Parintii se implica putin sau deloc in educatia copiilor, dar au aspiratii inalte in ceea ce priveste realizarea profesionala a acestora, indica studiul "Educatia in familie. Repere si practici actuale", lansat ieri, de Institutul de Stiinte ale Educ
Parintii se implica putin sau deloc in educatia copiilor, dar au aspiratii inalte in ceea ce priveste realizarea profesionala a acestora, indica studiul "Educatia in familie. Repere si practici actuale", lansat ieri, de Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE). Dupa cum reiese din studiu, modul in care parintii isi impart sarcinile confirma faptul ca familiile functioneaza preponderent dupa modelul traditional, unde tatal este capul familiei, iar mama se ocupa de cresterea copiilor. Autorii studiului afirma insa se constata si in Romania un declin al paternitatii, caracteristica specifica familiilor moderne. De asemenea, din studiu a reiesit ca principalele probleme ce provoaca tensiuni in familie sunt - pentru parinti - problemele financiare si cele legate de activitatea scolara a copilului, urmate de nemultumirea parintilor in ceea ce priveste anturajul de prieteni al acestuia. Parintii considera grupul de prieteni drept principalul factor de influenta negativa asupra copilului, desi acelasi studiu indica faptul ca majoritatea nu cunosc bine colegii, prietenii sau profesorii copiilor lor. Pe de alta parte sunt mari diferente intre familiile din mediul rural si cele din mediul urban si asupra modului in care acestea se implica in educatia copiilor lor. Astfel, in mediul rural nimeni nu il ajuta sau il controleaza pe copil, in timp ce de educatia copiilor din mediu urban se ocupa in special mama, ea fiind totodata si persoana care pedepseste cel mai des copilul. Rolul tatalui in educatia copiilor este mai mare in cazul familiilor cu peste trei copii si in cele reorganizate. Conflictele familiale sunt mai dese in mediul rural, unde saracia si promiscuitatea morala sunt mai accentuate, sustin autorii studiului. Cercetarea arata ca parintii au tendinta sa paseze responsabilitatea pentru influentele negative asupra copiilor catre grupul de prieteni (62,6%) sau catre mass-media, in timp ce copiii considera ca, in afara de ei, familia este principalul factor responsabil pentru greselile lor (38%).
In cadrul cercetarii, au fost investigati 3440 subiecti, dintre care 1720 de elevi de clasa a VII-a, cu varste de 13-14 ani, din 64 de unitati scolare din toata tara, pastrandu-se proportiile de reprezentativitate intre mediul urban si cel rural, precum si cate unul dintre parintii acestora. (M.J.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.