Inspectia Muncii a sanctionat 25 de persoane si pentru 23 a propus Parchetului inceperea urmaririi penale, in urma anchetei desfasurate dupa accidentul de la Exploatarea Miniera Anina. In data de 14 ianuarie 2006, la mina Anina a avut loc un grav acc
Inspectia Muncii a sanctionat 25 de persoane si pentru 23 a propus Parchetului inceperea urmaririi penale, in urma anchetei desfasurate dupa accidentul de la Exploatarea Miniera Anina. In data de 14 ianuarie 2006, la mina Anina a avut loc un grav accident in care au murit sapte persoane, iar alte sapte si-au pierdut temporar capacitatea de munca.
Dupa trei luni de cercetari, Inspectia Muncii a stabilit ca 23 de persoane se fac vinovate de acest accident si a propus inceperea urmaririi penale. Cei 23 care vor fi anchetati de Parchet la propunerea IM, alaturi de alte doua persoane si de SC Miniera Banat Anina SA, au fost amendati contraventional, suma totala a amenzilor ridicandu-se la 201.000 RON. "In aceasta mina a fost un lant intreg de abateri, de indisciplina si de ignorare a tot ce inseamna legi, reglementari si instructiuni de protectie. Este ceva ce n-am mai intalnit. Nimeni nu si-a facut datoria. A fost o crima", a precizat Mariana Basuc, inspector general de stat.
Propunerile pentru anchete penale precum si amenzile au fost aplicate incepand de la directorul general Calamariu Nicolae Ion, directorul tehnic Motorga Nicolae si inginer sef securitate miniera Tanase Petru, toti de la SC Miniera Banat SA. De la Exploatarea Miniera Anina au fost amendati: directorul Bala Teodor, inginerul sef productie Pogan Danut, inginerul sef electromecanic Tomita Stefan, sef sector aeraj Bondoc Gabriel, sef sector III vest Cimpoier Petre, adjunct sef sector III vest Mitreanu Gheorghe, cinci ingineri, patru masuratori de gaze, seful depozitului de materii explozive, cinci artificieri si operatorul statiei telegrizometrica. Persoanele pentru care s-a propus urmarirea penala in cazul accidentului de la mina Anina risca inchisoarea pentru tolerarea si acceptarea in mod repetat a unui pericol iminent.
Nereguli grave
Inspectia Muncii a stabilit ca accidentul de la Aninia s-a produs din cauza acumularii de metan, stare ce a generat aprinderea acestuia de catre scanteia electrica datorata scurtcircuitarii cablului, in momentul actionarii explozorului, pentru impuscarea frontului. Produerea evenimentului a fost consecinta mai multor incalcari sau neluari de masuri, pe fondul tolerarii abaterilor de la respectarea normelor de securitatea a muncii. Astfel, instalatia de aeraj a fost oprita partial la o lucrare unde existau emanatii de metan; nu a fost verificata instalatia de aeraj si nici concentratiile de metan (atat la locul de impuscare cat si la 20 de metri in jurul acestuia); nu s-a verificat rezistanta chimica, respectiv a continuitatii circuitelor electrice de impuscare. La abatajul 686, unde s-a produs accidentul, s-au constatat deficiente in intocmirea proiectului de aeraj iar realizarea si functionarea sistemului de aeraj partial nu a corespuns proiectului. "Dupa ce ca proiectul nu a fost intocmit corespunzator, nici nu a fost pus in practica cum trebuia", a subliniat Ion Rosioru, sef serviciu in cadrul Inspectiei Muncii. Totusi, in ceea ce priveste instalatia de aeraj, din documente reiese ca a fost confirmata punerea in functiune a acesteia prin receptia ei. Mariana Basuc ne-a explicat ca a fost o comisie care a semnat receptia instalatiei, chiar daca debitul aerului nu era suficient pentru acel loc de munca in totalitatea sa, ci doar pentru o singura aripa.
In plus, nu s-a putut face dovada masurarii metanului, nu s-a respectat locul de declansare a exploziei si nici locul de retragere a muncitorilor la efectuarea operatiunilor de impuscare, nu a fost numita o persoana pentru conducerea si coordonarea lucrarilor de impuscare de catre conducerea SC Miniera Banat Anina SA. Lista incalcarilor normelor de protectie a muncii continua iar ca vinovati au mai fost gasiti seful de depozit, maistrii minieri si electromecanii, masuratorul de gaze. De asemenea, din fisele de instructaj reiese ca a fost facuta instruirea a doi dintre muncitorii raniti in accident.
Un singur inspector
Mina Anina era cunoscuta ca fiind mina situata la cea mai mare adancime din Europa - peste o mie de metri. Abatajul in care s-a produs accidentul a devenit operational in iulie 2005 si a primit avizul pentru metoda cadru de exploatare din partea Inspectoratului Teritorial de Munca. Mina era in program de inchidere pana in luna octombrie 2006 si nu fusese inca vizitata de singurul inspector de munca din judet, in atributiile caruia intra toate exploatarile miniere, de pe raza judetului Caras Severin. Mariana Basuc a spus ca se fac controale prin sondaj, iar acolo nu a fost facuta inspectie. Ea a acuzat si lipsa de personal din cadrul institutiei pe care o conduce. Basuc a mai afirmat ca accidentul de la Anina nu a semanat cu nimic din istoria accidentelor de munca care au avut loc dupa 1990 si ca reprezinta o premiera si prin faptul ca au fost gasite vinovate persoane din conducerea companiei, pana acum vina apartinand in mare parte executantilor, "coroborat cu pronia cereasca".
Sapte morti si 16 copii orfani de tata
Explozia de la Anina, in urma careia au murit sapte persoane si au ramas orfani de tata 16 copii, s-a declansat la ora 5.30 in dimineata zilei de 14 ianuarie. Au murit Ion Vasile Marc (27 de ani), Daniel Balan Cristian (29 de ani), Virgil Schaider (43 de ani), Daniel Vinau (30 de ani), Danut Puscau (39 de ani), Matei Izarnar (52 de ani) si Gheorghe Marisescu (45 de ani). Imediat dupa producerea accidentului au fost demarate anchetele. Astfel, alaturi de autoritatile locale si de Inspectoratul Teritorial de Munca au mai anchetat acest caz doua echipe de procurori din cadrul cadrul Parchetului Inaltei Curti de Casatie si Justitie (PICCJ). Directorul SC Miniera Banat, Nicolae Calamariu, care a fost si amendat si propus pentru cercetare penala, declara imediat dupa accident ca la Exploatarea Miniera Anina fusesera luate toate masurile tehnice si organizatorice pentru desfasurarea in conditii normale a procesului de productie. "Nu sunt anomalii in privinta emanatiilor de gaze, dar obligatia fiecarui cadru de conducere, de la seful de echipa pana la conducatorul formatiei de lucru, este ca atunci cand concentratia depaseste valorile maxime admise, sa retraga personalul si sa intensifice aerarea", explica directorul. Autoritatile centrale si locale au sprijinit familiile afectate de acest accident, acordandu-le ajutoare financiare. Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a alocat pentru urmasii minerilor accidentati la Anina, in baza unor anchete sociale de urgenta, suma de 1,5 miliarde de lei (vechi).


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.