Boem (dar nu pana la autodistrugere!), placandu-i "sa epateze burghezul" cu vestimentatii nastrusnice, fie paramilitare, fie (precum altadata Traian T. Cosovei) in stil "dandy", retragandu-se cu saptamanile in cochilia lui din Piata Iancului sau, dim
Boem (dar nu pana la autodistrugere!), placandu-i "sa epateze burghezul" cu vestimentatii nastrusnice, fie paramilitare, fie (precum altadata Traian T. Cosovei) in stil "dandy", retragandu-se cu saptamanile in cochilia lui din Piata Iancului sau, dimpotriva, adastand zile si nopti la "Laptaria lui Enache", poet, Don Juan moldav si - dupa spusa profesorului sau, marele Mirel Zamfirescu - "talent plastic ce se naste o data la un secol", Felix Lupu ne surprinde de fiecare data prin intreprinderile lui, picturale ori literare. E si cazul cartii pe care o am in fata, "Jurnal de rautati", amestec la prima vedere deconcertant de meditatii, poezie, proza, jurnal propriu-zis, scrisori catre si de la foste sau actuale iubite, panoplie de citate, interviuri, cronici etc. Spun numai la prima vedere "deconcertant", fiindca desi notatiile nu respecta, cum ne-am astepta, o cronologie anume, datele alternand aparent haotic, exista totusi vizibila la capatul volumului o tema care ordoneaza intreg materialul: tema (poate chiar obsesia!) vocatiei artistice si tot ceea ce se leaga de ea: cautari, indoiala, autoflagelare, bucurii, insomnii s.a.m.d. Aceasta ni se pare "cheia" cea mai potrivita - si cea mai profitabila - in care trebuie citit volumul si care justifica si micile "rautati" (mai putine decat ne-am fi asteptat!), precum cele referitoare la anumite poeme ale Angelei Marinescu. Din aceasta perspectiva, a conditiei artistice ideale si a rezultatelor decurgand din ea, se pot intelege si ideile iconoclaste si inclemente despre pictura romaneasca, idei care, altadata, i-au atras mania unui critic plastic, azi disparut. De pilda, o notatie din 1995: "Consider ca in afara maestrului Corneliu Baba (astazi un monument viu al artei romanesti, probabil cel mai mare profesor de pictura pe care l-a avut Academia de Arta, si poate singurul reper viguros al picturii noastre moderne) nu putem avea in mod cert exemple pozitive". Nu sunt iertati nici Pallady, "cel atat de supralicitat", "un pictor al gustului burghez", nici Camil Ressu ori Alexandru Ciucurencu, responsabili ai "smintirii" a generatii de studenti, dintre care unii au devenit la randul lor profesori si au format - zice mucalit Felix Lupu - "un fel de struto-camila alcatuita din principiile lui Cezanne si directivele realismului socialist". Si non e vero, e ben trovato...
Dar aceste accente iconoclaste (firesti, pana la urma, din partea unui artist - inca! - tanar) sunt cu totul eclipsate de judecatile necrutatoare pe care autorul si le aplica siesi. Cartea e plina de spectacolul unor astfel de autobiciuiri si voi lasa lectorului placerea - sadica? - sa le descopere singur.
Avand un precedent in "Invataturile lui Nea Goe", penultima carte de "rautati" a lui Felix Lupu, prezentul volum are o structura mult mai complexa si - indraznesc sa spun - o ireprosabila maturitate stilistica. Pe scurt, un vitraliu epic pentru orice biblioteca.
Lansare: volumul lui Felix Lupu, "Jurnal de rautati", aparut la Editura Muzeului National al Literaturii Romane (MNLR), va fi lansat azi (1 februarie), de la orele 17.30, in Sala Oglinzilor a Uniunii Scriitorilor din Romania. Un trio inedit - jazzmen-ii Mircea Tiberian si Garbis Dedeian, impreuna cu actorul Cristian Iacob - va sustine un recital extraordinar. (L.D.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.