Principalele tendinte care se contureaza pe piata bancara pentru anul 2006 sunt continuarea expansiunii creditelor bancare, dezvoltarea rapida a pietei de retail si probabil, pentru a doua parte a anului viitor, o presiune sporita asupra dobanzilor p
Principalele tendinte care se contureaza pe piata bancara pentru anul 2006 sunt continuarea expansiunii creditelor bancare, dezvoltarea rapida a pietei de retail si probabil, pentru a doua parte a anului viitor, o presiune sporita asupra dobanzilor pasive pe fondul unei cereri tot mai mari pentru moneda nationala. Acestea sunt principalale concluzii ale seminarului de afaceri organizat la sfarsitul saptamanii trecute de revista "Banii Nostri" la Poiana Brasov. Reuniunea a avut ca obiectiv trasarea unui bilant al anului 2005 si anuntarea principalelor directii pentru 2006 din punctul de vedere al unor mari companii si institutii bancare. La seminar au participa analisti economici, ziaristi si reprezentanti ai unor banci si companii importante din Romania. Printre vorbitori s-au aflat Petru Rares, directorul Institutului Bancar Roman, Cornel Cojocaru, directorul comunicare al BCR si Andreas Maragkoudakis, directorul general al Bancii Romanesti, membra a Grupului National Bank of Greece. Participantii la dezbateri au comentat pe larg indemnul la moderatie lansat de guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, privind creditele de consum. Conform analistilor prezenti, in momentul de fata, gradul de indatorare al populatiei ca pondere in PIB este inca scazut fata de media europeana. Desi salariul mediu din Romania este de numai 250 de euro pe luna, unele banci, precum BCR si Banca Romaneasca sunt pregatite sa lanseze noi facilitati de creditare prin carduri de credit care pot fi obtinute pe baza unei adeverinte de venit si care ofera posibilitatea de a cheltui pana la 5000 de euro din sursele bancilor. Unele dintre acest carduri sunt lansate in parteneriat cu companii de retail (Altex-BCR). Pentru acest card, rata lunara minima trebuie sa acopere dobanda si comisioanele aferente sumei folosite, adica aproximativ 120 de euro pe luna pentru un imprumut de 5000 de euro. Facilitatea poate fi prelungita permanent daca aceasta rata lunara minima este platita. In plus, cardurile pot fi folosite si in strainatate.
Companiile de retail europene vor continua expansiunea
Evident acest tip de card este avantajos pentru banci pentru ca le ofera venituri "frumoase" sub forma de dobanzi ridicate, iar pentru consumatori reprezinta o optiune mai practica decat un credit de consum obisnuit. Practic, acest tip de facilitate poate incuraja in continuare consumul pe credit si permite bancilor sa isi majoreze cota de piata. Pe de alta parte, ceea ce face piata romaneasca interesanta pentru bancile straine este si faptul ca majoritatea caselor din Romania sunt proprietate personala (80% fata de 50% in majoritatea tarilor europene). Practic acest fond imobiliar actioneaza ca o garantie implicita pentru dezvoltarea creditului de consum, in timp ce marile companii de retail europene isi pregatesc noi deschideri de magazine in 2006. Dezvoltarea rapida a creditului si scaderea abrupta a dobanzilor la depozite au fost evaluate si in contextul in care economiile populatiei au stagnat in ultimele luni ale anului 2005. Practic, oamenii nu au mai economisit bani in ultimele luni din cauza dobanzilor prea scazute, iar banii s-au dus in consum. Se contureaza astfel pentru 2006 o dubla perspectiva: pe de o parte bancile se vor lupta pentru a-si creste cota de piata, inclusiv prin scaderea dobanzilor la credite si, pe de alta parte, stagnarea gradului de economisire va duce probabil la o crestere a dobanzilor pentru depozitele in lei pentru a atrage resurse financiare necesare expansiunii.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.