Pictorul francez Jacques Franck - o figura controversata in lumea artistilor, dar care se bucura de autoritate in randul cercetatorilor operei lui Leonardo Da Vinci - sustine ca a descoperit tehnica de care se folosea Leonardo la crearea capodoperelo
Pictorul francez Jacques Franck - o figura controversata in lumea artistilor, dar care se bucura de autoritate in randul cercetatorilor operei lui Leonardo Da Vinci - sustine ca a descoperit tehnica de care se folosea Leonardo la crearea capodoperelor sale, dupa ce cinci veacuri la rand diversi experti au incercat sa dezlege misterul tehnicii folosite de marele maestru al Renasterii, informeaza in editia sa de marti publicatia britanica The Independent, citat de Rompres. In deja cunoscutul bestseller semnat de Dan Brown, "Codul lui Da Vinci", imaginea Giocondei este tratata ca o istorie incifrata, veche de 2000 de ani, ce poate dezlega misterele legate de Iisus Hristos. Franck crede ca in realitate tabloul contine un cod de alta natura. "Din punctul de vedere al tehnicii executarii, Mona Lisa era considerata indescifrabila. Cred ca am gasit cheia la acest mister!", a declarat el satisfacut de rezultatul cercetarilor sale. Leonardo si-a pictat celebrul tablou in secolul al XVI-lea, pe o tabla de plop. Cea mai mare parte a tuselor, care contureaza chipul si mainile femeii, sunt atat de mici, incat nu pot fi separate individual una de alta la microscop sau cu raze Roentgen, acest procedeu reprezentand tehnica speciala a lui Leonardo pe care insusi maestrul Renasterii o denumise "sfumato". Culorile si jocul de clarobscur sunt inseparabile in Mona Lisa, precum si in alte tablouri ale lui Leonardo.
Asemanare izbitoare
Dupa multi ani de cercetari si experimente personale, Franck a reusit sa manuiasca cu atata maiestrie pensula incat tusele sale seamana cu cele executate de Leonardo in perioada timpurie a creatiei sale. Franck este multumit de reusita sa, dar spune ca nu acesta era rezultatul asteptat. Pictorul neaga ca ar fi recurs la vreo tehnologie computerizata in experimentele sale. Luna aceasta, cercetarile lui Franck au fost confirmate de mai multe institutii oficiale din domeniul artei. Una dintre cele mai importante galerii din lume Uffizi din Florenta, unde, in prezent, este expusa o colectie Leonardo Da Vinci, a fost de acord sa expuna alaturi de panzele maestrului Renasterii pe cele pictate de Franck in maniera Leonardo. Asemanarea este izbitoare, afirma cunoscatorii. Franck, consultant al Centrului pentru studierea creatiei lui Da Vinci din Los Angeles, considera ca Gioconda a fost pictata in cursul a cateva sute de sedinte cu ajutorul tuselor intersectate, fiecare fiind cat o patrime de milimetru. Franck crede ca Da Vinci a suprapus ani la rand numeroase straturi de culori in ulei transparente, astfel incat portretul Giocondei ar fi compus in total din 30 de astfel de straturi. Concluzia sa este confirmata de amintirile unui contemporan al lui Da Vinci. Pictorul si istoricul de arta Lomazzo scrie ca "Leonardo nu l-a terminat pentru ca nu stia niciodata daca nu mai avea ceva de spus, mereu se intorcea sa lucreze la el, niciodata nu i se parea ca l-a terminat". Trasaturile fine ale femeii reprezentate redau o mobilitate permanenta, o curgere neintrerupta a starilor sufletesti de o mare diversitate, cu un zambet misterios care oricand te astepti sa se accentueze, sa se atenueze sau poate chiar sa dispara. Se spune ca Leonardo, pentru a intretine in timpul lucrului fugitivul zambet al modelului, punea sa i se cante o muzica "de o deosebita suavitate". (B.M.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.