Radu Petric, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu (ACC), a explicat ieri, intr-o conferinta de presa, ca OG 39/2005 prevede ca operatorii de cablu sa plateasca 1% din cifra de afaceri pentru finantarea Fondului National al Cinematografie
Radu Petric, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu (ACC), a explicat ieri, intr-o conferinta de presa, ca OG 39/2005 prevede ca operatorii de cablu sa plateasca 1% din cifra de afaceri pentru finantarea Fondului National al Cinematografiei, iar OUG 123/2005 - eliminarea pragului maxim actual de 2% pentru plata drepturilor de autor si conexe. Potrivit lui Petric, in lipsa acestor limite, pretentiile Organismelor de Gestiune Colectiva (OGC), care au misiunea de a colecta drepturile de autor de la societatile de cablu, televiziuni si radiouri, si de a le distribui ulterior autorilor, se ridica la aproximativ 17% din cifra de afaceri a operatorilor de cablu, 15% din cea a televiziunilor si 12% din cea a radiourilor. Daca Parlamentul va aproba in forma actuala ordonantele de Urgenta 39 si 123, preturile abonamentelor la cablu ar putea creste in aceasta primavara cu 16%.
Ministrul ameninta cu Europa
"Pericolul in care e cablul acum este saltul de la 2% la 17%", a spus Petric, care a precizat ca cele sapte OGC care exista in acest moment in Romania, indeplinind un rol de intermediar intre sectorul audiovizual si detinatorii de drepturi, colecteaza circa 40 de milioane de euro pe an doar din contributiile aduse de operatorii de cablu. Petric a explicat ca fiecare dintre aceste organisme poate retine pentru cheltuieli proprii de administrare pana la 30% din venituri, ceea ce duce la sume foarte mari cheltuite pentru intermediari.
De remarcat, actualul ministru al Culturii, Adrian Iorgulescu, a fost (si va fi) presedinte al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania (UCMR), calitate in care primea leafa, din cele 30 de procente retinute de UCMR pentru cheltuieli proprii. Ceea ce inseamna ca, cu cat se strang mai multi bani, cu atat mai mult inseamna 30%, iar salariul ar putea fi mai mare. Iar acest lucru se intampla si cu celelalte 6 OGC-uri (pentru opere literare, sculptura, pictura, film etc).
Ovidiu Miculescu, presedintele Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale (ARCA) apreciaza ca Ministerul Culturii, care a cerut adoptarea acestor ordonante de catre Parlament, s-a folosit de pretextul legislatiei europene, sustinand ca, in cazul in care cele doua acte normative nu vor fi adoptate, Comisia Europeana va activa clauza de salvgardare. Atat Radu Petric, cat si Ovidiu Miculescu au spus insa ca acest pretext este unul fals, intrucat actuala formula legislativa in domeniu a fost acceptata de Uniunea Europeana, iar capitolul a fost inchis. El a mai spus ca, sub conducerea lui Adrian Iorgulescu, Ministerul Culturii si Cultelor exercita presiuni asupra Parlamentului pentru aprobarea celor doua ordonante.
Deputatii decid astazi
Dupa ce a suferit mai multe modificari, fiind initial respinsa de Guvern, OUG 123/2005 a fost reluata dupa venirea lui Adrian Iorgulescu la conducerea MCC. Ordonanta a trecut prin aprobare tacita la Senat, ea urmand sa fie discutata, astazi, in Comisia de Cultura a Camerei Deputatilor. Potrivit lui Radu Petric, reprezentantii ACC si ARCA nu au putut lua cuvantul in cadrul dezbaterilor de la Comisia de Cultura, intrucat acestea au fost "dominate" de Ioan Onisei, secretar de stat in MCC. "Maine (n.r.-astazi) se discuta la Comisie aceasta Ordonanta de Urgenta si suspectam ca aceasta graba va duce si la un vot in plen saptamana asta", a spus Petric.
Presedintele ACC a spus ca, in acest moment, atat televiziunile si radiourile, cat si operatorii de cablu platesc cotele pentru drepturile de autor fara a corela consumul cu suma achitata. "Programele de stiri platesc in acest moment taxa pentru difuzarea de filme la fel de mult ca si HBO de exemplu, ceea ce e absolut ilogic. Trebuie sa platesti pentru ce consumi", a explicat Petric.
Potrivit reprezentantilor ACC, in tarile UE operatorii de cablu nu platesc nici o contributie pentru sustinerea cinematografiei si "aceasta contributie care alimenteaza un Fond National este o discriminare a abonatilor la televiziunea prin cablu in raport cu restul cetatenilor".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.