In general, oamenii au tendinta de a se incurca in amanunte - e si o vorba populara despre asta, cea cu "buturuga mica rastoarna carul mare". In ce priveste multi-premiatul film al lui Ang Lee, de saptamana trecuta ruland si in cinematografele romane
In general, oamenii au tendinta de a se incurca in amanunte - e si o vorba populara despre asta, cea cu "buturuga mica rastoarna carul mare". In ce priveste multi-premiatul film al lui Ang Lee, de saptamana trecuta ruland si in cinematografele romanesti, lucrurile stau foarte simplu: e o extraordinar de emotionanta (frumoasa, tragica) poveste de dragoste, care - si aici intervine micul detaliu - are ca protagonisti doi barbati (nu tocmai cowboy, mai degraba ciobani, caci pe muntele Brokeback ei duc la pascut o turma de oi).
Ecranizare a unei nuvele de Annie Proulx (castigatoare a Premiului Pulitzer si cunoscuta pentru subiectele iconoclaste ale textelor ei), "Brokeback Mountain" e un film in care se vorbeste putin, dar fiecare replica are greutatea unui tais de secure. Nici Ennis del Mar (Heath Ledger), nici Jack Twist (Jack Gyllenhaal) nu sunt genul vorbaret. Celui dintai i-au murit parintii de timpuriu, intr-un accident de masina, iar dupa casatoria fratelui mai mare a trebuit sa-si castige singur existenta, muncind cu ziua si cu anotimpul; cel de-al doilea vine dintr-o familie de fermieri si viseaza sa devina campion de rodeo. Se intalnesc in Wyoming, amandoi in slujba unui proprietar de oi doritor sa forteze putin legea, iar legatura dintre ei devine, pentru acea scurta perioada in salbaticie, una sexuala. Desi, spune Ennis si confirma Jack, nici unul din ei nu e "pe invers".
Iar viata merge mai departe, Ennis se insoara cu Annie (Michelle Williams), Jack o gaseste pe Lureen (Anne Hathaway), fiica unui afacerist texan, au copii si o viata banala, fiecare in coltul lui de America. Pana cand o carte postala trimisa in necunoscut de Jack ii face sa se-ntalneasca din nou, cu o pasiune in sfarsit recunoscuta.
Cum si-ar putea insa doi barbati construi, in America rurala a anilor '60, o existenta impreuna? Jack, un spirit senin, care se accepta pe sine si propriile-i sentimente, isi doreste sa riste, dar pentru Ennis iubirea e un secret negru, pe care-l sacrifica in numele datoriei fata de familie si conventiile sociale. O face timp de douazeci de ani, in ciuda divortului, a perpetuului provizorat, presarat cu prea scurte, periodice intalniri in muntii Brokeback, care s-ar fi putut intinde toata viata; si chiar a facut-o - toata viata lui Jack, intrerupta brusc de atacul violent al unor texani prea putin toleranti cu optiunile sexuale ale vecinilor.
Cu un Heath Ledger impresionant in combustia sa interna, un Jack Gyllenhaal fragil si nelinistit, o Michelle Williams intr-o bolgie a furiei si a neintelegerii, "Brokeback Mountain" e o "Casablanca" a inceputului de mileniu, o poveste despre o iubire imposibila, mai puternica decat oamenii, care distruge suflete si vieti (ale protagonistilor, ale celor dragi lor); o dragoste care - cu vorbele lui Gustavo Santaolalla (nominalizatul la Oscar autor al muzicii) - n-ar fi putut niciodata sa dureze.
Iar daca asteptati sau va temeti de imaginea a doi barbati iubindu-se fizic, ei bine, nu exista in acest film nici o scena de sex homosexual explicit; nu despre trupuri de barbati e vorba aici, ci despre sufletele lor care nu stiu sa aleaga.
"Tot ce ne-a ramas e Brokeback Mountain", spune Jack in coplesitoarea scena a ultimei lor intalniri; tot ce-i ramane lui Ennis, dupa moartea celui pe care l-a iubit, e o carte postala din munti, cateva obiecte si un juramant prea tarziu de tinut.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.