Cu ceva timp inainte, facusera lecturi cu texte ucrainiene, texte cehesti si unguresti fusesera si ele prezentate in spectacole-lectura, o piesa a sarboaicei Milena Markovic s-a montat, de asemenea, cu incredibil succes. Teatrul Polonez (Teatr Polski
Cu ceva timp inainte, facusera lecturi cu texte ucrainiene, texte cehesti si unguresti fusesera si ele prezentate in spectacole-lectura, o piesa a sarboaicei Milena Markovic s-a montat, de asemenea, cu incredibil succes. Teatrul Polonez (Teatr Polski) din Poznan are o istorie interesanta de colaborare cu autori din Centrul si Estul Europei, intr-un proiect numit "Un nou secol, noi drame", iar de curand a dedicat o zi noii scriituri pentru teatru din Romania.
Cele doua texte alese de cei de la Teatr Polski au fost dramatizarea lui Radu Afrim a romanului Aglajei Veteranyi, "De ce fierbe copilul in mamaliga" (in traducerea Alicjei Rosenau), si "Stop the Tempo" a Gianinei Carbunariu, tradusa de Radoslawa Janowska-Lascar si publicata, acum un an, de revista poloneza "Dialog". Emilia Sadowska a regizat "De ce fierbe..." (in distributie, Barbara Krasinska, Malgorzata Peczinska, Magdalena Planeta, Barbara Prokopowicz, Wlodzimierz Klopocki si Roland Nowak), iar Monika Dobrowlanska a facut versiunea scenica pentru "Stop the Tempo" (cu Monika Dawidziuk, Ewa Szumska, Lucasz Pawlowski), piesa pe care teatrul vrea s-o si monteze, in stagiunea urmatoare.
Spre deosebire de tipul euro-nord-american, lecturile se fac in Polonia cam la fel ca in Romania: sunt crochiuri de mizanscena, cu miscare, costume, sugestii de decor, cu textul bine descompus in situatii dramatice si personaje deja schitate. Iar spectacolele-lectura pe texte romanesti s-au dovedit a fi o ocazie foarte buna pentru doua regizoare inteligente si actori extrem de talentati (chiar pentru ei a fost o surpriza sa afle ca dramatizarea lui "De ce fierbe copilul in mamaliga" - cartea unei autoare foarte apreciate in Polonia - nu e o piesa propriu-zisa, ci un scenariu regizoral).
Poznan e un oras cu aproximativ 400.000 de locuitori, unde exista si singurul lectorat de limba romana din Polonia, la Universitatea "Adam Mickiewicz" (un Eminescu local, a carui statuie vegheaza in mai multe locuri din oras). Mai mult ca sigur, insa, nu neaparat conditia de sediu universitar a localitatii a facut ca in sala Malarnia (un studio) a teatrului, spectatorii - cu exceptia echipei de la Ambasada Romaniei la Varsovia - sa fie, cu totii, tineri. Care-au ramas inclusiv la lunga prezentare de dupa, despre noua dramaturgie si noul teatru din Romania, punand intrebari cat se poate de valabile: e emigratia tinerilor o tema pentru noul teatru? E teatrul romanesc atat de orientat catre real pe cat lasa sa se creada textele citite? E foarte greu sa le explici, apoi, de ce nu...
Evenimentul romanesc de la Poznan a fost organizat cu sprijinul Ambasadei romanesti si al Institutului Cultural Roman, care se pregateste, de altfel, sa-si deschida o antena la Varsovia, sub conducerea lui Dorian Branea ("A treia Europa").


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.