Daca in Evul Mediu Papa vindea Indulgente, in Romania anilor 2006 Opera Nationala, cu incuvintarea Ministerului Culturii si Cultelor, acorda derogari de studii superioare artistilor balerini! Aceasta se intampla in conditiile in care din 1990 fiintea
Daca in Evul Mediu Papa vindea Indulgente, in Romania anilor 2006 Opera Nationala, cu incuvintarea Ministerului Culturii si Cultelor, acorda derogari de studii superioare artistilor balerini! Aceasta se intampla in conditiile in care din 1990 fiinteaza in cadrul Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L. Caragiale", la Facultatea de Teatru, in Sectia de Coregrafie, o structura de invatamant superior cu studii post-universitare: masterat si doctorat.
Din nefericire, realitatea atesta urmatorul aspect: structurile in baza carora toate Operele Nationale din tara si, implicit, companiile de balet din cadrul acestora isi gestioneaza activitatea artistica sunt elaborate in anii '60, cand sistemul de invatamant coregrafic se rezuma doar la studii medii (liceale). Drept urmare, fisa postului (solist-balet sau sef al compartimentului balet) nu prevedea competenta profesionala superioara. Astazi, efectele acestei neconcordante in racordarea acestor structuri, cat si a Nomenclatorului de meserii, la noul sistem de invatamant superior coregrafic sunt, pe de-o parte, o inflatie a numarului oamenilor de specialitate cu o pregatire superioara in domeniu, pusi, de cele mai multe ori, in situatia de a se subordona unui sef de compartiment cu o competenta profesionala medie, promovat in aceasta functie strict pe criterii politice, iar, pe de alta parte, incadrarea intr-o grila de salarizare care, astazi, nu mai corespunde pregatirii superioare a artistilor balerini!
Aceasta situatie, cel putin nefireasca, devine simptomatica daca ne amintim ca in anii '90 unul dintre Ministrii Culturii si Cultelor avea doar 7 clase absolvite, lucru care, trebuie sa recunoastem, l-a "ajutat" mai tarziu, in anii 2000, sa conduca Opera Nationala din Bucuresti in calitate de director general!
Salariile mici ale artistilor, din nefericire, inca reprezinta o realitate mizera la care acestia sunt condamnati. In cazul artistilor balerini, aceasta problema este si un efect al sistemului perimat in care sunt constransi sa functioneze si care se dovedeste a fi total ineficient in raport cu actualele cerinte, impuse de realitate.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.