Bucurestenii au avut prilejul sa se intrebe, timp de o saptamana ( 27 martie- 2 aprilie), cum este posibil sa arate un festival, care a inghitit 300.000 euro, ca pentru lumea a treia.
Debutul celei de-a doua editii a Festivalului international

Bucurestenii au avut prilejul sa se intrebe, timp de o saptamana ( 27 martie- 2 aprilie), cum este posibil sa arate un festival, care a inghitit 300.000 euro, ca pentru lumea a treia.
Debutul celei de-a doua editii a Festivalului international de film BucharEST lasa sa se intrevada ca si Capitala poate gazdui o astfel de manifestare ce ar putea rivaliza cu suratele ei de pe continent: festivalurile de la Cannes, Berlin, Venetia. Numai ca recitalul sustinut de Victoria Abril s-a dovedit a fi doar o floare speciala, exotica si seducatoare, pe fruntea "primaverii culturale bucurestene". Fiindca ceea ce a urmat, proiectia filmelor selectionate, a spulberat orice speranta intr-o asezare fireasca a lucrurilor, in ce priveste organizarea unui eveniment de asemenea anvergura. Ei bine, balbaielile lui "B-EST" au inceput chiar in ziua a doua de proiectii, cand pelicula "Persona non grata" a regizorului polonez Krzystof Zanussi - presedintele juriului international al festivalului - a fost proiectata fara subtitrarea in romana. De altfel, pe tot parcursul proiectiilor, au existat probleme penibile legate de traducere, sunet si imagine. Pana si producatorii filmului care a obtinut Marele Premiu, "L'Enfer" (in regia lui Danis Tanovic) au reclmat, dupa proiectia peliculei, la Sala Eforie, execrabila calitate a sunetului, dar si a imaginii, cauzate de starea aparatului de proiectie. "Daca realizatorul ar fi vazut aceasta proiectie, nu ar fi acceptat sa mai trimita filmul la festival", ne-a declarat Cedomir Kolar, unul dintre coproducatori.

Bune intentii, dar mult amatorism

Gala Premiilor a "incununat" acest fiasco al organizarii in cel mai tipic stil al unei case de cultura de undeva din Ututoaia. Poate de aceea castigatorii s-au facut nevazuti in timpul decernarii premiilor sau "au iesit putin afara", cum a motivat Dana Dimitriu, directorul festivalului. Singurul care s-a incumetat sa urce pe scena a fost cineastul portughez Manoel de Oliveira."Cred ca sunt unul dintre putinii, daca nu singurul prezent", a spus regizorul in varsta de 97 de ani. Sa se fi simtit jigniti de sumele penibil de mici acordate - ceva intre 500 si 2.000 de euro?! Sau sa-i fi speriat sirul de "tepe" rosii, din sticla, de aproape un metru, simbolizand o flacara, ce asteptau sa fie inmanate premiatilor?! Asa aratau trofeele: cateva piese ramase dintr-o instalatie a artistului Ion Nemtoi intitulata "Apa si foc", si nu create in mod expres pentru festival. "Bune intentii, dar mult amatorism!", a exclamat Decebal Mitulescu, directorul general al Centrului National al Cinematografiei (CNC). "Stiu ca au fost lacune mari organizatorice", a declarat directorul CNC, adaugand ca "institutia urmeaza sa incheie un contract de finantare cu organizatorii". Suma solicitata de catre acestia si aprobata de Consiliul de Administratie a fost de 150 de mii de euro. "In aceste conditii, s-ar putea sa nu-i mai primeasca", a spus Mitulescu. Potrivit lui Romeo Pop, consilier, director in cadrul Directiei de Cultura a Primariei Capitalei, Primaria a finantat "B-EST" cu suma de un miliard lei vechi. Un festival din care prima litera a cazut.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.