Problema legislativa numarul 1 pentru Guvernul Tariceanu, venit la carma la inceputul anului, a fost nu atat inmultirea numarului legilor cat aplicarea corecta a celor bune existente, ceea ce depinde de magistrati. Daca trecem insa la legile noi treb
Problema legislativa numarul 1 pentru Guvernul Tariceanu, venit la carma la inceputul anului, a fost nu atat inmultirea numarului legilor cat aplicarea corecta a celor bune existente, ceea ce depinde de magistrati. Daca trecem insa la legile noi trebuie spus ca lipsa unei majoritati stabile in Parlament si incompetenta au franat legiferarea. Pe de alta parte, pozitiv asupra legiferarii a actionat din afara Uniunea Europeana - fara de care sechelele comunismului ar fi la ora actuala si mai puternice.
Dupa cum se stie, guvernarile PSD au urmarit sa prelungeasca tranzitia. Prea mult n-a putut insa face noul Guvern, avand in vedere ca fostii guvernanti au blocat cu zece lacate, inclusiv ridicand numeroase exceptii de neconstitutionalitate, tentativele de accelerare a tranzitiei. Crearea fondului "Proprietatea" ca alternativa la restituirea in natura a imobilelor confiscate de comunisti este un exemplu; el este insuficient pentru despagubirea celor vizati, desi evaluarea bunurilor se va face sub pretul pietei.
Asa cum remarca recent insarcinatul cu afaceri al Statelor Unite la Bucuresti, Mark Taplin, in ultimele luni importante proiecte de lege au fost avansate atat de legislativ cat si de ministrii din Guvern, fara a fi supuse dezbaterii publice, cum ar fi fost de dorit.
Alta problema legata de proprietatea agrara - foarte faramitata in prezent - e regruparea ei in proprietati individuale ca ferme de cel putin 10 ha... Aceasta este problema numarul 1 a agriculturii romanesti. Guvernul Tariceanu isi propune sa exercite presiuni asupra proprietarilor de parcele mici si neviabile economic, majorand impozitul agricol la aproximativ 300 000 de lei anual pe ha si prin acordarea de subventii nu pe produs, ca pana acum, ci pe suprafata, ceea ce va favoriza vanzarile, cumpararile si, in final, comasarea terenurilor. Guvernul Tariceanu nu a dorit sa rezolve problema spinoasa a retrocedarii proprietatilor confiscate care au trecut la alti proprietari. Cei care si-au vandut de pilda proprietatile in mod fortat statului, in schimbul unui pasaport de plecare definitiva, raman mai departe deposedati, asa cum a stabilit Guvernul Nastase cu cativa ani in urma, ceea ce constituie o nedreptate, avand in vedere reaua credinta a noilor achizitori, beneficiari de preturi foarte reduse.
Rezultatele luptei impotriva coruptiei continua sa fie minore, in ciuda energiei de care face dovada ministrul Justitiei, doamna Monica Macovei. Se pune insa si intrebarea in ce masura poate fi lichidata aceasta tara - coruptia - prin legi oricat de severe ar fi ele, atunci cand insasi legile noi creeaza unei parti corupte din magistratura stabilitatea gandita candva de legiuitor, dar pentru magistratii onesti.
Doua materii importante din programul de guvernare - reforma administratiei publice si cea a sistemului sanitar - sunt pe punctul sa fie legiferate. Unele prevederi din pachetul de legi privind reforma Justitiei au fost insa declarate neconstitutionale de Curtea Constitutionala, sesizata de opozitie.
Societatea romaneasca are nevoie de un cod penal care intre altele sa puna capat unor sanctiuni exagerate, mostenite de la comunisti, pe de alta parte sa respecte drepturile cetatenesti mai bine decat legislatia prezenta; proiectul de modificare a codului penal adoptat de Guvern la inceputul lunii septembrie constituie un important pas inainte... Pana nu demult, calomnia - interpretata larg - a constituit o infractiune si un mijloc de a timora pe ziaristi; in baza noilor prevederi aceasta situatie inceteaza.
O ultima constatare; cei care aici in Occident claseaza in rafturile bibliotecilor Monitoarele Oficiale cu legile noi din tarile foste comuniste constata ca Romania de azi scoate un record, fiind cel mai mare producator de acte legislative, ceea ce nu-i o nota buna. Din analiza legislatiei romanesti se degaja intr-adevar predilectia legiuitorilor pentru "complicat" si "prolix" adica exact ceea ce un bun jurist trebuie sa evite...


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.