Dezvaluirile legate de intentia de vanzare dubioasa a unui pachet semnificativ de actiuni ale Loteriei Romane au agitat saptamana trecuta viesparul din fruntea institutiei amintite. Mai precis, Loteria Nationala Romana a declansat un santaj ordina
Dezvaluirile legate de intentia de vanzare dubioasa a unui pachet semnificativ de actiuni ale Loteriei Romane au agitat saptamana trecuta viesparul din fruntea institutiei amintite. Mai precis, Loteria Nationala Romana a declansat un santaj ordinar la adresa cotidianului ZIUA, anuntand ca doreste suspendarea contractului de publicitate sub absurdul pretext ca s-a incercat denigrarea Companei. ZIUA a dedicat, in editia de joi, 5 ianuarie 2006, doua pagini in care erau prezentate dedesubturile unei mega-afaceri, in centrul careia se afla chiar Loteria Romana. Un proces de privatizare initiat si avand ramificatii in interiorul unuia dintre grupurile de interese ce actioneaza in cadrul coalitiei aflate la guvernare. Urmarile nu s-au lasat prea mult asteptate. Numai ca reactia autoritatilor a lasat loc la si mai multe interpretari, pentru ca nu a lamurit multe dintre aspectele semnalate de ZIUA. Surpriza a venit chiar din partea Loteriei Romane, care a declansat un santaj murdar la adresa ziarului nostru.
Conducerea Loteriei se simte "denigrata"
Pentru a nu fi acuzati si de fals, redam integral comunicatul Loteriei Romane referitor la retragerea publicitatii din ziarul ZIUA: "Avand in vedere informatiile cu caracter vadit denigrator la adresa Loteriei Romane publicate in editia din data de 05.01.2006 a cotidianului ZIUA, precum si faptul ca nu s-a oferit posibilitatea companiei noastre de a-si preciza pozitia oficiala referitoare la continutul articolului publicat, in acord cu art.2 din contractul nr. 86/9/26.09.2005 incheiat, va solicitam sa anulati comanda noastra de publicare a machetelor de reclama in cotidianul ZIUA incepand cu data de 06.01.2006".
Este vorba despre o clauza, prin intermediul careia multe dintre companiile de stat din Romania, printre care si Loteria Romana, incearca sa-si impuna punctul de vedere, dorind astfel sa santajeze institutiile de presa. Concret, Loteria Romana a anuntat ZIUA ca nu va mai beneficia de publicitate din partea Companiei intrucat si-a "permis" sa arate adevarul si interesele ce stau in spatele procesului de privatizare din acest caz. Remintim ca noi nu am denigrat conducerea Loteriei, ci am aratat interesele oculte din spatele privatizarii Loteriei.
Clauza absurda
Decizia Loteriei de a renunta la difuzarea de publicitate din cotidianul nostru pe o perioada nedeterminata, are la baza o clauza absurda din contractul amintit mai sus. Mai precis, publicitatea catre ZIUA urma sa fie sistata in cazul in care managementul sau conducerea companiei vor fi criticate. O clauza acceptata insa de cotidianul nostru in virtutea deontologiei jurnalistice care prevede ca trebuie contactate toate partile ce fac obiectul unor anchete. Astfel, acestea au posibilitatea de a-si prezenta punctul de vedere sau de a dezminti anumite informatii. Exact asa s-a intamplat si in cazul Loteriei Romane. Reporterii ZIUA au incercat sa ia legatura cu conducerea companiei insa nu au reusit sa stea de vorba decat cu una dintre secretarele directorului executiv Adrian Albu. Conducerea nu a fost de gasit.
Strategie Loto
Faptul ca nici unul dintre directorii companiei nu a fost disponibil nu reprezinta altceva decat o strategie bine pusa la punct si cu un scop precis al Loteriei Romane. Asa cum aratam, deontologia prevede faptul ca toate partile ce fac obiectul unor articole trebuie contactate. Numai ca, in majoritatea situatiilor Loteria Romana a refuzat sa raspunda intrebarilor adresate. Se intelege ca, in cazul in care un cotidian publica un articolul fara punctul de vedere al Companiei, Loteria se prevaleaza imediat de acea clauza amintita mai sus si, considerand ca nu i s-a dat dreptul de a-si spune punctul de vedere, declanseza santajul.
Pe de alta parte, o alta dovada ca Loteria Romana a declansat un santaj in adevaratul sens al cuvantului la adresa ziarului nostru si ca decizia de suspendare a contractului de publicitate nu are temei, este faptul ca ZIUA nu a criticat in nici un fel managementul companiei, ci doar procesul dubios prin care se incearca vanzarea (initiata de Executiv) unui pachet din actiunile companiei. Astfel, ideea ca informatiile au avut un "caracter vadit denigrator la adresa Loteriei Romane" nu are nici o acoperire. Prezentam in continuare aspectele semnalate anterior de ZIUA si care au "deranjat" Loteria Romana si au determinat-o sa declanseze santajul la adresa ziarului nostru.
