Autoritatile bucurestene vor schimba radical sistemul de parcare a masinilor, atat in spatiile special amenajate, cat si pe strazi. Dupa 16 ani de impanzire a Capitalei cu cladiri noi, care au confiscat bucurestenilor dreptul de folosinta a putinelor
Autoritatile bucurestene vor schimba radical sistemul de parcare a masinilor, atat in spatiile special amenajate, cat si pe strazi. Dupa 16 ani de impanzire a Capitalei cu cladiri noi, care au confiscat bucurestenilor dreptul de folosinta a putinelor parcari amenajate de primarie, edilii vor sa dreaga busuiocul si sa impuna viitoarelor constructii un numar stas de locuri de parcare. Astfel, cine vrea de-acum incolo sa construiasca in Bucuresti va primi autorizatie numai daca se obliga sa asigure asemenea spatii la subsolul cladirii respective - indiferent ca este casa de locuit sau spatiu comercial. Specialistii municipalitatii au intocmit un set de norme referitoare la acest aspect, pe care il vor supune aprobarii Consiliul General al Municipiului Bucuresti in sedinta de joi. Normele vor sta la baza elaborarii, avizarii si aprobarii documentatiilor pentru realizarea cladirilor si amenajarilor private propuse pe teritoriul Capitalei.
Masinile in subsolul cladirilor
Potrivit proiectului de hotarare, constructiile cu destinatia de locuinta vor include obligatoriu parcaje, garaje individuale sau colective, realizate in interiorul constructiilor. O unitate locativa cu suprafata construita desfasurata bruta de maxim 100 mp trebuie sa aiba cel putin un loc de parcare. Acest lucru este valabil doar pentru casele fara curte.
Constructiile cu functiuni comerciale, financiar bancare, birouri, industriale, de sanatate, hoteluri - indiferent de categoria de confort -, amenajari pentru agrement si cele sportive trebuie sa aiba asigurat cel putin un loc de parcare pentru 50 mp ai suprafetei desfasurate construite, cu exceptia constructiilor destinate comertului si alimentatiei publice, pentru care se va asigura minim un loc de parcare pentru fiecare 20 mp. Locurile de parcare se vor realiza in interiorul constructiilor, in procent de 90%, iar 10% reprezentand procentul maxim posibil de amplasat la sol, atunci cand conditiile stabilite prin documentatiile de urbanism permit acest lucru.
In cazul constructiilor cu destinatia de productie sau depozitare, totalul locurilor de parcare va fi repartizat astfel: minim 75% in interiorul cladirii, iar restul la sol. In plus, accesele rutiere se vor realiza in interiorul parcelei spatii pentru circulatia pietonala in conditii de siguranta si confort, spatii pentru circulatia rutiera, platforme pentru parcarea autovehiculelor de mare tonaj pentru aprovizionare.
Amenzi exorbitante
Chiar daca eliberarea autorizatiei de construire este conditionata de asumarea responsabilitatii proprietarului de a amenaja un anumit numar de parcaje, sanctiunile prevazute in proiectul de hotarare al Normelor privind parcarile sunt exorbitante: 10.000 de euro pentru fiecare loc de parcare "nerealizat" in parcela proprie. Practic, orice incalcare a autorizatiei de construire, din acest punct de vedere, va fi drastic taxata, astfel incat constructorul sa se lecuiasca pe viitor, sau sa fie descurajat "din prima" sa fenteze autoritatile. Amenzile vor fi acumulate intr-un fond pentru construirea de parcaje publice, subterane sau supraterane pe teritoriul municipiului Bucuresti.
Strazi cu clasa
In norme, strazile sunt clasificate in functie de latime, iar in baza acestui parametru se stabileste dimensiunea trotuarelor si se va permite sau nu amenajarea de zone verzi de aliniament sau amplasarea de linii de tramvai. In categoria I intra strazile cu latimea de 44 m, fara zona de tramvai, cu carosabil de 28 m - patru benzi de circulatie pe sens - si trotuare de minim 6 m, separate de carosabilul arterei prin zone verzi de aliniament de minim 2 m. Tot la aceasta categorie sunt cuprinse arterele de 47 metri latime, cu 31 m de carosabil - trei benzi pe sens si zona proprie de tramvai, in axul arterei, de 10 m -, trotuare de 6 m, separate de carosabil cu zone verzi de minim 2 m. La 37 m latime, strada intra tot in aceasta clasa, dar daca nu are linie de tramvai, iar carosabilul are 21 m, cu trei benzi pe sens, 6 m trotuar si aliniament verde de 2 m. La 40 m latime, strada va fi de categoria I la 24 m carosabil - doua benzi pe sens si zona proprie de tramvai, in axul arterei, de 10 m latime -, trotuare de 6 m si aliniament verde de 2 m.
Arterele de circulatie din categoria a II-a au latimea de minim 24 m, pot sa aiba sau nu linii de tramvai pe axul strazii, 14 m de carosabil - doua benzi pe sens - si trotuare de minim 3 m, separate de restul strazii prin aliniament verde de minim 2 m. Aceste artere nu vor avea zona proprie pentru linii de tramvai. Arterele de circulatie din categoria a III-a trebuie sa aiba latimea de minim 13 m, cu 7 m carosabil (o banda pe sens) si trotuare de 1,5 m, cu aliniament verde de 1,5 m. La categoria a IV-a intra arterele de minim 6 m latime, cu functionare in reteaua stradala din zona, in sistem de "sens unic", cu 5 m de carosabil si 1,5 m trotuare, cu lungime maxima de 200 m. Tot in aceasta categorie intra arterele de circulatie cu traseu infundat - la capat cu bucla de intoarcere a autovehiculelor - in latime de 6 m, din care 4 m carosabil.
RATB are prioritate
Normele de parcare interzic parcarea autovehiculelor pe strazile de categoriile I si a II-a, pe arterele destinate transportului in comun, precum si pe spatiile verzi sau trotuarele municipiului Bucuresti. Se interzice, de asemenea, rezervarea locurilor de parcare pe proprietatea publica a municipiului Bucuresti ca parcaje de resedinta sau orice alta servitute de uz privat, precum si obstructionarea accesului liber la parcare cu obiecte sau instalatii fixe sau mobile.
Articolul 14 al proiectului prevede interzicerea amplasarii de garaje individuale pe terenurile proprietate publica a municipalitatii, precum si publicitatea prin deplasarea sau stationarea vehiculelor purtatoare de reclame pe caile rutiere sau in parcajele publice. Nerespectarea acestor prevederi se sanctioneaza conform art. 26 din Legea 50/1991, modificata si completata.
Parcare cu ecuson
Incepand din aceasta saptamana, persoanele care inchiriaza un loc in parcarile de resedinta administrate de Primaria Sectorului 3 al Capitalei vor primi cate un ecuson individualizat. Acest document precizeaza adresa si codul parcarii de resedinta, numarul de ordine al locului atribuit, precum si numarul de inmatriculare al autovehiculului. Cetatenii beneficiari vor avea obligatia ca la gararea vehiculului in locul atribuit in parcarea de resedinta sa expuna la loc vizibil acest ecuson. Inspectorii Directiei Gospodarie Locala vor executa, prin sondaj, controale pentru identificarea si sanctionarea celor care ocupa in mod neautorizat locuri in asemenea parcari, conform HCGMB nr. 32/1994.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.