Care este starea actuala a relatiilor intre BEI si Romania? Va intreb acest lucru deoarece, in ultima perioada, au existat numeroase fluctuatii, poate cele mai importante inregistrate intre banca pe care o reprezentati si o tara candidata in cadrul p
Care este starea actuala a relatiilor intre BEI si Romania? Va intreb acest lucru deoarece, in ultima perioada, au existat numeroase fluctuatii, poate cele mai importante inregistrate intre banca pe care o reprezentati si o tara candidata in cadrul procesului de extindere a UE.
Principala prioritate a BEI in Romania a fost dintotdeauna sa sprijine in cel mai bun mod posibil proiectele care vin sa sprijine tara dumneavoastra pentru viitoarea sa aderare la UE. In acest scop, BEI a acordat pana in acest moment fonduri care totalizeaza suma de 3,4 miliarde de euro. Astfel, BEI se constituie ca cea mai importanta sursa de finantare externa pentru Romania. Relatiile dintre BEI si administratia din Romania sunt in mod traditional foarte bune. Acestea au fost dezvoltate deja in trecut, spre exemplu in perioada in care Traian Basescu era ministru al Transporturilor sau primar general al Bucurestiului.
Care sunt proiectele de infrastructura pe care le finanteaza banca dvs in acest moment si care sunt planurile pentru viitor?
BEI a aprobat finantarea pentru constructia unei sectiuni de 51 de kilometri din autostrada Cernavoda-Constanta, cu o contributie estimata la 250 de milioane de euro, imbunatatirea unei sectiuni de 184 km de cale ferata intre Curtici si Simeria (300 de milioane de euro), ambele in cadrul Coridorului Pan-european IV, precum si reconstructia unor drumuri afectate de inundatiile devastatoare din 2004 si 2005, aceasta cu o contributie a BEI de 300 de milioane de euro. Acordurile de imprumut pentru toate proiectele mentionate vor fi semnate in luna decembrie a acestui an. Pe viitor, banca intentioneaza sa acorde o finantare suplimentara pentru operatiunile de reconstructie in urma inundatiilor, precum si a unor masuri de prevenire a inundatiilor catastrofale. In plus, BEI doreste sa continue finantarea investitiei pentru coridorul Pan-european in Romania. Vom mai continua sa finantam si programul romanesc de reabilitare a drumurilor. De asemenea, banca este gata sa ofere asistenta Romaniei in pregatirea unor proiecte solide pentru finantare, prin folosirea unor scheme noi precum PPP (parteneriat public-privat), mai ales in sectorul transporturilor. Alte prioritati includ proiectele in sectoarele energetic, mediu si telecomunicatii, precum si co-finantarea impreuna cu investitori straini cu scopul de a mari fluxul investitiilor straine directe in Romania.
Coridorul IV ramane o prioritate pentru Romania. In acest moment, din punctul dumneavoastra de vedere, care este situatia si care sunt conditiile pentru investitii?
O prioritate a strategiei de finantare a BEI pentru Romania o reprezinta inchiderea decalajelor existente in acest cordidor. Banca poate realiza o combinatie intre imprumuturile pe care le acorda si alte sume alocate de catre UE pentru a finanta terminarea acestui coridor, deoarece banca noastra este considerata a fi principalul co-finantator al Fondului de Coeziune care va putea fi la dispozitia Romaniei dupa aderarea la UE.
Proiectul autostrazii oferit companiei americane Bechtel mai reprezinta o problema? Intr-un anumit moment au existat probleme in finantarea proiectelor romanesti tocmai din cauza acestui proiect, iar protestele europene au fost destul de puternice...
