"Lansat la apa" in urma cu un an, printr-un parteneriat intre Asociatia Persona (care are ca membri 26 de actori, scenografi, regizori, traducatori si dramaturgi) si compania de telefonie Romtelecom (care a pus la dispozitie spatiul, un fost magazin)
"Lansat la apa" in urma cu un an, printr-un parteneriat intre Asociatia Persona (care are ca membri 26 de actori, scenografi, regizori, traducatori si dramaturgi) si compania de telefonie Romtelecom (care a pus la dispozitie spatiul, un fost magazin), Teatrul Desant lucreaza, subtil si discret, asupra unei componente ignorate in zona institutionala a teatrului romanesc. De la sfarsitul anului trecut, Persona organizeaza la Desant (situat in afara circuitului teatral bucurestean, pe Bd. Ion Mihalache 123, pe langa Piata Domenii) workshop-uri de dezvoltare creativa prin teatru, adresate adolescentilor.
Regizoarea Adriana Zaharia, presedinta Asociatiei Persona si unul dintre "motoarele" functionarii Desant-ului, crede ca atelierele destinate adolescentilor "fac parte din strategia de dezvoltare a teatrului si de dezvoltare a publicului de teatru": "Incercam sa-i ajutam pe acesti tineri sa-si construiasca si gestioneze o identitate culturala, sa devina parteneri de discutie in orice situatie, cam asta ar fi finalitatea a ceea ce facem". Intr-o prima faza, atelierele sunt destinate publicului (potential) din zona "1 mai": "Cei carora ne adresam sunt elevi de liceu, intre 14 si 18 ani, bulversati din punctul de vedere al acestei identitati culturale si pe care scoala, mijloacele formale de educatie nu-i ajuta sa se integreze socio-cultural. Am promovat proiectul in mediul lor, adica in licee - in liceele din sectorul 1, acolo unde se afla si Desant-ul".
"Copiii isi cauta o identitate culturala, dar ar vrea s-o faca intr-un mod cat mai <<fun>>, mai putin formal", tine sa adauge Adriana Zaharia. "Metodele noastre sunt teatrale, dar cu o componenta vizuala puternica. Insistam foarte mult pe imagine, pentru noi, romanii, avem o cultura aproape exclusiv auditiva si textuala. Ne lipsesc instrumentele unei cunoasteri prin intermediul imaginii, instrumentele decodarii vizuale, incepand, de exemplu, cu felul in care ne imbracam, si continuand cu emisiunile de televiziune."
La atelierele de la Teatrul Desant vin 24 de "cursanti"; la inceput au venit sapte si s-au adus unii pe altii. Toti se declara a fi foarte implicati.
Arina Raileanu (Liceul "I.L. Caragiale"): "Am venit pentru ca mi se parea foarte interesant sa lucrez cu tineri, cu oameni care chiar stiu ce fac, ma intereseaza si teatrul, si fotografia...". In unele cazuri, e vorba de tineri cu preocupari profesionale (de viitor) legate de artele spectacolului. Margit Olteanu: "Eu vreau sa dau la regie de teatru si mi s-a parut foarte interesant ca se face asa ceva. In scoala nu se face si chiar am vrut sa ajut sa promovam ideea." Alteori, impactul vizual al campaniei a functionat foarte bine. Asa se face ca Iuliei Voicu (de la Liceul "Mihai Viteazul") i s-a parut foarte interesant afisul: "Mi se parea ca se apropie foarte mult de cum gandim noi. Dar, sigur, ma interesau workshop-urile". Arina, Margit si Iulia nu sunt, in ciuda interesului declarat pentru atelierele de la Desant, dintre adolescentii pasionati de teatru. Toti participantii la workshop declara deschis ca nu se duc in mod constant la spectacole; cand o fac, e mai degraba o modalitate de a-si petrece timpul cu prietenii, o activitate sociala. Daca grupul e interesat de teatru, atunci cu totii merg la spectacole, daca nu, au reticente sa se duca singuri. De cele mai multe ori prefera Studioul Casandra (nu doar fiindca intrarea e gratuita, ci si pentru ca le place sa vada actori tineri); sursa de incredere, ale carei recomandari le urmeaza (in ordinea prioritatilor, imediat dupa sfaturile prietenilor) e "24-FUN"; in general, pe liceenii de la Desant nu-i prea intereseaza ce spun criticii, nu citesc ziare si nici reviste culturale.
In schimb, se plimba mult prin parcuri, stau mult de vorba si-i pasioneaza fotografia si filmul.
"Ce-mi place la ei e felul in care sunt preocupati de ce li se intampla", spune actrita Carmen Lopazan, unul dintre moderatorii workshop-urilor. "Una peste alta, vedem cum eram noi la 16-17 ani, doar ca ei au mult mai multa informatie", crede Maria Obretin (si ea, actrita si membra a Asociatiei Persona). "E un continuu antrenament si pentru noi", adauga ea. "Ei sunt viitorii lideri de opinie. Ma bucur foarte mult ca lucram cu ei, sunt multe lucruri pe care le-am descoperit despre mine ca actrita, lucrand cu ei", considera Paula Gherghe, care a jucat, impreuna cu Maria Obretin si Rolando Matsangos, in "Stop the Tempo", un spectacol despre si pentru noua generatie. Din echipa de moderatori de la Desant fac, de asemenea, parte actorii Ioana Calota, Carmen Florescu si Virgil Aioanei, dar si Darie Alexandru, student la regie de film si responsabil de dimensiunea vizuala a atelierelor.
In actuala formula, de modul experimental, workshop-ul va dura pana la sfarsitul anului scolar. Un atelier dureaza trei ore, iar proiectul va continua, probabil, cu alte serii de cate 20 de intalniri. La Teatrul Desant au loc, acum, si workshop-uri de scriere dramatica (tinute de Bogdan Georgescu), iar la inceputul lui iunie sunt programate primele spectacole (in sfarsit, in intelesul clasic al termenului), pe texte de teatru nou.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.