De multa vreme, Sala Palatului n-a mai fost luata cu asalt, ca in seara de 7 decembrie 2005, cand mii de bucuresteni - si nu numai - mari iubitori ai baletului clasic au asteptat cu nerabdare inceperea celui mai important eveniment coregrafic al anul
De multa vreme, Sala Palatului n-a mai fost luata cu asalt, ca in seara de 7 decembrie 2005, cand mii de bucuresteni - si nu numai - mari iubitori ai baletului clasic au asteptat cu nerabdare inceperea celui mai important eveniment coregrafic al anului, in tara noastra. Pregatirile pentru acest spectacol incepusera cu peste o luna inainte prin repetitiile corpului de balet al Operei Nationale din Bucuresti, in prezenta Corinei Dumitrescu, prim-balerina, si a regizorului Mihai Babuska. Daca deocorurile au fost adaptate dupa cele ale spectacolului romanesc din anul 2000 (in aceeasi regie), o atentie deosebita s-a acordat covorului care acopera scena, deoarece unui artist de asemenea anvergura nu-i este indiferent pe ce danseaza.
Danseaza ALINA COJOCARU. Danseaza pentru a treia oara la Bucuresti. Danseaza o romanca scolita la Kiev si Londra, care a ajuns sa fie socotita o lebada magnifica din pleiada stelelor baletelor ruse si sovietice Ana Pavlova, Matilda Karsavina, Galina Ulanova si Maia Plisetkaia (recent a dansat la implinirea varstei de 80 de ani!) si a inegalabilei englezoaice Margot Fonteyn, partenera monstrului sacru Rudolf Nureev, din anii '60 (ea a fost in Romania, la mijlocul acelui deceniu, dar fara Nureev, fiindu-i frica sa vina intr-o tara comunista, dupa ce fugise din URSS).
E un fulg desprins de pamant, o fiinta dincolo de material, care plutea peste semeni inca din copilarie, oricare dintre partenerii ei, de atunci nestiind ca au de-a face cu un miracol al imponderabilitatii. Copil fiind - Alina s-a nascut la Bucuresti, in ziua de 27 mai 1981 - i-a placut gimnastica, dar silueta-i aeriana, gingasia miscarilor - brate si picioare - si mai ales expresivitatea fetei au facut ca la 9 ani sa primeasca o bursa de studiu la Scoala Superioara de Balet din Kiev, cu toate ca pana atunci "nu vazusem nici un balet, nu stiam ce inseamna aceasta lume", asa cum avea sa-si aminteasca mai tarziu. Dupa 7 ani de studiu in Ucraina, cu mari note pentru tehnica, expresivitate si gratie iesite din comun, este admisa, in 1997, la Scoala Regala de Balet din Londra, in urma castigarii bursei Premiului Lausanne. "Daca revenem sa studiez in Romania, declara Alina Cojocaru in 2004, in momentul acesta n-as fi fost aici! Cateodata, talentul si munca nu sunt de ajuns, intr-un mediu in care nu esti ajutat, sustinut sau apreciat. Eu m-as intoarce oricand in tara, sa dansez, dar cand vin simt ca fur spectacolul unei alte balerine, care trebuie sa mai astepte un an, pentru acel rol. In alte parti, arta este apreciata si inteleasa, aici nu se intampla asa. In toate teatrele se deschid porti, aici e asa de greu sa se comunice cu ce se intampla in afara".
De 4 ani, cu Johan Kobborg
Culmea e ca s-a intors la Kiev, ca angajata a Companiei de Balet din acest oras, debutand in "Don Quijote", sustinand si alte cateva roluri principale in "Frumoasa din padurea adormita", "Spargatorul de nuci", "Coppelia". Si a fost rechemata la Londra, fiind promovata, din 2001, prim-belerina a Companiei Regale de Balet de la Covent Garden, in urma debutului stralucitor in "Giselle" (dupa ce mai facuse doi ani de studii-perfectionare). In tot acest timp, a excelat interpretand rolul Odette-Odile din "Lacul lebedelor", pe multe scene ale lumii, cu el obtinand aplauze si ovatii peste tot; in 2002, cand a venit, pentru prima data la Opera Nationala din Bucuresti a entuziasmat publicul in rolul titular din "Giselle". Demn de remarcat este faptul ca in versiunile baletelor clasice, cat si in creatiile contemporane semnate de Frederic Ashton si Athley Page, Alina Cojocaru este aceeasi mare si daruita interpreta, devenind balerina perferata a Reginei Marii Britanii, care nu lipseste de la aproape toate spectacolele acesteia din Anglia.
Despre magnifica evolutie a cuplului Alina Cojocaru si Johan Kobborg, din "Don Quijote" pe scena Salii Palatului (7.XI.05), isi vor spune cuvantul cronicarii de specialitate, dar ovatiile, apluazele neintrerupte si florile spectatorilor ahtiati dupa balet si muzica buna au vorbit de la sine.
Am fi nedrepti daca, in finalul acestei prezentari, nu l-am aminti pe danezul Johan Kobborg, prim-balerin la Royal Opera House din Londra, partenerul si iubitul Alinei. S-au intalnit in urma cu patru ani, cand trebuiau sa danseze in "Romeo si Julieta"... Intr-o declaratie recenta facuta colegei Simona Chitan, Alina a recunoscut ca "a fost dragoste la prima vedere. De atunci, nu ne-am mai despartit. Noi ne gandim la rolurile noastre si in afara scenei. Simtim arta la fel, de aceea ne completam atat de bine". La care Johan puncteza: "Sunt foarte mandru de Alina. Eu sunt danez, ea e romanca, acasa pentru noi ramane Londra, dar suntem foarte fericiti sa dansam in Romania".
In baletul "Don Quijote", ei interpreteza un cuplu care vrea sa se casatoreasca, in pofida opozitiei tatalui fetei, dar sunt ajutati de Don Quijote sa-si indeplineasca visul. Capodopera lui Cervantes este doar un pretext pentru spectacolul de balet, de Ludwig Leon Minkus, cei doi protagonisti implinindu-si povestea de dragoste printr-un happy-end plin de veselie si buna dispozitie. De altfel, "Don Quijote" este primul balet clasic care are mult umor, sustin specialistii. Mai in gluma, mai in serios, dorinta eroilor trebuie sa fie indemn si pentru interpretii lor!


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.