Pentru cititorii mai tineri sa amintim ca, de un deceniu, marea artista Mariana Nicolesco s-a reintors in tara, dupa alte doua decenii de exil, timp in care a cantat pe cele mai importante scene ale lumii. In ultimii ani s-a dedicat promovarii tin
Pentru cititorii mai tineri sa amintim ca, de un deceniu, marea artista Mariana Nicolesco s-a reintors in tara, dupa alte doua decenii de exil, timp in care a cantat pe cele mai importante scene ale lumii. In ultimii ani s-a dedicat promovarii tinerelor talente din Romania si strainatate, ca si a valorilor autohtone dincolo de granite. I-am solicitat o scurta discutie la intoarcerea din Elvetia, unde a fost invitata Operei si a Conservatorului din Lausanne, pentru Cursuri de maiestrie artistica (master classes) consacrate lui Mozart...
Senzationala experienta pentru mine si pentru toti participantii la acea saptamana de lucru ce a culminat cu un master class-spectacol, care a entuziasmat publicul. Au luat parte artisti la inceput de cariera si studenti din Elvetia, Italia, Franta, Anglia, Argentina, traind o adevarata metamorfoza, uneori in numai cateva ore, precum si nu mai putin de sase artisti romani sponsorizati de Fundatia Internationala Ateneul Roman, de Luxten si de televiziunea Senso TV, care a filmat toate repetitiile, ca si spectacolul final, asa ca multa lume va putea vedea, in curand, o emisiune cat se poate de interesanta. La Lausanne, tinerii artisti romani, sopranele Mihaela Maxim si Marta Sandu, mezzosoprana Marina Anastasiu, contratenorul Florin Ouatu, baritonul Levente Molnar si basul Zoltan Nagy, au avut in plus sansa de-a asista la prima mare reprezentatie de opera din viata lor, si anume "Cosi fan tutte", in regia lui Giorgio Strehler, exemplara din toate punctele de vedere: viziune teatrala, interpretare scenica si vocala, decoruri, costume, lumini, recitative desavarsite in limba italiana, cu toate ca mezzosoprana era elvetianca, tenorul grec si baritonul spaniol. O mare lectie, un model pentru intreaga lor aventura lirica aflata la inceput de drum. Unii dintre ei au fost invitati sa apara pe scena Operei din Lausanne, in stagiunea imediat urmatoare.
Pentru mine, spectacolul semnat de Giorgio Strehler, splendid cum era, a insemnat si amintirea acelui Don Giovanni de neuitat la Teatrul alla Scala din Milano, unde, in regia lui si sub bagheta lui Ricardo Muti, am interpretat formidabilul rol al Donnei Elvira. Datorita remarcabilei expozitii Strehler prezentata la Opera din Lausanne de Picolo Teatro din Milano, teatrul genialului regizor, am retrait fascinanta zi de 27 octombrie 1987, ziua in care, odata cu celebrarea a 200 de ani ai "operei operelor", cum s-a spus despre "Don Giovanni", avea loc la Scala prima noastra repetitie. Si, in aceeasi seara, celebrarile mozartiene milaneze culminau cu recitalul meu, in cadrul caruia, in magica sala din Palatul Clerici, cu faimosul sau plafon pictat de Tiepolo, sala in care Mozart debutase la Milano, acompaniata de formatia de coarde a Teatrului alla Scala interpretam splendide arii compuse de acesta la varsta de 15 ani, in capitala Lombardiei. In acea seara, in euforia momentului, am definitivat cu Strehler intreg personajul Donnei Elvira, pe care aveam sa-l cizelam apoi timp de sase saptamani. Si tot in acea seara ne-a citit scrisoarea sa imaginara catre Mozart, care avea sa faca ocolul lumii, si in care il implora sa ne stea alaturi in temerara noastra aventura plina de dragoste; o zi si o seara istorica, s-ar putea spune.
Nu de mult ati facut parte din Juriul Concursului International "Schubert si modernitatea", organizat la Universitatea de Muzica si Arte din Graz, in Austria.