Autostrada Bechtel nu a constituit niciodata o problema pentru BEI, deoarece noi nu am fost niciodata implicati in finantarea proiectului. Cu toate acestea, BEI a impartasit nedumeririle privind prioritatile si cererea de trafic precum si costurile implicate de acest proiect. Finantarea proiectelor in Romania nu a fost niciodata intrerupta, iar relatiile BEI cu Ministerul Transporturilor se bazeaza pe o foarte stransa cooperare. Dar BEI poate finanta doar proiecte care respecta regulile din UE privind licitatiile publice. Nu s-a intamplat asa nici in cazul autostrazii Bechtel si nici al autostrazii Bucuresti-Brasov. Iata de ce BEI nu participa la finantarea acestor proiecte. La modul general, finantarea BEI poate merge pana la 75% din costurile estimate ale autostrazilor din Romania, ceea ce ar duce la economii substantiale in raport cu alte surse alternative de finantare si speranta noastra este de a participa ca principal finantator la nivelul acestor proiecte.
Sunteti multumit de calitatea proiectelor pe care le-ati finantat? Care ar fi principalii factori care provoaca intarzierea implementarii unor proiecte?
Constat o dezvoltare pozitiva a calitatii proiectelor, lucru datorat si faptului ca banca noastra a insistat foarte tare asupra asistentei tehnice externe acordate Romaniei in ce priveste pregatirea si implementarea proiectelor. In plus, calificarea generala existenta la nivelul administratiei romanesti este foarte inalta, dar exista niste constrangeri legate de lipsa de personal precum si de nivelul relativ scazut de salarizare. In consecinta, personalul bine pregatit si experimentat paraseste sectorul administratiei publice in favoarea sectorului privat. Aceasta afecteaza implementarea proiectelor finantate de BEI.
Sa revenim la problema infrastructurilor. Este limpede ca exista o diferenta considerabila intre reteaua de infrastructuri existenta in tarile de la vestul Romaniei si cea care este la noi. Din punctul dumneavoastra de vedere, care este cauza?
In tarile vecine din vest, densitatea numarului de masini era mai mare in trecut decat in Romania, unde acest numar a crescut doar in ultima perioada. Romania a reactionat acum la aceasta noua situatie, spre exemplu prin construirea autostrazii Bucuresti-Constanta, precum si prin alte proiecte ambitioase care urmeaza sa fie construite in urmatoarea perioada. In plus, din 1993 incoace, Romania a procedat la reabilitarea sistematica a infrastructurii sale de drumuri. Pana in acest moment, BEI a constribuit cu 845 de milioane de euro la programul de reabilitare a drumurilor. Aparitia unor viitoare resurse din Fondul de Coeziune al UE va marca o contributie importanta pe masura ce investitiile vor continua sa se acumuleze.
Presedintele Barroso a afirmat ca propunerea britanica de buget va putea asigura functionarea unei mini-Europe, nu a unei Uniuni cu 25 de membri, si in nici un caz a uneia cu 27 de membri. Din punctul dumneavoastra de vedere, aceasta anunta probleme de finantare pentru noile state membre, o vointa de a frana extinderea pana in momentul in care motorul economic al UE va functiona la capacitate maxima? In acest context, care este perspectiva relatiilor dintre BEI si Romania?
Sunt optimist in ce priveste perspectiva ca statele membre sa adopte rapid un buget pentru UE pe perioada 2007-2013. In ce priveste agenda viitoarei extinderi a UE si a aderarii Romaniei lucrurile sunt clare, asa cum au fost ele adoptate de Consiliul European. Recent, BEI a pregatit, in cooperare cu Comisia Europeana si cu participarea BERD, o noua initiativa in scopul de a oferi asistenta tehnica tarilor care beneficiaza de fonduri UE, inclusiv Romania, pentru a pregati proiecte care sa fie gata sa primeasca finantare UE. Aceasta ar ajuta sa fim siguri ca banii europeni sunt folositi pentru cele mai bune initiative, asigurand cea mai buna eficacitate economica in termeni de dezvoltare si locuri de munca si permitand o mai buna combinatie intre resursele bugetare ale UE si produsele financiare ale BEI. Urmarim cu atentie programul ambitios de investitii al Guvernului Romaniei si am decis marirea personalului bancii care lucreaza pe proiectele pentru Romania si avem intentia sa extindem prezenta BEI in Bucuresti.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.