Controlul realizat de inspectorii Finantelor Publice Iasi asupra legalitatii cheltuielilor efectuate pentru "consolidarea, modernizarea, R. K. (reparatii capitale - n.n.) si Extinderea Sediului Administrativ al Regiei Autonome Judetene Apa-Canal (RAJ

Controlul realizat de inspectorii Finantelor Publice Iasi asupra legalitatii cheltuielilor efectuate pentru "consolidarea, modernizarea, R. K. (reparatii capitale - n.n.) si Extinderea Sediului Administrativ al Regiei Autonome Judetene Apa-Canal (RAJAC) Iasi" a scos la iveala o serie de nereguli.
Potrivit "Informarii preliminare" remise Prefecturii Iasi, solicitantul inspectiei de audit, acordarea contractului de achizitie publica pentru aceste lucrari "s-a facut in conditii de cvasilegalitate", valoarea contractului a fost suplimentata succesiv pana la dublare, iar reprezentantii RAJAC neputand justifica suma de peste 13 miliarde de lei vechi.
Suspiciunile legate de posibilele ilegalitati comise de reprezentantii RAJAC au aparut in luna septembrie a anului trecut, din cauza asemanarii izbitoare a vilei socrului directorului tehnic al Regiei cu sediul RAJAC, ne-au informat surse din cadrul prefecturii.
Descoperirea ar fi fost facuta chiar de prefectul Radu Prisacaru, care a solicitat verificari cu privire la vila de pe strada Eternitate (inclusiv suprafata de 635 mp), un teren de 1.584 mp din strada Florilor, un altul de 2.100 mp in Dancu, o livada de 2.000 mp si o alta vila in constructie in cartierul Moara de Vant, toate apartinand socrului directorului Mihail Dorus. Potrivit aceleiasi surse, totodata i s-ar fi cerut Parchetului verificarea provenientei apartamentului situat pe Soseaua Arcului, detinut de acelasi director tehnic al RAJAC.

"Facilitate" acordata firmei contra 2.500 de dolari pe luna

Primii care au demarat ancheta au fost cei de la Finantele Publice Iasi. Astfel, potrivit Informarii preliminare cu privire la rezultatele controlului financiar efectuat la RAJAC Iasi, remisa Prefecturii la data de 17 aprilie a.c., s-a stabilit ca "acordarea contractului de achizitie publica s-a facut in conditii de cvasilegalitate Asociatiei Moldoconstruct SA - IASICON SA, avand ca subcontractanti pentru anumite lucrari de specialitate pe SC Omega IS Comunication SRL si SC Das SRL", ignorandu-se in mod intentionat principiile de fond promovate de OUG nr. 60/2001.
"Concret, prin Fisa de date a achizitiei si corespunzator prin Tabelul punctelor de calitate s-a prevazut un subcriteriu facilitate, pentru selectarea candidatilor calificati pe care se stia apriori ca il putea indeplini numai Moldoconstruct SA, respectiv facilitati de stramutare a personalului RAJAC pe timpul executarii lucrarilor la sediul administrativ din strada M. Costachescu. Facilitatea in cauza, in fapt a fost contracost, concretizandu-se intr-un contract de inchiriere spatiu, cu un pret de 2.500 de dolari pe luna", sustin inspectorii de la Finante.

Castigatoarea licitatiei - societatea cu cel mai mare pret

Totodata, "in etapa de punctare a performantelor tehnice si economico-financiare, a candidatilor calificati, s-a acordat un punctaj maxim pentru unele criterii mai putin relevante si relativ subiective, in detrimentul criteriului cuantificabil <

>", se mai arata in Informare, cu precizarea ca s-a acordat un punctaj maxim pentru criteriul "Durata executiei sub 30 de luni", care de fapt nu s-a respectat...
In afara acestor nereguli, inspectorii au mai descoperit ca "toti cei noua membri ai comisiei de evaluare au punctat perfect identic, pana la zecime, fara alte explicatii, criteriul <>, precum si <

>", oferta financiara a Moldoconstruct - IASICON fiind promovata astfel desi, in mod paradoxal, era cea mai mare dintre cele trei oferte valabile pentru licitatia publica.

Valoarea initiala a contractului, suplimentata cu 124%

Un alt aspect posibil ilegal, scos in evidenta de inspectorii Directiei Generale a Finantelor Publice Iasi este legat de etapa de executare a contractului si suplimentarea succesiva a contractului de achizitie publica, prin acte aditionale, pana la suma de 103.901.229.000 lei vechi fara TVA, fata de 46.225.129.400 lei vechi fara TVA, valoarea initiala a contractului, adica cu 124 la suta.
"Practic, in etapa de executie a contractului de achizitie publica, nici propunerea tehnica si nici cea financiara din oferta declarata castigatoare nu s-au respectat", mai sustin inspectorii precizand ca "suplimentarea valorii initiale este echivalenta cu atribuirea directa a unui contract de achizitie publica in valoare de 57.676.099.000 lei vechi (diferenta dintre valoarea finala si cea initiala), intrucat prevederile art. 12 din OUG nr. 60/2001 impuneau organizarea unei licitatii publice distincte".

Cheltuielile nejustificate ar putea fi de peste 20 de miliarde de lei

In urma controlului financiar inspectorii au descoperit, de asemenea, si efectuarea unor cheltuieli nejustificate "de natura sa atraga raspunderea materiala pentru persoanele implicate". Astfel, sustin inspectorii, suma de 4.803.500 lei, reprezentand "actualizare pret achizitii de echipamente fara suport", n-a putut fi justificata, si nici cea de 1.262.652.500 lei vechi, reprezentand "depasirea pretului oferta". De asemenea, n-au putut fi justificati cei 4.476.854.852 lei vechi, reprezentand "valoarea lucrarilor de suprafata din categoria Arhitectura" (lucrari inexistente pe teren) si nici suma de 139.386.897 lei vechi, reprezentand valoarea depasirii consumului specific pentru lucrarea "Zugraveli interioare speciale".
Totalul cheltuielilor nejustificate, calculat de inspectorii DGFP Iasi se ridica la 13.059.228.999 lei vechi, dar ar putea fi mult mai mare avand in vedere ca, potrivit Informarii, "nu s-au putut verifica realitatea in teren si natura factorilor care au decis cresterea valorii (cu aproape 6 miliarde de lei vechi) fata de oferta financiara pentru obiectul <>".

25 de milioane un metru de gard

Din acesta fac parte lucrarile pentru instalatii gaze naturale (cu o diferenta intre valoarea finala si cea initiala de 100.296.103 lei vechi), amenajare antena radio (diferenta de 201.015.469 lei vechi), amenajare cabina Poarta 2 (diferenta de 161.209.750 lei vechi), imprejmuire cu panouri metalice - 340 m (diferenta de 1.522.239.000 lei vechi), precum si amenajare curte interioara, fantani arteziene, spatii verzi etc. (diferenta intre preturi de 3.960.399.339 lei vechi).
In ceea ce priveste imprejmuirea cu panouri metalice, inspectorii au observat pe teren ca, in ciuda majorarii pretului pentru aceasta lucrare cu 1,5 miliarde de lei (de la 1.029.501.900 lei la 2.551.740.900 lei), "din cei 340 metri de imprejmuire s-au executat aproximativ 100 de metri".
Toate dovezile privind aceste nereguli au fost trimise Prefecturii Iasi, cu numarul de inregistrare 6282/17.04.2006, urmand ca, dupa intocmirea si inregistrarea Procesului-verbal de inspectie de audiat, sa fie sesizate organele de cercetare penala.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.