Sfarsitul anului gaseste Coalitia la putere discutand aprins pe tema Statutului minoritatilor nationale - pasiunea UDMR. Bun prilej pentru a mentiona, in paranteza, ratarea altor obiective politice cuprinse in protocolul parafat, in luna august, de c
Sfarsitul anului gaseste Coalitia la putere discutand aprins pe tema Statutului minoritatilor nationale - pasiunea UDMR. Bun prilej pentru a mentiona, in paranteza, ratarea altor obiective politice cuprinse in protocolul parafat, in luna august, de capii PNL-PD-UDMR-PC. Debarcarea presedintilor pesedisti ai celor doua Camere ale Parlamentului, Adrian Nastase si Nicolae Vacaroiu, a esuat. Sefii consiliilor judetene vor putea fi schimbati dupa noi reguli abia in 2008. Despre asigurarea transparentei declararii averilor si sustinerea capitalului romanesc nici nu se mai vorbeste. Acum a venit randul drepturilor minoritatilor, a proiectului de lege dedicat acestora. Putem anticipa soarta Statutului urmarind evolutia initiativei si modul in care s-au pozitionat aliatii udemeristilor vizavi de proiect.
Fara a intra prea adanc in substratul controversatului Statut, remarcam doar ca acesta contine o serie de prevederi cu potential speculativ. Conceptul de "autonomie", inserat in proiect - desi dezamorsat prin precizarea "culturala" - a reanimat impulsurile nationaliste. S-a spus ca, in forma initiala, Statutul este "excesiv" si contine germenii unor institutii "anticonstitutionale".
Chiar in preziua Raportului de tara privind Romania, proiectul a fost respins de senatorii Opozitiei, cu sprijinul conservatorilor Puterii. Parea o infrangere de etapa. Ulterior, co-presedintii Aliantei PNL-PD, Calin Popescu Tariceanu si Emil Boc, au asigurat ca nefericitul "incident" nu se va repeta, iar Statutul minoritatilor va deveni lege in scurt timp. Tariceanu a trimis o scrisoare conducerii Camerei Deputatilor prin care solicita dezbaterea in procedura de urgenta a proiectului Legii minoritatilor nationale, aratand ca acest proiect reprezinta o prioritate legislativa necesara pentru aderarea Romaniei la UE si este cuprins in lista prioritatilor legislative ale Guvernului pentru cea de-a doua sesiune parlamentara a anului 2005. La randul sau, Boc sublinia ca proiectul are componente firesti, europene, care tin de politica minoritatilor in domeniul cultural, de implicarea acestora in sustinerea actului de cultura, de pastrarea si conservarea valorilor traditionale. Liderul democrat dadea asigurari ca partidul sau este solidar cu decizia Coalitiei de a sustine Legea privind statutul minoritatilor in forma stabilita de Guvern, "cu amendamentele stabilite impreuna".
Pe masura ce reprezentantii Puterii realizau ca schimbarea presedintilor pesedisti ai Camerelor devine o misiune imposibila si suportul pentru adoptarea Statutului scadea vertiginos. Procedura de urgenta ceruta de Tariceanu a fost tratata cu refuz de conducerea Camerei, iar Alianta nu a facut prea mare caz. In momentul in care Opozitia a solicitat arbitrajul Comisiei de la Venetia in chestiunea Statutului, aliatii udemeristilor si-au schimbat atitudinea, conditionand si ei sustinerea proiectului de recomandarile forului specializat. UDMR a strigat "tradare!", amenintand ca isi va regandi pozitia fata de participarea la Coalitia guvernamentala. Paie pe foc a pus si ardeleanul Boc, acesta explicand ca nu este cazul ca Romania sa fie transformata in "poligon de incercare" pentru drepturi care nu exista. Udemeristii s-au incruntat initial, apoi au acceptat negocieri.
Asa se face ca, in ultimele zile ale lui 2005, partidele Coalitiei cauta consensul in privinta proiectului Legii minoritatilor. Desi sansele adoptarii Statutului pana la sfarsitul anului sunt aproape "zero", Puterea incearca sa salveze aparentele. Macar de dragul dezbaterii, in Parlamentul European, a Raportului Moscovici privind Romania si a minimalizarii amendamentelor euro-parlamentarilor unguri care vizeaza impunerea adoptarii Legii Statutului minoritatilor drept criteriu politic pentru aderarea Romaniei la UE. Oricum, este greu de crezut ca astfel de propuneri ar putea fi bagate in seama in conditiile in care Europa, atunci cand se refera la minoritati, prezinta constant Romania drept model pentru statele din regiune. Sa nu uitam, de altfel, ca in Raportul de tara pe 2005, la "puncte tari" figureaza si ameliorarea situatiei minoritatilor.
Dansand versatil pe langa Statutul minoritatilor, partenerii UDMR nu fac altceva decat sa plateasca niste vechi polite formatiunii care s-a straduit sa se mentina in gratiile oricarei puteri a venit dupa '96. Alianta si-a adus aminte ca oamenii lui Marko Bela au considerat, mult timp, dupa ianuarie 2005, o non-prioritate indepartarea pesedistilor de la putere. Astfel, in plan politic, udemeristii sunt pusi acum in situatia de a culege ce au semanat. Statutul minoritatilor nu va deveni lege in viitorul apropiat. In prima parte a anului 2006, prioritate vor avea legile integrarii, ale administratiei publice, ale sanatatii si cele electorale. Cu speranta ca nu vor avea soarta angajamentelor din 2005.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.