A recupera in artele vizuale inseamna a reflecta asupra memoriei deseori ingrate, lacoma de noi descoperiri si greu de convins sa priveasca inapoi.
Inceputul secolului XX a adus cu sine o emancipare feminina care isi intindea voluptuos tentacul
A recupera in artele vizuale inseamna a reflecta asupra memoriei deseori ingrate, lacoma de noi descoperiri si greu de convins sa priveasca inapoi.
Inceputul secolului XX a adus cu sine o emancipare feminina care isi intindea voluptuos tentaculele talentului si in zonele destul de putin explorate ale artelor vizuale, limitate pana atunci doar la corectele lectii de "pension", unde se exersau copiile dupa maestri. Asa se face ca Academia de Arte Frumoase, unde erau profesori mari artisti romani, a fost frecventata de multe studente care au confirmat in timp, ajungand nume de prima rezonanta in arta: Nina Popeea, Nutzi Acontz, Florica Cordescu, Michaela Eleuteriade, Rodica Maniu, Florica Ioan, Wanda Sachelarie Vladimirescu, s.a.m.d. Bursele in strainatate completau si ele deseori aceasta instruire, cat si o mare libertate de exprimare.
Prin optiunea atenta si avizata a Ruxandrei Garofeanu, Galeria "Dialog" aduce inca o data in atentia privitorului un nume putin cunoscut astazi: Maria Pillat-Brates. Provenind dintr-o familie de intelectuali, a luat lectii de desen si perspectiva cu Costin Petrescu si lectii de desen si pictura cu Jean Alexandru Steriadi. S-a casatorit cu poetul Ion Pillat, au calatorit impreuna prin multe tari europene, dar in 1948, cand comunismul isi arata coltii lui sinistri, a fost arestata pentru o culpa abil inventata si a fost trimisa la un penitenciar din Botosani. In 1957 a fost reprimita printre membrii UAP, dar pana in 1975, cand s-a stins din viata, i-au fost refuzate participarile la expozitiile colective de pictura si nu a putut deschide nici o expozitie personala.
In istoria artelor vizuale romanesti, acuarela a insemnat virtuozitate si senzualitate, intuitie, fluiditate si maestrie. (Sa nu uitam exceptionalele acuarele ale lui W.M. Arnold, reprezentand peisaje marine si naturi, si asta pentru a aminti un singur nume.) Astazi, emotionantele si fascinantele calitati ale acuarelei nu-i mai atrag atat de mult pe artisti. Doar in muzee si in albume de arta recuperatoare mai poti vedea acest gen de exprimare plastica, in toata fluiditatea, stralucirea si rafinamentul lui.
Lucrarile Mariei Pillat-Brates expuse la Galeria "Dialog" (9 martie-7 aprilie) impresioneaza in primul rand prin rigoarea si siguranta liniei si prin calitatea confesiunii. Nici o ezitare in abordarea formei, nici o fisura in observarea si contemplarea motivului. Cele 70 de lucrari care compun expozitia, suita de naturi statice, flori, peisaje, portrete, incarcate de luminozitate si de culoare, arata un artist cu remarcabila stiinta a punerii in pagina, cu o recuzita complexa, bine asezata estetic, intr-un lirism ferm, needulcorat. Personal, optez pentru cele cateva portrete, de exemplu cele ale lui Ion Pillat, Vasile Voiculescu, Lucian Blaga, Vintila Russu-Sirianu, adevarate introspectii psihologice, in care fundalul dialogheaza armonios cu personajele. Florile, de asemenea, cu involta lor carnalitate si profunda bucurie a transcrierii plastice, dau dovada unei admirabile precizii stilistice.
Cum spuneam, acuarela nu mai este in gratiile artistilor, nu mai este o optiune urgenta, dar ceea ce a ramas in colectii sau in Cabinetul de Stampe al Academiei Romane se constituie intr-o meditatie lucida asupra trecutului artistic, ocultat de multe ori din prea rapida renuntare a privirii la a... privi si a puterii de (re)cunoastere a trecutului. Expozitia de fata invita la un moment de restituire necesara.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.