Decizia Guvernului
In editia din 5 ianuarie, ZIUA atragea atentia, intr-un amplu aticol, asupra procesului prin care 32% din capitalul social al Loteriei urmeaza sa fie transferate unui investitor privat. O decizie luata de Guvern la sfarsitul anului trecut si care face parte din strategia de privatizare a societatilor Loteria Nationala si Imprimeria Nationala. ZIUA a aratat ca pentru constituirea Fondului Proprietatea vor fi alocate 20% din actiunile detinute de stat, urmand ca pachete de actiuni de 5% din capital sa fie vandute prin derularea unor oferte publice secundare. Restul de 7% vor fi cedate prin negociere directa, fara selectie de oferte, catre salariati, membrii consiliului de administratie in exercitiu si pensionari cu ultimul loc de munca la cele doua companii nationale, prin intermediul asociatiei ce se va constitui in acest scop de catre acestea. Pretul pe actiune nu va putea fi mai mic decat valoarea nominala a unui titlu, respectiv zece lei in cazul Imprimeriei Nationale si cinci lei pentru Loteria Romana. Proiectul de ordonanta stabileste de asemenea ca cele doua entitati vor deveni societati comerciale pe actiuni la care statul va ramane cu o participatie majoritara, de 68%.
Totusi statul nu transfera managementul catre un investitor privat, ci va ramane cel care va administra loteriile. Astfel se va ajunge intr-o situatie in care actionarii privati nu vor face altceva decat sa-si ridice, anual, dividendele uriase, de ordinul zecilor de milioane de dolari, fara sa faca nimic.
Prietenul Copos
Tot in numarul din data de 5 ianuarie, ZIUA a dezvaluit ca primul pe lista pentru obtinerea celor 32% din actiunile Loteriei este vicepremierul George Copos, un apropiat si protector al directorului companiei, Nicolae Cristea. Dovada a acestui lucru este ultimul favor facut de Cristea lui Copos si catre formatiunea politica din care face parte acesta - Partidul Conservator. Este vorba despre "Extragerea Revelionului" care, pentru prima data in istoria Loteriei, a fost transmisa de un post de televiziune privat, Antena 1. Post controlat de catre Voiculescu, seful lui Copos, pe linie politica.
Antena 1, "egalul" TVR
Acesta a fost de altfel un alt subiect abordat de ziarul nostru. ZIUA a aratat modul in care Loteria a decis ca difuzarea extragerilor sa nu mai fie transmise de TVR, ci de catre Antena 1, fara a lua in seama o alta contra-oferta sau acoperirea nationala pe care o are aceasta televiziune. Explicatia schimbarii partenerului a fost data, intr-un alt cotidian, de catre Adrian Albu, de la Loterie: "Imediat ne-am orientat catre Antena 1, care are acoperire aproape egala cu cea a TVR". Albu a uitat insa ca mai exista o televiziune particulara, comerciala, cu aceeasi acoperire ca a Antenei 1. Acestui post nu i s-a facut insa nici o propunere.
Cert este ca extragerea 6/49 a fost gandita foarte bine de catre echipele manageriale ale Antenei 1 si Loteriei Nationale. Strategia a avut la baza extragerea unui profit cat mai mare din oportunitatea transmiterii jocului de noroc 6/49. Dovada este ca schimbarea de program pe care Antena 1 a facut-o pentru noul partener de afaceri a valorat 5000 de euro/30 de secunde de emisie!
Razboiul audientei
Pana acum, TVR transmitea tragerile loto 6/49 la ora 18.50, astfel incat emisiunile informative ale tuturor celorlalte televiziuni sa poata oferi publicului rezultatele. De data aceasta, Antena 1 si Loteria Nationala au pus la cale un plan de maximizare a spatiului publicitar de dinaintea extragerii. Astfel, ora tragerii a fost mutata la 20.20, adica dupa ce toate emisiunile de stiri isi incheiasera emisia, singura sursa de informare devenind in acest fel Antena 1. Acelasi gen de afacere fusese propus si de catre TVR cand se discutase despre o mai buna comercializare a evenimentului.
Despre toate acestea, reporterii ZIUA i-au solicitat un punct de vedere si vicepremierului George Copos. "Habar nu am avut despre acest lucru. Nu stiu nimic!", ne-a declarat Copos cu privire la colaborarea dintre postul Antena 1 si Loteria Nationala. Referitor la o posibila implicare a sa, prin companiile pe care le-a detinut sau le detine, in achizitionarea pachetului de 32% din Loteria Nationala, Copos a fost categoric: "Nu!".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.