"Dansatoarea" lui Iosif Iser (guasa, 48x31cm) a fost adjudecata, acum o saptamana, la Casa Alis, pentru pretul de 21.000 RON, aproape dublu fata de suma de pornire. Pe locul al doilea, in topul vanzarilor, s-a situat Petre Iorgulescu -Yor cu uleiul
"Dansatoarea" lui Iosif Iser (guasa, 48x31cm) a fost adjudecata, acum o saptamana, la Casa Alis, pentru pretul de 21.000 RON, aproape dublu fata de suma de pornire. Pe locul al doilea, in topul vanzarilor, s-a situat Petre Iorgulescu -Yor cu uleiul pe panza "Natura statica", adjudecat la 13.500 RON, urmat de Iser cu uleiul pe carton reprezentand portretul lui Alex Weinberg, si Jean Cheller cu o natura statica, ulei pe carton. Ambele lucrari au fost achizitionate la acelasi pret: 10.000 RON.
Vedetele ultimelor vanzari din acest an, la casele de licitatie bucurestene, sunt: la "Monavisa", Theodor Pallady (1871-1956) cu "Nud" (32,5 x 40,5 cm, ulei pe carton), iar la "Alis", Stefan Luchian (1868-1916) cu pastelul pe carton "Crizanteme"(49x58 cm), ambele lucrari fiind evaluate la 44.000 de RON. Iata un prilej de a ne reaminti contributia lor la deschiderea unor capitole de referinta pentru istoria artei romanesti. Despre arta lui Pallady - "seniorul singuratic"-, care s-a format si a trait multi ani in atmosfera de efervescenta creatoare a Parisului - Franta devenea in secolul al XIX-lea, " focarul artistitic al lumii, centrul celor mai semnificative experimente, revolutii si innoiri" - , se poate spune ca a cucerit si cucereste prin nota austera si rigoarea ritmurilor, prin intensitatea si stralucirea culorilor. Cat priveste opera lui Luchian, aceasta a marcat o noua viziune in arta autohtona, inlaturand tiparele invechite si ingradirile expresiei plastice, intrand in patrimoniul artei universale, gratie autenticitatii ei. Pentru ca Luchian, care in 1891 lua drumul Frantei, unde a studiat pana in 1893, a intuit "directiile fundamentale ale dezvoltarii gustului artistic modern, intr-un moment cand unele dintre ele erau de-abia schitate", remarca regretatul Theodor Enescu, intr-un studiu critic pe care i-l consacra -" Un pictor roman in contextul artei europene".
Astfel, pornind de la elementele esentiale, constitutive, ale orientarii impresioniste si postimpresioniste, Luchian " avea sa intalnesca, pe aceasta cale dificila (...) sentimentul specific romanesc al formei", potrivit aceluiasi autor. A luptat pentru libertatea artistului, impotrivindu-se idealizarii naturii, pentru sinceritatea apropierii - " candoarea de sentiment"- fata de natura. Edouard Manet, intemeietorul viziunii moderne in pictura, cu a carui opera Luchian are "cele mai izbitoare interferente", Edgar Degas, Paul Cezanne i-au oferit reperele inspiratoare, nu insa cu caracterul de influenta, pe care artistul roman le-a asimilat topindu-le intr-un creuzet al originalitatii. Autorul "Anemonelor" si-a construit, printr-o munca elaborata, propria conceptie estetica, propriul stil, in care prevaleaza intelegerea sufletului omenesc, armonia spirituala dintre om si natura. Pastelul "Durerea", uleiurile pe panza "Tarani pe camp" si "Galbenele" atingeau, la "Alis", in urma cu cinci, sase ani, cele mai mari preturi de vanzare - de la 17.490 de euro, la 19.809, respectiv 28.147 de euro.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.