Aceasta Universitate, cu cei 1200 de studenti ai sai, este una dintre cele cinci universitati ale incantatorului oras austriac, capitala culturala a Europei acum trei ani, asezat la confluenta mai multor culturi. Imprejurimile acestuia sunt cunoscute pentru ruinele romane, pentru cea mai veche abatie cisterciana din lume, fondata la 1129, ca si pentru hergheliile de lipitani, vestitii cai albi care sunt mandria Scolii de echitatie spaniola din inima Vienei. Liedul schubertian si lucrarile pentru voce si pian ale compozitorilor din zilele noastre au reunit tineri interpreti din Europa, Asia si America. Ii voi incuraja si pe artistii romani sa participe la editia viitoare a acestei manifestari, unde stapanirea limbii germane, imperativa, este in prezent un handicap major pentru ei, care, insa, trebuie depasit. Ramane totusi un adevarat miracol interesul pe care l-am generat in randul lor pentru liedul romanesc.
Ati adus in 2005 un omagiu unic in lume artei lui George Enescu...
Asa cum 2006 e Anul International Mozart, anul 2005, cand se implinea o jumatate de veac de la moartea marelui compozitor roman, a fost proclamat de UNESCO Anul International George Enescu. Eu cantasem ca bis in recitalurile mele la Teatrul alla Scala din Milano, la Carnegie Hall din New York si in Marea Sala a Conservatorului din Moscova liedul enescian "Languir me fais", care, de fiecare data, a ridicat sala in picioare. M-am decis atunci sa initiez o cercetare cat se poate de extinsa pentru a reuni totalitatea liedurilor lui Enescu si a le oferi publicului. Astfel, in aprilie anul trecut, am prezentat in premiera mondiala integrala liedurilor enesciene, dintre care unele erau pierdute, multe uitate pana atunci si care s-au bucurat de un enorm succes in cadrul Festivalului national al liedului romanesc, pe care l-am creat la Brasov. Succes repetat apoi la Expozitia Universala de la Aichi, in Japonia, unde am fost invitata impreuna cu tinerii mei prieteni, la Nagoia, Tokio, Praga, Roma, Paris si New York.
Ati creat in Romania doua mari festivaluri si concursuri muzicale...
Concursul international de canto "Hariclea Darclee", cu cei peste 1200 de concurenti din peste 40 de tari, este unul din cele mai importante din lume. In anii dintre o editie si alta, ca in acest an, ofer gratuit Cursuri de maiestrie artistica (master classes) laureatilor editiilor anterioare. Ne vom concentra in aceasta vara, la finele lunii iulie, asupra muzicii lui Mozart. Publicul brailean, si apoi publicul larg al televiziunii, va avea o revelatie, aceea a unei opere incantatoare pe care Mozart a compus-o la numai 12 ani, povestea de dragoste dintre "Bastien si Bastienne". O alta revelatie va fi aceea a interpretarii pline de spirit a studentilor Catedrei de Canto si a Orchestrei Facultatii de Muzica a Universitatii Transilvania din Brasov, care au stralucit in reprezentatiile din 31 martie si 2 aprilie si pe care, spre marele lor entuziasm, i-am invitat la Braila pentru celebrarile noastre mozartiene. Celalalt festival si concurs va avea loc in acest an, intre 26 si 29 octombrie la Brasov, si va fi dedicat "Liedului romanesc in context universal". Pana atunci voi prezida, asa cum am facut mereu in ultimii ani, Olimpiada Nationala de Muzica, ce se desfasoara intre 14 si 18 aprilie, la Arad. Manifestare importanta a elevilor din liceele de arta din Romania, care au dobandit progresiv o idee tot mai inalta despre vocatia lor si despre rigoarea pe care o impune drumul pe care si l-au ales in viata.
Impactul dumneavoastra asupra tinerei generatii din Romania si din alte tari a facut ca in noiembrie trecut sa primiti la Paris inaltul titlu de Artist UNESCO pentru pace.
Numeroasele mele prezente pe scenele lumii, performanta artistica si angajamentul meu in favoarea noilor vocatii, a noilor talente dedicate muzicii, au fost considerate de inaltul for al Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura drept un factor de pace, suprema si neasteptata onoare care-mi da si mai mult curaj in ceea ce intreprind in numele muzicii, al dragostei, al vietii.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.