantului superior cu mediul economic.
Acad. Eugen Simion, initiatorul si moderatorul lucrarilor, considera ca asemenea dezbateri ilustreaza rolul activ al mediului academic in societatea civila. Cum nu a fost prima reuniune pe aceasta tema, vor fi organizate si altele in scopul unei cat mai eficiente compatibilizari cu spatiul european al educatiei si cercetarii.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
She's Next: femeile adună mai ușor oameni. Cum se aplică asta în antreprenoriat?
Sursa: start-up.ro
-
Secretele vedetelor de la Hollywood pentru un machiaj impecabil. Tehnici și...
Sursa: garbo.ro
-
Cora devine Carrefour: până la începutul lunii mai toate hipermarketurile vor...
Sursa: retail.ro
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Creștere de 40% a portofoliului Ecofinance România
Sursa: futurebanking.ro
-
Ce nu trebuie să faci niciodată pentru un bărbat, indiferent cât de mult îl...
Sursa: kudika.ro
-
BVB premiază 15 afaceri 100% românești care ies în evidență pe bursă. Anul...
Sursa: wall-street.ro