Motto: Nici un fel de santaj penal nu-mi pune pumnul in gura.
Fiindca securea de razboi a fost scoasa, liberalii anuntand intentia lor de a promova o modificare a Constitutiei care sa diminueze dramatic atributiile prezidentiale, pana la a-l tr
Motto: Nici un fel de santaj penal nu-mi pune pumnul in gura.
Fiindca securea de razboi a fost scoasa, liberalii anuntand intentia lor de a promova o modificare a Constitutiei care sa diminueze dramatic atributiile prezidentiale, pana la a-l transforma pe Basescu din "presedinte jucator" in "presedinte decor", iar seful statului riposteaza dur, la randul sau, este momentul sa ne punem o intrebare. Care pe care? Daca s-a declansat un razboi si nu asistam doar la o bataie in tobe si in scuturi cu rol de intimidare a taberei adverse, atunci devine extrem de interesant sa vedem care este arsenalul real al fiecareia dintre parti.
Este limpede ca PNL se simte amenintat. In mod direct, de presedinte. Si indirect, dar la fel de dramatic, de catre disciplinatul Partid Democrat. Care sare la gatul liberalilor, sincronizandu-si perfect miscarile cu cele ale presedintelui. Presiunea penala este declansata ori de cate ori politica liberala stanjeneste proiectele Presedintelui. Cazul Rusanu este, din aceasta perspectiva, concludent. Cand fruntasul liberal a lipsit de la votul din Biroul Permanent, oferindu-i astfel, in mod voluntar sau involuntar, o victorie pe tava lui Adrian Nastase, s-au dezlantuit impotriva sa fulgerele penale. A fost scos imediat din recuzita un dosar vechi de cativa ani si a fost anuntata declansarea unei anchete impotriva omului politic. De altfel, in paranteza fie spus, sunt pe teava peste 20 de noi dosare penale indreptate impotriva unor parlamentari, cu o singura exceptie, din alte partide decat PD. Pana una alta, serviciile secrete si procurorii lucreaza pentru presedintele Traian Basescu. La comanda directa sau, pur si simplu, din obedienta, cu convingerea ca acesta are in mana painea si cutitul si ca le tine efectiv spatele. Chiar si atunci cand gresesc. De altfel, acesta este si motivul pentru care Basescu nu rateaza nici un bilant al Politiei ori Parchetului. Nu prea stiu ce cautau acolo ministrul Macovei si Tariceanu. Doi membri marcanti ai Executivului. Poate ca prezenta lor demonstreaza ca, intr-adevar, Parchetul nu face parte din magistratura. Iar procurorii nu sunt magistrati, ci, pur si simplu, asa cum este si normal, avocati ai statului. Numai ca legea ii face struto-camile. Iata ca ei sunt si avocati ai statului, adica instrumente in mana puterii, care nu pot pretinde independenta, dar si magistrati, de vreme ce fac parte din Consiliul Superior al Magistraturii. Asta este, de altfel cursa in care au cazut reprezentantii Parchetului cand, in urma cu cateva zile, au savarsit un act fara precedent, recuzandu-i pe judecatori. Si recunoscandu-si astfel calitatea nu de magistrati, ci de avocati ai statului. Toate bune si frumoase, dar ce cauta seful statului, care este parte a Executivului, la bilantul Justitiei, care reprezinta o a treia putere in stat, pe langa Parlament si Executiv, independenta in raport cu celelalte doua? Sa admitem ca Basescu s-a aflat acolo pentru ca el este garantul Constitutiei, ca presedinte, si are rolul de mediator intre puteri. Daca in cazul lui exista o explicatie, cu totul si cu totul de neinteles este prezenta la bilantul puterii judecatoresti a membrilor Executivului. Nici Tariceanu nu avea ce sa caute acolo, ca prim-ministru si nici Monica Macovei. De ce s-au dus in fata magistratilor? Ca sa primeasca raportul lor? Ca sa-i mangaie pe cap sau ca sa-i certe? A fost un amestec al Executivului in treburile puterii judecatoresti. Daca ar avea cat de cat logica aceasta miscare, atunci ar trebui sa o vizualizam in mod simetric. Adica si presedintele CSM ar trebui sa stea la prezidiul unor sedinte de guvern ori chiar la prezidiul Parlamentului Romaniei. Fapt de neconceput. Este clar ca Tariceanu, impreuna cu Macovei - chiar daca nu stau de aceeasi parte a baricadei - merg la concurs cu presedintele Basescu pentru a incerca daca nu sa-si subordoneze Justitia, macar sa dobandeasca un ascendent asupra ei. La randul sau, Basescu, insistand public asupra faptului ca procurorii si-au facut datoria si mustrand Justitia care, dupa opinia sa, este corupta si ineficienta, se erijeaza intr-un fel de diriginte de clasa care da note la purtare, amenintand cu corigenta o putere in stat, cea judecatoreasca. Dar campania penala, bine orchestrata politic, vizeaza si celelalte doua puteri in stat, Parlamentul si Executivul. Nu pot sa ma fac ca nu observ, de pilda, ca, in efortul sau de a combate un demers important publicistic al ziarului ZIUA, presedintele Basescu a spalat public Oficiul Pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor. Desi, cum se vede in editia de astazi, chiar Oficiul reclama nereguli grave. Si atentie! El este in subordinea nu a CSAT, ci a Guvernului.
Basescu manevreaza excelent serviciile secrete, Parchetul, alte institutii cu caracter represiv, in frunte cu Internele si o parte consistenta a opiniei publice. Dar nici combinatiile sale politice cu PRM, cu PNG, cu unii lideri PSD si chiar cu unii liberali - ca sa nu mai vorbim de PD - nu pot fi neglijate. Basescu are toate sansele sa-i invinga pe liberali. Impunand o noua constructie politica.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.